Mobivic lukker

Diverse d.  15. januar. 2008, skrevet af System 7 Kommentarer.  Vist: 308 gange.


For over en måned siden afviste Mobivic rygter om, at mobilselskabet var tæt på at gå konkurs, men nu er det officielt, at selskabet lukker ned.

Af selskabets hjemmeside fremgår det, at selskabets kunder vil miste deres telefonnummer, hvis kunder ikke inden den 23. januar skriver til Mobivic for at få nummeret flyttet til et andet mobilselskab.

Dermed ser det ud til, at Mobivics kundebase ikke vil blive opkøbt af et andet selskab. Det er specielt, da det er en kendt strategi for mange små mobilselskaber at opbygge en kundeflok, som selskabet kan sælge videre til et større teleselskab. En mulig køber af Mobivics kunder kunne således have været Sonofon, der stiller mobilnet til rådighed for Mobivic. Ifølge selskabet selv, havde Mobivic i efteråret 18.000 kunder, men mistede tusindevis af kunder, da udlandstelefonien ikke virkede.

Men rod i forskellige selskaber i Mobivic-regi sår tvivl om, hvem Mobivics kunder egentlig tilhører. For en måned siden forsøgte tre it-selskaber at påvise, at Mobivic i virkeligheden var det samme selskab, som det engelske selskab STG International Ltd., der gik konkurs for et år siden.

Mobivics direktør afviste dog, at der var tale om samme selskab, men ifølge IT- og Telestyrelsen tilhører alle Mobivics nummerserier det konkursramte STG. Regningen for dette års leje af nummerserier er dog ikke sendt ud endnu, og derfor har IT- og Telestyrelsen endnu ikke inddraget numrene.

Men hos IT- og Telestyrelsen var forventningen, at numrene ville blive ført over i et andet selskab.

»Virksomheders største aktiv vil i mange tilfælde være kunderne, så det ville undre mig, hvis kunder og dermed numre ikke bliver overdraget og dermed videreført,« sagde souschef Kristian Borten fra IT- og Telestyrelsen i sidste uge til ComON.

En helt anden prekær detalje omkring Mobivic har været mystikken om en stjålet server.

Mobivics påstod i december, at mobilselskabet var blevet hacket, hvilket resulterede i, at tre hjemmesider var gået ned, og at udlandstelefonien ikke virkede. Det viste sig dog, at en server fra selskabet STG, der er tilknyttet Mobivic, var blevet stjålet. Det konkursramte selskab STG International Ltd., som Mobivics direktør havde investeret i, betalte således it-selskabet Verizon for at have en server i et lokale hos en af Telias bygninger. Men Verizon tilbageholdte serveren, da STG var stoppet med at betale regningerne. Et par dage efter de tekniske problemer blev serveren stjålet og de tre hjemmesider med tilknytning til Mobivic var igen oppe at køre.

Telias bygninger er sædvanligvis godt beskyttet, men det lykkedes alligevel tyve at stjæle serveren. Ifølge Telia, havde tyvene formodentligt adgangskort og kunne således brække en dør op længere inde i bygningen. Tyvene stjal til gengæld kun det udstyr, som det Mobivic-relaterede selskab STG havde opmagasineret. Mobivics direktør Bobby Elahi fortalte i den sammenhæng, at hjemmesiderne ikke lå på serveren, og at der ikke var nogen sammenhæng mellem indbruddet og hjemmesidernes genopståen.

En lille krølle på historien er dog, at Telia den dag i dag har mistanke til, at udstyret står på en af Telias egne adresser, dog måske hos et andet selskab, der lejer sig ind hos Telia. Således kan tyvene blot have flyttet udstyret fra et lokale i Telias bygning til et helt andet.

»Vi har en mistanke til, at udstyret kan stå i et skab på en af vores egne adresser,« fortæller juridisk direktør Jens Ottosen-Støtt fra Telia.

Telia har dog ikke adgang til andre selskabers lokaler og kan således ikke få mistanken be- eller afkræftet. Jens Ottosen-Støtt understreger desuden, at det er politiet, der skal føre efterforskningen.

ComON har i forbindelse med denne artikel forgæves forsøgt at få en kommentar fra politiet Mobivics direktør, Bobby Elahi.

Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/1981068381/MjAwOC0wMS0xNSxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTM0MzUz

Nyhed leveret af http://Comon.dk
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 15:49:33
Svar/Indlæg:
4018/217
Så er det bekræftet! Sikke et rådent selskab.
Fatter ikke hvorfor at de ikke sælger deres kundebase videre?


sorte_fyrste
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 19:06:35
Svar/Indlæg:
219/21
#1
Nej det er da virkelig latterligt... tænk alle de mennesker der skal finde et andet selskab. bøvl bøvl bøvl


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 19:32:08
Svar/Indlæg:
4230/89
ja hvorfor gør de ikke lige det...
så kunne de da idet mindste få lidt penge ud af det...
og lidt god omtale, for at prøve at redde deres kunder, men nej nej, de vil åbenbart bare hjem i seng nu...


phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 21:34:58
Svar/Indlæg:
1399/43
ja ,jeg fatter sku ikke folk bliver ved med at hoppe på ukorrente teleselskaber :no: , bare for at spare håndører,jeg betaler gerne mere bare for at have en tryghed i at lortet virker hvergang eller i det mindste bliver repereret inden for en overskuelig fremtid.


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2008 01:00:33
Svar/Indlæg:
4018/217
#4 Jeg hopper fra 3 over på Happii vognen.
Hvem siger nej til sec afregnet telefoni til 10øre pr. min. uden opkaldsafgift på tdc´s net?


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2008 01:15:18
Svar/Indlæg:
10398/435
#5, folk som ikke gider betale 99kr i abonnement når de alligevel kun taler 2t:40m om måneden. Bibob 🙂


SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2008 09:58:52
Svar/Indlæg:
1503/128
Man må vel forvente en eller anden form for ustabilitet, hvis man hopper på vognen i et relativt nyt og ikke særlig dedikeret telefonselskab. På det grundlag har jeg egentlig ikke specielt ondt af de folk som mister deres telefonnumre. Man får - somregel (;)) - hvad man betaler for.