AMD HD3800 kommer 15november

Diverse d.  17. oktober. 2007, skrevet af red_martians 33 Kommentarer.  Vist: 245 gange.


AMD har valgt at ændre sin navne-strategi på grafikkort. Og hvis rygterne er sande, er det faktisk noget vi burde se frem til. Deres nye navne-politik vil endelig give noget systematik og gøre kål på ulogiske efternavne der kan forveksles med konkurrenter og egne produkter.
Tidligere har vi kendt RV670-chippen som HD2950-serien. med XT, XTX, PRO osv.
Navnene bliver i stedet:
HD3850 for tidligere kendte HD2950pro
HD3870 for tidligere kendte HD2950XT

At 3800-navnet måske er skudt lidt over målet som navn er nok en anden sag, men personligt finder jeg det et skridt i den retningen.

http://www.techamok.com/?pid=3528
http://www.vr-zone.com/articles/RV670_is_Radeon_HD_3800_Series/5358.html
Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2007 22:09:50
Svar/Indlæg:
1178/88
Fuldstændig enig, så ved man hvad der er topmodel og hvad der ikke er.


Cyrezz
 
Overclocker
Tilføjet:
17-10-2007 22:31:38
Svar/Indlæg:
581/24
Du mangler lige et "rigtige" i din sidste sætning ;)


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2007 22:55:05
Svar/Indlæg:
6531/410
istedet for at give dem nye navne hvad så med at levere nogle kort til forbrugerne.



blackdark114
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2007 03:02:55
Svar/Indlæg:
212/3
#3
man skal jo starte et sted ikke?? 😛


Kvens
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2007 09:04:07
Svar/Indlæg:
337/45
AMD har gjort det rigtige. Navnet HD 2950 er ikke særligt "stort". Hvis jeg havde købt HD 2900XT ville jeg ikke få lyst til at købe HD 2950..

Det nye navn får kortet ind i en ny dimension.


Trisi
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2007 15:25:31
Svar/Indlæg:
10/0
Jeg synes at det præcisere mere end den gamle model, man kan f.eks. siger jeg har fået HD2900 men uden at vide om det er PRO eller XT også skal man spørge om det er det ene eller det andet. 😛


M@D-M@X
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 22:46:19
Svar/Indlæg:
477/254
Kan nu bedre lide metoden hvor man kalder det pro eller GT eller GTS eller GTX. Så ved man at nummeret står for den samme chip som det jo er og efternavnet står for RAM og GPU hastighed.


NickKokkedal
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2007 23:34:19
Svar/Indlæg:
2600/84
7#

Nu skal du regne med at det er en lille procentdel forbrugere der fatter hvad ram og gpu er...

Over halvdelen af dem jeg kender aner ikke hvad der sidder i deres computere

større tal = mere pr0ness

det er lettere at forstå for den gennemsnitlige bruger


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 23:40:38
Svar/Indlæg:
1058/59
I stedet for de her numre/navne forvirringer der er, så gør ligesom cykelmærker.
Fx. 3 navne alt efter ydeevne, og så ellers et sæson navn. (Fx en shimano XTR2007 skifter)... Det er da til at forstå...

Er der nogen der ved hvordan den nye "halve" generation yder?


hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 23:41:21
Svar/Indlæg:
2440/66
Inden det kommer i handlen så er det vel lige inden jul. Det kører skidt for AMD - alt kommer bare for sent, de har mistet high-end markedet... hvor længe kan det blive ved med at gå?!


Cyrezz
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2007 23:47:25
Svar/Indlæg:
581/24
#8

Ja mange ved ikke engang, hvad kabinettet er :D


Stubkier
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2007 23:49:27
Svar/Indlæg:
339/15
# 10 - det kan godt ske at AMD ikke er med på Highend markedet, men jeg tror personligt heller ikke der er der man kan tjene flest penge. Så jeg tror det kan blive ved lang tid endnu :)


hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2007 00:02:04
Svar/Indlæg:
2440/66
#12 det er så afgjort ikke der de største penge er at tjene, men AMD præsterer jo ikke ligefrem overskud af den grund. Men trist som computer enthusiast at Intel og Nvidia har overtaget - jeg kan ikke lade være med at tænke på hvordan det ville være gået hvis AMD var gået sammen med Nvidia istedet for ATI. EDIT: burde måske lige understrege at det er pga. manglende konkurrence jeg synes det er trist - har selv Nforce + 8800gts :)


M@D-M@X
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2007 00:39:35
Svar/Indlæg:
477/254
#8 måske ikke men til dem kan man sige det er det samme kort bare hurtigere.


