Intel præsenterer Larrabee

Diverse d.  04. august. 2008, skrevet af Polarfar 11 Kommentarer.  Vist: 1650 gange.

Der har været mange rygter i omløb, men nu er det ganske vist. Intel har brugt enorme ressourcer på at udvikle næste generation af programmerbare grafikprocessorer. Lige pt. ligger nVidia langt fremme med deres CUDA teknik, der muliggør at dele af grafikkortet kan sættes op som en multicore CPU, og dermed generere enorme mængder regnekraft. Der er dog stadig begrænsninger i CUDA i og med at andre dele af grafikkortet stadig har "bundne" opgaver, og det kræver også CUDA uddannede programmører for at få det fulde udbytte af teknikken.




Det forsøger Intel nu at eliminere ved at lave en 64bit x86 kompatibel grafikprocessor. I stedet for kun at lave dele af GPU'en programmerbar, er Larrabee i princippet en samling x86 cpu'er, der kan programmeres individuelt til at agere som den del af grafikkortet, der er brug for til en given opgave.

Det betyder i praksis at man kan flytte rundt på antallet af pixelshadere, vertexshadere, og alt det andet sådan en GPU består af, efter behov. Så mens du sidder og spiller F.E.A.R. justerer grafikkortet selv om der skal bruges mere kraft på at beregne lys/skygge, eller om der skal bruges kræfter på at flytte partikler i en eksplosion. Vel at mærke fra billed til billed.



Lyder det indviklet, tjaeh. Men det rigtig geniale ved Larrabee er at man kan sætte en hvilken som helst programmør der kan lave programmer til x86, til at programmere spil. Og da Larrabee samtidig er 100% softwarebaseret åbner det mulighed for at der kan komme seriøst gang i udviklingen.

Og samtidig betyder arkitekturen at du i dit grafikkort kan have eksempelvis 64 fuldt programmerbare x86 cpu'er til rådighed. Det er noget der rykker i forsknings sammenhænge og andre steder hvor der skal tygges på meget store mængder såkaldt parrallelle data. Og med x86 strukturen i ryggen kan man bruge eksisterende værktøjer til at udvikle med.



Vi har naturligvis ingen benchmarks fra et fuldt fungerende Larrabee baseret grafikkort, men den grundlæggende ide er revolutionerende. De første grafikkort forventes på markedet om et års tid.


kilde: Intel
Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
04-08-2008 10:53:18
Svar/Indlæg:
1214/62
Hmm lyder sgu mere spændende en først antaget 😲


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 11:40:35
Svar/Indlæg:
5750/124
er det ikke næsten hvad DX10 og unified shaders er til, den med at man billed for billed kan ændre antallet af en bestemt shader?


#3
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 11:44:33
Svar/Indlæg:
4689/105
Jeg håber godt nok at det bliver en succes, så vi har lidt mere at vælge imellem end bare ATI og Nvidia.


Nightcover
 
Overclocker
Tilføjet:
04-08-2008 16:31:58
Svar/Indlæg:
620/11
Vi har jo allerede Unified shaders, som 1EaR siger. Salgs trick ftw.


palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 16:33:30
Svar/Indlæg:
2307/37
Det er ikke engang Intels grafikfolk, der udvikler chippen, men derimod de designteams, der i sin tid udviklede Pentium 4'eren, så jeg sætter ikke mine forventninger for højt i forhold til ydelsen i forhold til løsninger fra nvidia og AMD/Ati. Jeg tvivler desuden stærkt på, at spiludviklerne er jublende lykkelige over endnu et programmeringssprog, som deres spil skal porteres til. Så i mine øjne bliver det ikke på highend spil fronten, at udviklingen af Larrabee kommer til at give noget. Derimod kan der være potentiale i forhold til specialiserede serveropgaver, hvor afviklingen af mange parallelle tråde kan være nyttige, f.eks. noget SETi eller lignende...


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 16:59:11
Svar/Indlæg:
1643/172
Der bliver også snakket om at dette kort kommer til at have en ydelse der svare til 2 Teraflops, men dette har vi allerede i form af ATI x4870x2 der yder 2.4 Teraflops og Intels løsning kommer først på markede i 2009 Hmm det ser skam ikke lyst ud for Intel så. Yderligger skal Intel også lige lære at lave driver til deres vga løsninger inden de overhoved skulle overveje at lave et GFX kort.


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 17:02:19
Svar/Indlæg:
7111/480
6# hvad mener du lige lære at lave driver til deres vga løsninger inden de overhoved skulle overveje at lave et GFX kort.
kortne skal vil lige komme føre de kan nå at lave nolge ja ved goidt de kommer før kortne kommer men man opfiner da kortet og så driver til kortet ikke det er jo ikke sådan driver er der lang lang tid før der skal jo være noget til vis du fårstår 🙂


Nightcover
 
Overclocker
Tilføjet:
04-08-2008 18:38:31
Svar/Indlæg:
620/11
btw. Hvad er CUDO? Har hørt om CUDA, men... 🙂


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
04-08-2008 19:42:59
Svar/Indlæg:
2309/846
#8 oops...trykfjel 😛


palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 19:43:57
Svar/Indlæg:
2307/37
#7, det må være CUDA: http://en.wikipedia.org/wiki/C...


Kvens
 
Overclocker
Tilføjet:
06-08-2008 22:59:37
Svar/Indlæg:
337/45
#7

Han mener Intels integrerede grafikløsninger. Eks. 945GM chipsettet