Tonen mellem de to hidsigt konkurrerende mobilselskaber Bibob og Happii er ikke blevet mildere de seneste par dage, og der er ingen opblødning på vej.
I morgen onsdag ventes Bibob at gøre alvor af stifter Frank Rasmussens løfter og trusler om at belønne indkomne kald med en bonus på 25 øre i minuttet, hvis samtalen kommer fra et andet net end Sonofons. Bonus?en vil i særlig grad ramme Happii, der for nylig besluttede sig for at banke gennem prisgulvet med en sekundafregnet minutpris på bare ti øre.
I en mail til sine kunder skriver Happii, at man nu er nødsaget til at træffe forholdsregler mod »et konkurrerende selskabs desperate metoder«. Derfor bliver Happiis abonnementsbetingelser med ikrafttræden fra 18. februar 2008 udstyret med følgende nye pasus:
»happiimobil forbeholder sig ret til uden varsel at lukke numre, der er under mistanke for ikke, at blive benyttet som abonnement til personligt brug, men bevidst er tegnet med henblik på at generere øget trafik til andre danske mobilnet end TDC's. Enhver udgift for happiimobil forbundet med misbruget vil blive rettet mod kunden med krav om erstatning og vil i enhver henseende medføre politianmeldelse.«
Happii-direktør Poul Thyregod uddyber overfor ComON, at han finder Bibobs planlagte bonus både uetisk og konkurrenceforvridende.
»På den måde belønner de folk for at trække en samtale i langdrag med økonomisk vinding for øje, og Frank Rasmussen prøver at få folk til at hjælpe sig med at fjerne en konkurrent,« siger han.
Han tilføjer, at han nu har bedt sin advokat om at vurdere, om Bibob kan anklages for krænkelse af markedsføringsloven.
Hos Bibob siger Frank Rasmussen, at Poul Thyregod har ladet sig tirre uden grund.
»Det her (bonusordningen) er ikke mere nyt end at det er prøvet før. Tele/2 gjorde det for nogle år siden. Og hvis det kommer til at gå ud over Happii, fordi de opererer med en minutpris på ti øre, så kan de jo bare sætte prisen op til 25 øre og justere på deres abonnementspris i stedet for, sådan at kunderne ender med at betale det samme,« siger Bibobstifteren.
Han noterer sig, at Happii i sin mail til kunderne omtaler et "gentleman-agreement" mellem teleselskaberne, som skulle betyde, at den betaling, der følger med, når en samtale går fra et netværk til et andet, ikke skal være konkurrenceparameter.
»Sådanne aftaler er ulovlige, idet det er i strid med konkurrencelovgivningen på området,« siger Frank Ramussen.
Den specifikke ordlyd i Happiis udmelding til kunderne er denne:
»Vores konkurrent har undersøgt muligheden for at oprette 1000 kunstige happiimobil abonnementer, udelukkende med det formål at ringe 24 timer i døgnet til vores konkurrents mobilnet og dermed få en indtjening på den afgift happiimobil betaler. Alle teleselskaber kan benytte sig af denne metode. Dog har der hidtil i branchen eksisteret en "gentleman" aftale om, at vi konkurrerer på de produkter og priser vi tilbyder, og ikke anvender metoder der er både uetiske, på kant med loven, og som holder mobilpriserne kunstigt høje til skade for dig som kunde.«
Frank Rasmussen fastholder, at Bibobs bonus for indkomne kald ikke er et middel til at skade Happii, men han erkender, at ordningen godt kan gå ud over konkurrenten.
»For os er der god økonomisk ræson i det her, men selvfølgelig er det også et spørgsmål om gyngerne og karrusellerne.« siger han.
Men ville I have lanceret det hvis ikke Happii havde sænket prisen til ti øre?
»Årh, well, de ti øre var måske nok en medvirkende årsag,« lyder det fra Frank Rasmussen.
Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/383364272/MjAwOC0wMS0yMixod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTM0NDYz
Nyhed leveret af http://Comon.dk