'Fermi' bliver til GeForce GTX 400-serien

Diverse d.  02. februar. 2010, skrevet af Emillos 54 Kommentarer.  Vist: 2706 gange.

Efter længere tids venten, har nVidia netop nu offentliggjort deres navngivning af næste GeForce grafikkortserie på Twitter. Og gættede du, som undertegnede, på GeForce GTX 300, tog du ganske fejl.
'Fermi', som er kodeordet for nVidias kommende highend GPU, GF100, bliver nemlig basis for highend-modellerne i GeForce GTX 400-serien. Dermed kunne det se ud som om, at der er endnu en re-branding på vej; med mindre GTX 300 altså bliver sprunget helt over.



De første kort på markedet, bliver GeForce GTX 480, som må forventes at være firmaets highend kort med en fuldt funktionel GF100-chip påmonteret, mens GeForce GTX 470 formentlig bliver en lignende version, blot med lavere clock og/eller færre streamprocessore.


Layout af GF100


Med GF100-chippen og GeForce GTX 480, ligger nVidia op til et kort, baseret på helt ny og innovativ teknologi, der slår alt andet af banen. Skal man tro nVidia selv, bliver AMD/ATi altså blæst fuldstændigt af banen, indenfor de næste 2 måneders tid.

Selvom firmaet beklager forsinkelsen, er det helt store artilleri altså kørt i stilling. Udfra nVidias preview-benchmarks, kan man observere en merydelse ift. Radeon HD5870 i Far Cry 2 på omkring +30%! Noget, der lyder af ganske meget; men det lader også til, at GF100 er en virkelig stor(ca. 3 milliarder) og kompleks GPU.
Der er altså ikke den store tvivl om, at vi har at gøre med enorm kraftig hardware her.

Spørgsmålet er så, om merydelsen er tilstrækkelig, når man tager lanceringstidspunket, der skulle være indenfor de næste 2 måneder, i betragtning. Man skal huske på, at Radeon HD5970 har hele 2 GPU'er, hvorfor kortet som AMD/ATi for længst har lanceret, potentielt kan have tronen, selv efter nVidias kommende lancering.
Man kan selvfølgelig håbe på, at der følger et GF100-baseret dual-GPU grafikkort inden længe. Men kigger man på strømforbruget, der forventes at ligge i den tunge ende, kan der meget vel gå noget tid før det er termisk muligt, at lave et dual-GPU kort, uden at skulle gå alt for meget på kompromis med den enkelte GPUs specifikationer.

Uanset hvad, bliver det i hvert fald interessant at se, hvem der trækker det længste strå. Bliver det AMD/ATi eller bliver det nVidia?
Stay tuned. :-)



Links til kilder:
http://twitter.com/nvidiageforce
http://www.facebook.com/notes/nvidia/gf100-gaming-architecture-unveiled/257449077361
Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 19:26:46
Svar/Indlæg:
1498/226
Hvad bliver prisen, for den er jo nærmest altafgørende... vi har jo set et udspil fra AMD/ATI og der har de virkelig holdt hvad de lovede... super gpu kraft til rigtig billige penge !! 😲 😲

Mvh
Rasmus


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 19:37:12
Svar/Indlæg:
23132/740
GTX3xx er nok levnet, så der er plads til re-branding af den nuværende GTX2xx-serie.

Det skulle ikke undre mig 😐


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 19:38:00
Svar/Indlæg:
2076/119
#1

ATI stor ydelse til billig penge

Nvidia endnu større ydelse til over pris ;)


og lad nu vær med at svin mig til, tag lidt sjov :D


(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 19:46:09
Svar/Indlæg:
2687/71
jeg ved at i USA bliver det over 600$ for 480'eren, dvs i hvertfald 3500 kr herhjemme

#2 du har ret, deres 3xx serie er den "nye" 2xx serie med dx10.1 understøttelse som bliver omdøbt til 3xx serien


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af (FIH) The Don d. 02-02-2010 19:47:06.


Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 19:47:57
Svar/Indlæg:
1498/226
Det er helt ok, vi har jo alle vores mening om tingene...
Jeg siger bare det bliver spændende, for jeg skal til at købe pc..