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2007 03:16:08
Svar/Indlæg:
1643/172
#13 måske fordi Nvidia har en værdig på over 15 mia USD hvor ATI kosted AMD 6.4 mia USD og ud fra hvad AMD's strategi er så er ATI nok. Man kan sige at AMD var lidt lige som os når valget står mellem den dyre CPU model og den billige som kan OC's ind i helved. Så valgte AMD at tage den billige vej i håbet om at de kan OC's ATI eller fikse op på de problemmer ATI stod/står over for osv. F.eks. havde Nvidia allerede en entableret chipset afdelling. ATI var på vej, men var endnu ikke slået helt igennem hos forbrugeren i nu. Dette ser ud til at AMD har fiket op på nu hvor deres 790 og 780 chipset kommer i næste mdr. Så tror jeg for første gang at ATI's chipset kommer til at slå hård igennem hos forbrugerne og OEM market. Da de bare giver rabat vis man vælger en 100% AMD løsning med chipset, CPU og GFX osv.


#16
BUG
 
Superbruger
Tilføjet:
19-10-2007 04:17:35
Svar/Indlæg:
734/69
køre det også med temp styred blæser ?

HD2900XT larmer alt for meget i load

kan instille blæseren i rivertun men den overruler efter 10min load


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2007 04:19:23
Svar/Indlæg:
7241/274
Ja det bliver nok samme blæser den kommer ihvertfald til at være temp styret


gratuk
 
Overclocker
Tilføjet:
20-10-2007 09:14:46
Svar/Indlæg:
50/16
samme blæser? det bliver en single slot blæser.. der er slet ikke brug for samme køling som på 2900.


#19
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2007 10:45:25
Svar/Indlæg:
5750/124
jeg håber da heller ikk at det bliver samme blæser som den på HD2900... den skulle jo larme mere end motorvejen 😲 det skulle også ende med en singleslot... det gør godt nok ikke mig så meget, men en mindre larmende dual slot ville være perfekt....


Jonezz
 
Overclocker
Tilføjet:
20-10-2007 11:01:32
Svar/Indlæg:
3/0
Undskyld jeg siger det, men har ALDRIG kunne li' alt den amd laver, de bliver for varme og brænder sammen


laubjerg
 
Overclocker
Tilføjet:
20-10-2007 14:04:51
Svar/Indlæg:
6/0
#20 Ja vi husker jo alle de kølige P4.


hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2007 18:47:15
Svar/Indlæg:
2440/66
#15 jeg er enig (og klar over realiteterne - det var jo et "hvad nu hvis"-scenarie, jeg tænkte på og er nok ikke den eneste som har gjort mig de tanker ;) ) men indtil videre har det ikke ligefrem båret frugt.

#20 du tænker på Athlon XP, ikke de sidste par års athlon's. har du da prøvet en athlon s. 939 el. s. am2?

#21 nu var P4 s. 478 northwood faktisk ret kølige - men prescott noget værre lort.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 19:18:23
Svar/Indlæg:
4310/364
Ja min gode P4 som står her ved sidne af og snurrer er kølig. men at sige at AMD brænder af er sq noget af en klam påstand. det er ligesom min nabo. han bliver ved med at disse AMD bærbare på det grundlag at de bliver for varme. han skulle have lov at prøve en ny MAD bærbar.


PoloDude
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 19:25:52
Svar/Indlæg:
1084/4
Selvom de gamle AMD blev varme (socket A) så kender jeg da en som har en levende Thunderbird 1000Mhz som har fået skåret L2 broen og kører 1333Mhz 🙂 Den er først gået på pension for 6 mdr siden, men den virker endnu.
Ang det HD3800, så synes jeg at have læst et sted at den stod til 80W, det lyder godt hvis det kommer til at passe.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
21-10-2007 19:32:58
Svar/Indlæg:
7881/1165
#24: Ærligt.. Den tror ejg ikke på. At gå fra 225w til 80w er vidst mere end bare et diescrink kan klare. Men 120w ville nok ikke lyde helt forkert. For så ligger vi ca. som et gammelt X800-kort 🙂


PoloDude
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 19:42:57
Svar/Indlæg:
1084/4
#25 ro på, vi snakker 128W for et HD2900Pro.
http://www.atomicmpc.com.au/fo...


