Den danske teleanalytiker John Strand får på puklen i en bog, der kommer på gaden i morgen i Norge.
Bogen er skrevet af den norske pr-agent Haakon B. Schrøder og handler om forfatters egne bestræbelser på at markedsføre det norske mobilselskab Chess, der siden blev solgt for over en milliard norske kroner.
Men forfatteren bruger et helt kapitel på at slynge om sig med anklager mod John Strand, der både i Norge og Danmark er kendt for sine kommentarer om tele-branchen.
Forfatteren anklager John Strand for at håne de små norske teleselskaber, fordi han angiveligt laver konsulentarbejde for de store selskaber, som kan have en interesse i, at prisen på de små selskaber ikke stiger.
I bogen »Mediekuppet« fremsætter forfatteren også påstande om, at John Strand har fået lov til at komme med usande udtalelser i de norske medier, og derved har påvirket salg og vurderinger i den norske telebranche.
Men selv om forfatteren, Haakon B. Schrøder, mere eller mindre direkte kalder John Strand for korrupt, så tager teleanalytikeren kritikken i stiv arm.
»Hans troværdighed kan ligge på en femøre. Jeg kan slet ikke tage kritikken seriøs,« siger John Strand.
Tele-analytikeren afviser grinende beskyldningen om, at han skulle gå de de store teleselskabers ærinde.
»Det er løgn og latin. Og dybt useriøst. Han ved jo slet ikke, hvad vi laver i Strand Consult. Vi laver
ikke konsulentarbejde. Men sælger rapporter og arrangerer workshops for selskaberne. Og for øvrigt har jeg har stort set alle norske teleselskaber som kunde. Jeg har så sent som i går faktureret en ydelse til Chess,« forklarer John Strand.
Mobilselskabet Chess er stridens kerne.
Forfatteren Haakon B. Schrøder, der var pr-ansvarlig for det fremadstormende selskab, hævder, at blandt andet hans innovative pr-kampagne var med til at markedsføre selskabet og at han derfor var medvirkende til, at det senere blev solgt for over en milliard norske kroner.
Problemet er bare, at Chess' forretningskoncept og pr-strategi er en direkte kopi af Telmore og Frank Rasmussens projekt i Danmark, mener John Strand.
Han kan endda fremvise rapporter om Telmore-succesen, som han har solgt til Chess i 2004. Derfor mener han, at det er utroværdigt, at den tidligere pr-ansvarlige kalder det norske pr-projekt for unikt. Han sår yderligere tvivl ved forfatterens troværdighed ved at pege på, at nordmandens pr-bureau blev smidt ud af den norske brancheforening for pr-bureauer i 2001 på grund af en uetisk smædekampagne.
John Strand er altså ikke bekymret for sit omdømme i nabolandet i nord, og han har ingen planer om at føre en injuriesag.
»Mit omdømme har aldrig haft det bedre i Norge. Og så har jeg jo stadig Chess som kunde - det har Haakon B. Schrøder ikke«.
Den norske forfatter har givet et af kapitlerne til Dagensit.no. Teksten er kladen til bogen, men forfatteren hævder, at anklagerne vil have samme ordlyd i den færdige bog.
Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/1704324273/MjAwNy0xMC0wOSxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTMzMDI2
Nyhed leveret af http://Comon.dk