Zolba
 
Overclocker
Tilføjet:
02-02-2010 19:48:30
Svar/Indlæg:
235/50
Jeg er sådan set ikke overrasket 😛


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 19:59:45
Svar/Indlæg:
3065/208
Glæder mig til lanceringen af den næststørste i GTX400-serien, lissom GTX260'eren, hvor pris vs. ydelse var super-fornuftig. Så skal jeg ha' så'n en!


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 00:14:26
Svar/Indlæg:
704/19
# GTX3** serien er et flop som jeg forstår det.
HAHA LORTE NVIDIA. 🤣 🤣


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 00:28:26
Svar/Indlæg:
7241/274
Der er kommet kort i 300 serien til bærbare men det er bare de helt gamle 8000 kort der er rebranded lige som gts250 er


Thomasxx
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2010 06:28:31
Svar/Indlæg:
287/47
ka huske dengang det hed 7800, 8800 osv.. det var sq tider, der ku de virkelig gi deres produkter navne der faktisk gav mening :yes:

Men blir spændende at se hvornår amd kommer med et modspil hvis den slår deres lille nye med 30% 😛


Elitesoldaten
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 06:58:44
Svar/Indlæg:
2038/121
#10 Ja!! Hvilken er den bedre GPU? Simpelt det højere tal..
Ikke at det er så vanvittig svært for en som mig at holde styr på, men jeg syntes godt de kunne have gjort det bedre.

30% Bedre ydelse end Hd5870? Glæder mig til at se benchmarks, kunne være rart at få skiftet det her SLI ud til et single med dobbelt så meget regnekraft 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 09:03:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Dengang re-brandede de jo også en lang række chips, og have sære forkortelser.

ATi havde styr på det, i et stykke tid. Men så gik de også amok 😐


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 10:11:16
Svar/Indlæg:
5474/39
Nvidia kan vist godt lide lege navne lege... De kan holde sig til fast system, som Ati. De køre mere, som nogle mennesker, som skal kalde deres nye barn...


Vaptor-x
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2010 14:43:30
Svar/Indlæg:
475/22
ATI kommer nok med deres HD5890, på samme tid som GTX480, som et modspil til Nvidias nye kort. Så ender det nok med at være ligesom nu, næsten samme kraft, hvor ATI bare er billigere end Nvidia 🤣


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 15:31:04
Svar/Indlæg:
5874/1287
2 stk GTX495 samt en 3Kwatt PSU er hermed bestilt 😛

Jeg vil lave noget global opvarmning NU (i guder hvor jeg hader sne og kulde)


(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 15:35:49
Svar/Indlæg:
2687/71
husk lige et aircondition anlæg til at give dig kold luft da de skulle blive temmerlig varme 🤣


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2010 18:01:50
Svar/Indlæg:
1317/46
#10 det er jeg lodret uenig i. Find en novice og spørg vedkomne om hvilke af følgende kort der er hurtigst 8800gts 320, 8800gts 512 eller 8800gts 640.

nVidia har altid været glade for at give kortene både navne og numre og navne, hvilket har gjort det meget uoverskueligt, med mindre man læse tests. Hvad er hurtigst et 7600gt eller et 8600gts(de er ca. lige hurtige, så vinder ikke noget ved at skifte et 7600gt ud med et 8600gts). Så er der jo også 7800gtx, 7800gt og 7800gs gad vide hvilket der er hurtigst. nvidia elsker gammel vin på nye flasker og de elsker at komme med komplet ulogisk betegnelser. Og ja gtx300 bliver helt sikkert en ny samling vinflasker. De mangler jo også at give et kort som 9800gtx+ et tredje navn.


Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 19:29:28
Svar/Indlæg:
765/28
Og sikkert 300W strømforbrug i load og 150 i idle, sådan har det (næsten) været tidligere. Der har ATI virkelig lært noget med deres 5000 serie.

Ville selv gerne have et GF kort som det næste - regner med at skulle lave noget seriøst video redigering med Adobe Premiere.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 20:00:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Den med forvirrende navngivning deler både ATi, nVidia, AMD og Intel ligeligt.

