Mobivic mistede tusindvis af kunder

Diverse d.  13. december. 2007, skrevet af System 6 Kommentarer.  Vist: 265 gange.


Da Mobivics it-systemer var nede i hele sidste uge, kunne kunderne stadig ringe til danske numre, men ikke til udlandet.

Men kunderne forsøgte alligevel 300.000 gange at ringe til udlandet, og det måtte de betale opkaldsgebyr for - lige meget om der var forbindelse eller ej.

»Vi vil kompensere samtlige kunder for de forgæves opkaldsforsøg,« lover dirktør Bobby Elahi fra Mobivic.

Opkaldsgebyret er alt efter hvilken zone man ringer til på enten 24 og 50 øre for hvert opkald. Altså skal Mobivic mindst betale 72.000 kroner tilbage til kunderne.

Samtidigt har Mobivic mistet mellem 2000 og 3000 kunder i den uge, hvor man ikke kunne gå ind på hjemmesiden eller ringe til udlandet.

Det kan dog blive en praktisk udfordring at udbetale erstatning. Bobby Elahi lover, at kunder, der har tanket op på internettet, vil få pengene betalt tilbage i løbet af denne eller næste uge, mens det bliver langt sværere at betale tilbage til kunder, der har købt et telekort i en kiosk. Bobby Elahi overvejer dog en løsning, hvor folk kan skrive sig op.

Alene administrationen af tilbagebetalingen vil koste selskabet mellem 30.000 og 40.000 kroner.

Mobivics mareridt startede, da en hacker angiveligt brød ind i Mobivics systemer. Det fik mobilselskabet til at lukke hele systemet ned, indtil IBM-serveren fik to nye firewalls.

»Vi vil ikke udtale os om, hvilken firewall vi har brugt og ikke brugt. Det er ligesom at give nøglen væk til en dør, og det kan skade vores sikkerhedsfirmas andre kunder,« forklarer Bobby Elahi.

Men hele sagen har været smertelig for selskabet.

»Ja, det har været en dyr omgang, og jeg håber ikke, det sker igen. Jeg har arbejdet i telekom i 15 år, og jeg har ikke set det ske før, men folk bliver jo ramt i lynet.«

På grund af en mail om en ubetalt regning har der været rygter om, at Mobivic havde økonomiske vanskeligheder, men det afviste Mobivics direktør overfor http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=33878

Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/623326144/MjAwNy0xMi0xMyxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTMzOTk4

Nyhed leveret af http://Comon.dk
Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2007 13:09:58
Svar/Indlæg:
10398/435
jeg fatter stadig ikke hvordan det kan tage en uge?? wipe serveren og lig backupen ind.


Willson
 
Overclocker
Tilføjet:
13-12-2007 13:12:48
Svar/Indlæg:
103/1
Der har sikkert været en god grund når nu tid er penge 🙂


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2007 13:39:50
Svar/Indlæg:
1349/11
Det var sikkert de nye firewalls der skulle testes og implementeres i deres system der tog tiden.
Skadeopgørelse tager også tid.


ZykoPeTTer
 
Superbruger
Tilføjet:
13-12-2007 14:52:43
Svar/Indlæg:
215/39
#3

"Skadeopgørelse tager også tid. "

Nu har jeg ikke lige fulgt med, men Skadeopgørelse er normalt noget man foretager efter at problemet er blevet løst, man opgør jo ikke hvormeget af et hus der er brændt sålænge det stadig står i kæmpeflammer.

Men hvis du mener at de skal have overblik over hvad der er galt så vil jeg da give dig ret i at det kan tagetid...


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2007 15:40:17
Svar/Indlæg:
10398/435
#2, der kan skam også være en god grund til at de ikke har ville haft siden op at køre igen (er det sort snak?)


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2007 16:17:53
Svar/Indlæg:
7263/260
#5

Enig.