Caustic Graphics har annonceret at de vil lancere et PCIe accelerator kort til Ray Tracing, som skulle rendere 20 gange hurtigere, end nuværende CPU/GPU implementationer.
Det åbner op for at realtidsapplikationer - som eksempelvis spil - kunne blive renderet med ray tracing ved brug af alm. computerhardware, samt dette acceleratorkort. Caustic fortæller også at man vil kunne kombinere flere kort for at øge hastigheden. I første omgang vil Caustic Graphics dog satse på at accelerere offline renderes.
Kortet bliver programmeret vha. et modificeret OpenGL API og arbejder i kombination med det almindelige grafikkort i computeren.
Ray Tracing kan (i de fleste tilfælde) producere langt mere realistiske 3D scener og medtage en lang række forskellige lysfænomener, eksempelvis kaustikker, som er svært at gøre korrekt med alm. grafikkort. Ray tracing er dog også væsentligt mere beregningstungt.
Derfor er det naturligvis interessant, hvis ray tracing kan bruges i forbindelse med realtidsapplikationer, som eksempelvis spil, så realismen virkelig kunne højnes.
Ray tracede spil er dog set før. Eksempelvis har Intel demonstreret en ray traced version af Enemy Territory: Quake Wars i 720p på et 16 core system.
Nyheden her er, at ét 'billigt' PCIe kort angiveligt kan gøre det hurtigere, og Caustic Graphics har allerede meldt ud, at de kommer med et 2. generations kort inden 2010, som skulle gøre det 200x hurtigere.
Caustic Graphics annoncerer produkterne nærmere i april 2009
Læs mere hos http://www.caustic.com/caustic-rt_caustic-one.php