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2007 00:32:06
Svar/Indlæg:
1643/172
#25

Det med de 80 watt er skam vist good nok. Men det er den langsomeste udgave af RV670 der bruger 80 watt

Strøm fodellingen efter rygterne skulle se sådan her ud.

RV670 GT = 80 watt (600MHz til 700 MHz core)
RV670 Pro = 95 til 105 watt (700 MHz til 750 MHz core)
RV670 XT = 105 til 120 watt (825 MHz til 850 MHz core)

Dette er så også basseret på rygter osv, men sådan her skulle ATI/AMD kommende lineup se ud. Om GT modellen kommer på samme tid som de andre er heller ikke til at sige, men efter siges skulle RV670 Chippen i lav clock bruge rimeligt lidt watt i forhold til tidligger 2900 serie kort.

Og så er vist kommet de første billeder af RV670 XT som er basseret på en dual slot køler.

Link til billeder og specs osv:
http://www.fudzilla.com/index....


#28
BUG
 
Superbruger
Tilføjet:
22-10-2007 01:55:06
Svar/Indlæg:
734/69
***ATTENTION***

ifølge linket, kommer HD38XX med PCI-e 2.0

http://www.fudzilla.com/index....

hvilket vil sige at kun er kompatibelt på bundkort med X38 chipset eller ?


jeg mener kan et pci-e 2.0 grafik kort side i en pci-e 1.0 port ?





Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2007 02:16:52
Svar/Indlæg:
1643/172
#28 Ja et PCI-E 2.0 GFX kort er kompatibelt med PCI-E 1.0 vis der er strøm stik på det. Det er netop dette ATI har gjordt for PCI-E 2.0 giver muligheden for 150 watt igennem porten hvor et normalt PCI-E 1.0 giver 75 watt og efter som RV670 bruger max 120 watt kunne kortet godt køre uden brug af ekstern strøm stik, men for at sikre sig 100% bagudkompatibitet med PCI-E 1.0 har ATI valgt at smit et strøm stik på så kortet kan få nok strøm på PCI-E 1.0 platform.

Efter siges skulle PCI-E 2.0 ikke rigtigt give så meget performens, men når kortet køre i CF mode og man smækker HD kvald opløsning med full AA osv så skulle den ekstra båndbrette PCI-E 2.0 giver. Give op til 10% til 50% flere FPS under optimalle forhold end vis det var på PCI-E 1.0
Men dette er bare hvad ATI påstår, men om de menner dual CF eller Tri CF eller quard CF der får meget ud af PCI-E 2.0 båndbretten.


#30
BUG
 
Superbruger
Tilføjet:
22-10-2007 03:11:22
Svar/Indlæg:
734/69
#29

oki thx m8

men det er hvis ikke så smart at rive alt for mange wat ud af samme kanal på psuen, og mobo/cpu/gfx strøm fra samme kanal, kræver vel en større psu ind ellers

skal man virklig vente 3uger 😀 nå men så håber jeg også det kommer til tiden

hvad koster de ?





Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
22-10-2007 09:02:27
Svar/Indlæg:
1214/62
#15 Kan se hvis intel sagde, "hey ved i hvad, hvis i vælger en 100% løsning fra os bliver det med garanti 40% billigere end tilsvarende fra DAMMIT".

DAMMITs svar: :'-( :'-( :'-( :'-( SAGSØG SAGSØG SAGSØG!!

Derfor jeg skiftede fra ATi til nvidia!


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2007 15:36:50
Svar/Indlæg:
6531/410
du skifter til ati til nvidia forde intel er ved at udvikle et highend 3dkort ?

du burde netop blive ved ati for at lære nvidia at de ikke skal bestemme hvilke
dele der skal sidde i min pc.


Jonezz
 
Overclocker
Tilføjet:
23-10-2007 19:47:24
Svar/Indlæg:
3/0
#22 Ja det har jeg