DirectX 11 på vej, allerede 2009 [Update]

Diverse d.  10. juli. 2008, skrevet af cornerrage 16 Kommentarer.  Vist: 1327 gange.

Microsoft annoncerer d. 22 og 23 den næste version i rækken af DirectX softwaren. Rygterne svirrer og indtil nu ved vi at den bl.a. står på shader model 5.0.



Intel har nok så mange ønsker for at den nye software understøtter raytracing, indtil nu er der dog intet om det. Dette kan vise sig at være et stort slag i maven på intels grafikmodel.
Hvad der stadig står ubesvaret er om Microsoft tager kritikken fra den sidste model, Dx10, med sig og lader Windows XP komme med i lejen. Det er selvfølgelig uvist og man skal nok ikke satse på at
et styresystem der datere helt tilbage til 2001 kan lege med den aller nyeste teknologi.

"The big feature of DirectX 11 is Tessellation/Displacement while we also heard that Multithreaded Rendering and Compute Shaders are part of it. DirectX 11 also brings Shader model 5.0 but we don't know many details about it.

It looks like DirectX 11 will stick to rasterization as there is no any mentioning of Ray tracing support
"

[Update] Microsoft har udtalt at Raytracing IKKE bliver implementeret. Det trods deres kommende grafikplatform skulle være en atlet til netop den disciplin.

Link:
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=8345&Itemid=1

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=8370&Itemid=34
JensK
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2008 19:29:08
Svar/Indlæg:
452/80
Hvad præcist er raytracing? :o


Mighty_Mike
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2008 19:39:50
Svar/Indlæg:
170/6
Som jeg har forstået det er det en anden måde at opbygge grafikken og beregne den på. I modsætning til det nuværende metode med polygoner osv.

Ret mig hvis jeg tager fejl 🙂


Desyncer
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 19:47:57
Svar/Indlæg:
825/76
#1
Ordet minder mig om den måde skykker bliver lavet på.... Går dog ikke ud fra at det er det


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
10-07-2008 19:54:42
Svar/Indlæg:
5039/109
Vil intel køre raytracing på Larrabee?


Leaked billede af et nøgent Larrabee kort, med 32 kerner. 😛
http://peecee.dk/upload/view/1...


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 20:16:39
Svar/Indlæg:
3532/303
#4 Fantastisk troværdigt billede :p Intel snakker jo ikke om andet end raytracing pt :p Jo, de snakker om hvor dårlige gpu'er er :o


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2008 00:39:31
Svar/Indlæg:
5421/53
#4 Jep helt sikkert.. 1 Styk molex 🤣


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
11-07-2008 00:57:59
Svar/Indlæg:
5039/109
Der er faktisk et 20-pins strømstik på. Hvad kan man sige, 10 minutter i paint.


Xtream_metro
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2008 08:10:16
Svar/Indlæg:
252/18
ja 10 min i paint det er da helt afgjort. hahaha 🤡

men godt nok et grimt kort hvis intel skulle lave noget der bare kunne ligne .. hah



Fakker
 
Overclocker
Tilføjet:
11-07-2008 19:10:53
Svar/Indlæg:
126/6
Jeg synes ikke, der bliver svaret på, hvad det er..!! Jo #2 kommer med et bud, men synes ikke der er nogen som bekræfter det. Feks Skribenten


palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2008 21:44:34
Svar/Indlæg:
2307/37
#9, link til artikel på wikipedia om ray tracing: http://en.wikipedia.org/wiki/R...

Grundlæggende handler det om en mere naturtro måde at vise 3D på ved belyse 3D objekter, reflektere lys fra dem og kaste skygger fra dem.


Gaute
 
Overclocker
Tilføjet:
13-07-2008 16:53:01
Svar/Indlæg:
41/46
ray tracing er den metode man bruger til at lave livagtige billeder til f.eks. film og billeder. Det ser mere realistisk ud end den med polygoner, men er meget krævende.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2008 00:20:39
Svar/Indlæg:
7263/260
#4 😀 !


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2008 05:36:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Den nemmeste måde at opfatte det på er, at "alm." grafik er opbygget af en masse trekanter. Hvis du skal tegne en perfekt rund kugle, så skal den have et nærmest uendeligt antal trekanter. Nu er det jo imidlertidig sådan, at vi får et 3D billede præsenteret i 2D. Så man behøver faktisk ikke at tegne halvdelen af kuglen og sparer dermed 50 % regnekraft.

I teorien.

Sådan er det med al grafik. Du har en masse repræsentanter i 3D, som skal vises i 2D.

Raytracing går, som navnet antyder, ud på at man har en masse lys ("rays" - stråler) som man skyder på sine objekter. Røg er ufattelig svært at gengive, især fordi du skal bestemme hvor meget man skal kunne se. Det du skal forestille dig er, at først har du en partikel der har en gennemsigtighed - so to speak - og bag/foran/ved siden af, endnu en partikel. Den "forreste" partikel bestemmer hvad du kan se bagved. Hvis der er endnu en partikel bagved den første, jamen, så skal du regne rigtig hurtigt.

Fordelen ved raytracing er, at det hele kommer til at se langt mere realistisk ud. Især fordi du bestemmer lyset på alting på "een gang". Det er som sådan ikke fordi der er ydelse at hente eller spare. Men grafikken er nemmere at lave.

En god måde at sige det på, er at raytracing svarer til at regne i gangestykker i stedet for addition.

Alm. trekanter: 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 = 30
Raytracing: 6 * 5 = 30

Vi kan hurtigt blive enige om, at 6 * 5 = 30 kræver færre tegn at skrive, men resultatet er det samme. Det er nok den nemmeste måde at beskrive det på. For selvom det ser langt mere enkelt ud at skrive det som "6 * 5", så kræver det, at man kender til multiplikation.

Raytracing er Intels kæphest. Om man vil. De synes i hvert fald, at det er den smarte måde at gøre tingene på. Det kan de, for så vidt, have ret i. Grafikken har i hvert fald potentiale til at se rigtig lækker ud. Problemet er blot, at uanset om du laver det med trekanter eller raytracing, så kræver det mange kræfter. Præcis på samme måde, som du automatisk tænker "5 + 5 seks gange giver 30", jamen så handler det om at lægge tal sammen.

Youtube kan vise i billeder hvad det handler om: http://youtube.com/results?sea... 🙂


Gilbert
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2008 07:32:06
Svar/Indlæg:
4089/252
SÅ kan det jo slet ikke betale sig at købe nyt GFX nu, de vil jo være forældede hvis DX11 er så markant en ændring. Surt hvis man lige ahr smidt penge efter 260/260, 9800x2 eller 47XX.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2008 09:04:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Sådan vil det jo altid være. Omvendt, så er det ikke udelukket, at DX11 vil kunne afvikles/emuleres på nVidia- og ATi's (pt.) nyeste kort 🙂


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2008 11:12:09
Svar/Indlæg:
2175/186
Det bedste ved det er så at raytracing er ekstremt godt at multitaske på!