Retssag mod Microsoft for vildledning

Diverse d.  06. januar. 2009, skrevet af Pizzadude 35 Kommentarer.  Vist: 925 gange.

En gruppe borgere sagsøger Microsft, fordi de mener at det er vildledning at mærke en computer med "Vista-ready", når den kun kan afvikle Vista Home Basic.

Det rygtes at Home Basic versionen af Vista udelukkende er skabt med formålet at sælge computere, der ikke er kraftige nok til at afvikle de andre versioner af Vista som inkluderer den noget hypede Aero-brugergrænseflade.



Microsoft sænkede kravene til hardware efter pres fra Intel, hvilket ikke kun kom Intel til gode men også Microsoft. Økonomen Keith Leffler fra universitet i Washington vurderer, at Microsoft har tjent op imod 1,5 milliard dollars på Vista Ready computere, som kun kunne afvikle Home Basic.

Kilde:
http://www.comon.dk/news/microsoft.tjente.milliarder.paa.vista-vildledning_39154.html
Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 13:09:03
Svar/Indlæg:
8762/174
Er det ikke lidt at gå i små sko? 😕

Så kan dem som har købt deres vista ready pc jo bare bruge lidt flere penge til en større og bedre pc.

Men nu er det jo ikke fordi at vista basic kræver alverden min gamle bærbar med en tude gammel celeron mobile cpu og 1 gb ram kunne køre vista basic uden de store problemer 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 13:10:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Det er fordi, at på de små maskiner dækker "Vista Ready" ikke over, at den i regelen kun er specificeret til at kunne køre "Vista Basic". Det begrænser udvalget (læs: senere skift til eksempelvis Home Premium) en del. Men altså. Hvis man i forvejen køber en bærbar computer til kr. <4.000,- og forventer toppen af poppen, tjah...


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 13:14:35
Svar/Indlæg:
8762/174
#2

Hvis man sætter store høje krav med en bærbar f.eks til 4000 kr så er de jo også selv uden om det et eller andet sted.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 13:15:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Enig. Fuldstændig enig.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
06-01-2009 13:23:48
Svar/Indlæg:
5363/442
#3/#4 Jeg ser lidt andeledes på det. Når en almindelig Hr og Fru Danmark eller Mr & Mrs USA måske nærmere, ser et klistermærke hvor der står "Vista-ready", så tager de den billigste, for "Den kan jo hvad vi skal bruge"...

Så kan jeg godt forstå hvis de er utilfredse når de så finder ud af at den ikke kan helt de de troede...


nsr
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2009 13:26:33
Svar/Indlæg:
12/2
Pointen er jo at Microsoft ikke kunne få Vista færdigt hurtigt nok, derfor indførte de en certeficering så folk kunne være sikre på, at de kunne opgradere problemfrit når Vista udkom senere, i stedet for at vente med at købe ny computer. Den almindelige forbruger har ikke en chance for at vurdere om denne certificering er realistisk og derfor kan man sagtens argumentere for at en del kunder har købt computer på falske forudsætninger, og det er selvfølgelig ikke rimeligt... Jeg synes dog ikke de skal sagsøges, men de burde have en bøde for falsk markedsføring, de har jo lempet kravene for at fremme computersalget.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 13:27:31
Svar/Indlæg:
8762/174
#5

Men så spørger men jo nogen som den kan og ikke kan den pc.

Jeg nægter også at tro på at Hr. og Fru Danmark nogensinde kommer til at køre med vista ultimate..

De kommer da højst op i Home Premium og da næsten alle pc'er kan da trække de med mindre man køber katten i sækken af en pc 😐


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
06-01-2009 13:31:58
Svar/Indlæg:
5363/442
#6 Helt enig.

#7 Ikke nødvendighvis, de fleste lader sig forblænde af klistermærke og buzzwords desværre...

Lige meget om det er Premium eller Ultimate er der højere krav til hardwaren, markant højere i forhold til Basic skulle jeg mene:
http://www.microsoft.com/windo...


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 14:09:10
Svar/Indlæg:
8762/174
#8

Men hvilken pc idag bliver jo ikke leveret med 1 gb som minimum.

