Teleankenævnet har i øjeblikket syv afgjorte klager med telefonselskabet M1 som den indklagede part. Alle syv er faldet ud til kundernes fordel, men de skal ikke forvente at få noget ud af deres sejr.
M1 afviser nemlig at rette sig efter nævnets afgørelser.
De syv sager handler om forskellige problemstillinger. Blandt andet kunder der ikke har forstået M1s tilvalgsprodukter og derfor har klaget over de efterfølgende regninger. Andre handler om opsigelses-tvister.
M1's direktør Mads Peter Veiby har flere forklaringer på den kategoriske afvisning.
»Teleankenævnet er en privat instans som hovedsageligt er finansieret af M1's konkurrenter og det afspejles meget tydeligt i deres kompetencer,« lyder den hårde anklage.
»Vi har måtte konstatere, at teleankenævnet har truffet nogle meget kontroversielle afgørelse imod os. Afgørelser, som vi tidligere har fået medhold i, står vi nu pludselig som taber i,« siger Mads Peter Veiby.
Det argument kan formanden for nævnets sekretariat tildels godt forstå.
»Sådan kan det godt set ud fra deres synspunkt. Nævnet tager stilling til de konkrete sager fra gang til gang ud fra den dokumentation, der foreligger. Jura er ikke en eksakt videnskab, så der vil altid være forskelle på udfaldet,« siger Marianne Bundgaard, der er direktør i Teleankenævnets sekretariat.
Hun mener, at M1 har fået en fair behandling af et kompetent klagenævn, der både tæller en landsretsdommer, forbrugerrepræsentanter og teknisk kyndige fra branchen. Hun peger desuden på, at alle parter kan indbringe afgørelserne til domstolene for at få dem afprøvet der, men det har M1 ikke gjort endnu.
Teleankenævnet er et privat ankenævn, der er oprettet af Forbrugerrådet og telebranchens forening Telekommunikationsindustrien. Så parterne er ikke forpligtiget til følge afgørelserne. Men det plejer de at gøre.
»Det er meget usædvanligt, at de ikke følger afgørelserne. Det er meget sjældent, at vi oplever det i telekomunikationsbranchen,« siger landsdommer John Lundum, der er formand for Teleankenævnet.
»Det er ærgerligt, at en udbyder ikke vælger at følge afgørelserne. For forbrugerne er det meget uhensigtsmæssigt. Men det er derfor, at vi har valgt at offentliggøre det på vores hjemmeside. Så kan forbrugeren tage det med i sine overvejelser, når han køber telefon,« siger John Lundum, der erkender, at de fleste forbrugere højst sandsynlig ikke begynder deres købsovervejelser på nævnets hjemmeside.
M1 er hverken medlem af Telekommunikationsindustrien eller teleankenævnet. Men nævnet behandler sager med alle teleoperatører.
Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/81177710/MjAwNy0xMC0yNSxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTMzMjkx
Nyhed leveret af http://Comon.dk