Som indehaver af en Facebook-profil skal man som dansker være opmærksom på, at dansk lovgivning ikke dækker amerikanske hjemmesider.
»De danske udbydere vil være reguleret af den danske lovgivning, men hvad gælder for en udbyder som Facebook? Hvis de begynder at samkøre brugerdata og brugergenkendelse på tværs, ved de alt om os,« vurderer Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internet Medier overfor Jyllands-Posten.
Derimod ville danske dating.dk eller Kampus.nu være omfattet af regler, der forhindrer misbrug af de personlige data, som brugerne lægger ud på siden. Det kan være alt fra kontaktoplysninger, til fødselsdatoer, til farven på sin yndlingsbil.
»Problemet er, at hvis det drejer sig om en virksomhed, der ligger i USA, vil det sandsynligvis være de amerikanske regler, der gælder og kan håndhæves. For eksempel, hvad angår beskyttelse af persondata, er de amerikanske regler er ikke nær så skrappe som de europæiske,« siger it-advokat Martin von Haller Grønbæk fra advokatfirmaet Bender, von Haller og Dragsted.
Google er også en amerikansk tjeneste, men denne er dog så stor, at den har tiltrukket politikernes interesse. EU har således strammet søgegigantens datapolitik, og det tyder på, at problematikken fortsat vil have en vis bevågenhed fra de europæiske politikere.
»Dette er et meget varmt emne, som må forventes at blive en del af vores arbejdsprogram næster år (2008, red.),« sagde Gabriele Loewnau fra det tyske datatilsyn om EU's datapolitik.
Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/3963592704/MjAwOC0wMS0wMixod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTM0MTU4
Nyhed leveret af http://Comon.dk