Giv dem en bøde også lad det ligge men nu er det jo også USA og det forklare jo del


genuz
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 14:20:42
Svar/Indlæg:
798/19
#6 og #9

Man kan jo ikke give dem en bøde af en størrelsesorden, de vil kunne mærke, uden først at slæbe dem igennem retten :)

En virksomhed som Microsoft er jo konstant indblandet i dusinvis af retssager, så det er lidt fjollet at vi bliver ved med at høre om sagerne, så snart de bliver anlagt. Det er mere interessant at få en nyhed, hvis der skulle komme en opsigtsvækkende dom i en af retssagerne, eller i det mindste en dom, der kan få betydning for nogen af os læsere :)


steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 14:31:08
Svar/Indlæg:
2870/65
Nu hjælper det jo heller ikke, at Intel laver en så forkrøblet cpu som Celeron. Det er jo som at sælge folk en østtysk Trabant.

Oven i hatten, lader mange alm. brugere sig forblænde af en smart sælger i Fona, som reelt set ikke har en stand forskid på computere, men har travlt med at få solgt ud af ovennævnte cpu-model.

Det er jo helt utroligt så mange af disse alm. "kontormaskiner" der går til den alm. bruger...og som er købt i Fona eller Elgiganten. (jeg har ikke noget specielt i mod Fona el. Elgiganten, men mod de råd som folk får).

#9 Du vil bliver forbavset over hvor mange maskiner jeg har set med Vista og kun 512 MB ram. Det er mildest talt chokerende...og noget svineri.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 14:34:35
Svar/Indlæg:
8762/174
#11

de pc'er jeg selv har bygget i min tid ved Interdata har altid været med 1 gb som minimum med vista men hvis vi snakker føtex og de kæders pc'er så jo der bliver jeg nok overrasket 😕

Men sælgerne i Fona er jo ansat til at sælge ting de smøre jo tykt på når Hr. og Fru Jensen kommer ind og vil have en pc med vista og i de fleste tilfælde kan han jo trække dem rundt som ham vil og sælge dem katten i sækken


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 14:56:27
Svar/Indlæg:
5474/39
tja vil sige ultramage, den er sindsyg tung. prøvet køre den på min gamle bærbar med 1.6 ghz AMD og 512 mb ram. Det kørte stort set ikke, stod mest stil. Hvis det endelig kørte var det ligesom en bil trækker en anden bil. Langsom i opstart langsom til lukke programmer ned. Ultramage minimum kræver en 2.4 p4 og helst 1 gb ram. Jeg har dog ikke prøvet smide en basic efter den gamle bærbar, men tror ikke den er meget bedre kodet.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 14:59:53
Svar/Indlæg:
8762/174
#13

Basic er ikke så krævene da de fleste tunge grafiske ting er slået fra.
Den bærbar burde godt kunne trække det men tror ikke det kommer til at gå vildt hurtigt.



Jabbe
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 15:09:43
Svar/Indlæg:
7/2
#9 Nu er der jo ikke tale om pc'er du kan købe idag.

Sagen vedrører pc'er købt i starten af 2006 hvor man kunne købe computere med XP, der så var "garanteret Vista klar" og ville blive opgraderet når vista udkom.

For 3 år siden kunne man jo godt købe maskiner med f.eks. 512 mb ram der kunne kører XP men hvor det viste sig at en opgradering til mere end vista basic gav de problemer der førte til sagen mod Microsoft.

Så Hr. og Fru Seattle havde ikke en reel chance efter min opfattelse.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 15:16:36
Svar/Indlæg:
4230/89
#15
narj, men sådan er det jo at være uvidende 😉

det samme gælder jo også ved mekanikere, håndværkere osv...
det må være op til folk selv at holde øjnene åbne, så man ikke bliver snydt 😉


steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 15:19:43
Svar/Indlæg:
2870/65
# 12 At sammenligne Interdata med Føtex og Fona (og hvad ved jeg af den kaliber) er ikke heelt fair, vel 😉

# 15 Hovedet på sømmet


Nightcover
 
Overclocker
Tilføjet:
06-01-2009 15:29:01
Svar/Indlæg:
620/11
Man skal bruge ready-boost hvis man har 512mb og vista, det ved enhver da.


#19
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 15:32:15
Svar/Indlæg:
5750/124
#15 + alle de andre der mener de ikke kan være rigtigt, så skal bare lige vide noget: det hedder MARKEDSFØRING, ikke andet. Det er jo ikke løgn, for maskinerne kan jo netop godt klare vista, bare i basic. Man forventede vel heller ikke i sin tid at købe en bærbar eller stationer ½-1 år før xp udkom, at man så skulle kunne klare det hele osv. Den med at du så ikke har alt det fancy shit som M$ har opreklameret vildt, det er jo sådan set bare fordi man har købt en for langsom computer, for det er nemlig stadig vista 😉


Daltona
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 15:36:52
Svar/Indlæg:
666/166
#16
Så er det jo helt i orden det som Kurt Thorsen og Stein Bagger har lavet, folk kunne jo bare holde øjnene åbne, helt så rosenrødt tror jeg ikke du skal regne med det er, det er da træls hvis mekanikeren siger han har skiftet et stempel i motoren uden at have gjort det og giver dig en regning på det, og så er det forresten op til en selv at tjekke det ellers er det ens egen skyld man er blevet snydt, arhh tror det ik 😉


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 15:38:25
Svar/Indlæg:
6531/410
det kan da aldrig være mS skyld at en forhandler sætter en mærke på en pc som den rent faktisk ikke kan trække.

hvorfor sagsøger de ikke fabrikanten af pcérne.


Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2009 15:50:02
Svar/Indlæg:
1214/62
Simpelthen for langt ude, når der står det kan jo godt køre Vista, godt nok kun en skrabet udgave.
Lidt ligesom at købe en Lada, hvor der står "godkendt til færdsel på de danske veje". Og så finder man ud af "Hov, den kan ikke køre 200 km/t, og den har hellere ingen airbags. FUCK JEG ER BLEVET TAGET I RØVEN!


#23
Link
 
Overclocker
Tilføjet:
06-01-2009 15:51:25
Svar/Indlæg:
36/3
Microsoft...`vildlede...
Grove konspirationsteorier....syntes jeg nok
Kunne de gode microsoft folk da aldrig hitte på


🤣


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 16:10:22
Svar/Indlæg:
637/63
Kan ikke se at microsoft har gjort noget forkert, de krav der står på deres hp kunne en ny mainstream pc i 05/06 unden problemer leve op til ?

Windows Vista minimum supported system requirements:

Home Basic / Home Premium / Business / Ultimate
800 MHz processor and 512 MB of system memory

20 GB hard drive with at least 15 GB of available space

Support for Super VGA graphics

CD-ROM drive


http://www.microsoft.com/windo...

Jeg vil give #1 ret.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 16:19:50
Svar/Indlæg:
4230/89
#20
jeg mener blot at man som forbruger godt må være lidt opmærksom på hvordan man køber og handler...
det er jo fks meget udbredt at folk tror de bliver snydt hver gang de sender bilen på værksted...
eller skal betale ekstra hver gang de bestiller en håndværker...
så på de to områder er folk meget skeptiske, og rådgiver sig med venner og familier inden de kaster sig ud i noget...

men så snart vi snakker computere, kaster folk sig ud i de mest åndsvage handler, med hovedet liggende hjemme i skuffen... og køber, kun baseret på hvad den flinke mand nede i fona fortæller dem...

jeg mener langt fra det er i orden, det foregår sådan...
men det er så nok mere diverse IT-kæder herhjemme man skal have fat i, da det er dem der skiltede med Vista-Ready computere...
og det er nok nærmere dem der skulle have et gevaldigt los i løgene 😉



tinus
 
Overclocker
Tilføjet:
06-01-2009 18:59:25
Svar/Indlæg:
12/3
Mentos3

Du trækker godt nok lidt i land i #25 men mon ikke der er områder, varegrupper hvor du også ville kunne snydes.

Alle borgere i et givent land kan ikke være eksperter på alle områder derfor finder bla. markedsføringsloven i Danmark hvor af det fremgår at man ikke må villede. I USA har man tilsvarende regler som på nogle områder er meget stramme i forhold til her og andre områder hvor de lader den uvidende blive snydt.

Det er ikke første gang MS trækkes i retten for lignende sager. MS er blevet bømt flere gange men har betalt bøden som tilfalder staten og ikke de kunder der er blevet snydt. I US skal der privat søgsmål til for at få erstatning.

Du har fuldstændig ret i at de forskellige Radio/TV- og IT- kæder i danmark skulle betale for denne villedning, deres viden rækker kun til salget de kunne lige så godt sælge mælk.

Produkt- markedsførings ansvar er desvære et område som borgerlige partier ikke ønsker strammet op på.


#27
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 19:25:37
Svar/Indlæg:
5750/124
#26 jeg vil give dig ret i de første, da man ikke kan forvente alle er eksperter på alle områder, og der altid er nogle som kan blive taget gevaldigt i røven. Jeg er da selv langt fra ekspert, men hvis man går ned i en butik, hvilken som helst større butik, så skal man ikke forvente der ikke bliver smurt lidt ekstra på fra sælgers side. Det er fx. hovedårsagen til at jeg ikke har gidet søge arbejde i Merlin og Fona, da jeg ikke selv vil kunne stå inde for hvad de siger til folk...


#28
Link
 
Overclocker
Tilføjet:
06-01-2009 20:26:23
Svar/Indlæg:
36/3
# 25 - 26 - 27

Enig...se bare hvad`folk prøver at prakke hinanden på...kun for økonomisk gevinds...Sørgeligt 😩

Gider ikke tjene penge på andres uvidenhed...bliver sikker heller ikke aldrig rig...men ...har det fint med mig selv & mine`omgivelser 😉


Razorblade
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2009 20:56:55
Svar/Indlæg:
221/3
Min arbejdskollega , som absolut intet aner noget om computere, andet end han kan bruge dem, købte 2 fine nye bærbare hp computere til sine børn i starten af 2007 hos en professionel dealer, 2 maskiner med vista ready mærker og vista home premium installeret.

Maskinerne er udstyret med 2 GB ram og, skulle det vise sig, single core cpu'er.

De var ikke i nærheden af kunne trække vista anstændigt og hvor i alverden går man hen, hvis ikke hos dem som skulle have forstand på de dele.

Så kommer komentaren vel "han kunne bare have spurgt nogen med forstand på tingene" og det er da også rigtigt, men faktum er at han er blevet vildledt af det pågældende firma, som skulle give en ordenlig service.

Begge maskiner kører fint idag, men med xp installeret.



Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 21:09:12
Svar/Indlæg:
8762/174
#29

Så er der jo også den løsning at man lige slår det fra som trækker saft fra maskinen i vista 😉

Det er jo også derfor alle hader vista. Folk var jo jo slet ikke hardware mæssigt klar til at tage imod det.

Og det som rigtig kan bruge mit pis i kog er hvis folk aldrig nogensinde har prøvet vista i mere ind 5 min også fortælle de bare ud fra en vens forklaring og dømmer systemet på den måde.




anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 21:13:30
Svar/Indlæg:
5891/423
#30 jeg har brugt vista i 6mdr. nu, og jeg synes stadig at xp & Windows 7 beta er laaangt bedre...


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
06-01-2009 21:22:42
Svar/Indlæg:
5363/442
#30 "Alle hader Vista" - nej vel, kan fornemme at du selv ikke har det sådan, og det har jeg bestemt heller ikke. Kan egentlig bedre lide Vista end XP, da det er lidt nemmere at gå til, og kan finde flere drivere uden at man skal gøre noget..

#31 Tillykke til dig, så lader vi dig sidde tilbage med dit forældede Win XP og din piratkopierede betaversion af Windows 7...


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 21:28:59
Svar/Indlæg:
8762/174
Jeg har kørt med vista siden det kom ud og har aldrig haft problemer.
Jo det kræver en del men så er det o bare at have computeren til det 😉 😛



Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2009 22:45:07
Svar/Indlæg:
5474/39
#33 ja nogen der kan, som man siger. Jeg har prøvet Vista på en ældre computer lidt tid. Hvis man har tid nok til vente så er det fint nok. Skiftede tilbage til xp kørte bare bedre flydende når det er ældre computer. Når AMD engang får udgivet de ny phenom II tror jeg skal have update. mit gamle system køre heller ikke længere køre. 🙂


Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2009 00:15:29
Svar/Indlæg:
485/31
Hvad så Hvis man ikke smækker det mærke på en model der godt kan køre home basic men ikke winUlti64 bit fx hvad siger de så at det er en vildledendning der viser den kun kan køre winXP ?

Så må de sku bare sætte mærker på der har en farve efter den windows den max kan køre dvs. Blå vista ready for home basic og grøn for home premium/buissnes og sort for ultimate så kan man også sætte 32 bit og 64 bit mærker på vis det er! 😉