Ingen undtagelse 😉


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 20:32:30
Svar/Indlæg:
2175/21
hvis bare de nu fik fixet så lyden gennem hdmi bare gik direkte igennem som amd kortene......


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2010 08:57:37
Svar/Indlæg:
1317/46
#19 Tidligere ja, men siden ATI's x2xx serie har de haft et logisk system hvor de har et serienummer og et nummer som indikerer kortets styrke i forhold til andre kort i serien. 4850 er kraftigere end 4650 men mindre kraftigt en et 4870, tallet siger ikke hvor stor forskellen er, men ikke desto mindre betyder højere tal, et kraftigere kort.

1,2,3 og 4 er logisk 2 er mindre end 4 og større end 1. Men er gt bedre end gts og hvordan forholder det sig til ultra. nVidia GTX serie er bedre, men gforce 8 og 9 serien er ikke døde endnu. Hvis nVidia desuden har tænkt sig at smide to serie ud inden for kort tid kan jeg se meget potentiale til rod.


timx0474
 
Enthusiast
Tilføjet:
04-02-2010 09:45:43
Svar/Indlæg:
108/5
skulle fermi egentlig ikke banke ATI helt af banen ?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 09:55:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Så er jeg lidt forvirret nu.

GTX275 må forventes at være bedre end GTX260 eller what-ever.

Men skulle et HD4670 ikke være bedre end eks. HD3870? Eller HD5770 kraftigere end HD4870 og HD4890? Eller HD4830 kraftigere end HD4770? Eller HD3870 kraftigere end HD2900XT?

Det giver jo ikke mening, jf. din logik om det større tal.

ATi's navngivning er mindst lige så forvirrende som nVidias.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2010 10:16:49
Svar/Indlæg:
1317/46
#23 Du skal huske at tage højde for serien(det første tal) som jeg skriver men ellers ja. Og ja du nævner 4770 og 4830 hvilket det/de sorte får. Bemærk desuden at jeg skriver nvidias GTXxxx serie er bedre, men de har så skulle bruge et par serier ekstra for at få et mere logisk system.

Problemet med nvidia er at de indtil for nyligt på en og samme tid har promoveret både GTXxx, gforce 8xxx og gforce 9xxx kort altså tre generation eller tre serier som på alle mulige måder er blandet sammen. 9800gtx+ er et godt eksempel. Et andet eksempel er 8800gt som du sjovt nok også finder i gforce 9 serien og GTXxxx serien. Så hvis du forventer at et 9800gt er et teknologisk nyere kort end 8800gt så bliver du skuffet(jeg ved der er små forskelle, men de er næsten usynlige). Hvis du køber et HD5770 frem for et HD4870 så får du nyere teknologi(Directx 11 i stedet for 10).


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 10:56:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Så problemet er ikke navngivningen, men at de blander teknologierne sammen, i de forskellige serier?

Alá Geforce 4 Ti4xxx vs. Geforce 4 MX?

Men så kan jeg godt følge din logik. Det har ATi nu også gjort, men ikke med de senere serier 🙂


kleitus
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2010 12:27:57
Svar/Indlæg:
1/0
Jeg er mest spændt på at se størrelse, støj og strømforbrug.

Det er jo ingen sag at lave et gigantisk kort som skal have en monster blæser og gigant strømforsyning for at køre.

Ati 5850 er det absolut fedeste kort jeg nogensinde har haft. Kanon ydelse i betragtning af dets lille størrelse, lave strømforbrug og virkelig lave støj niveau! JA TAK 🙂


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2010 13:08:02
Svar/Indlæg:
1317/46
#25 det er nu både og. Du bringer selv Ti4xxx og geforce 4mx på banen som et glimrende eksempel på et gforce 2 kort der bliver solgt som gforce 4 kort. For dig og mig og de fleste andre her på siden(og lignende sider) ved vi at geforce 4 mx er gammel vin på nye flasker. Vi ved også at gforce 8800gt, 9800gt og gtx240 er 99,9% ens. Og ja før Hd2xxx serien var ati ikke et klap bedre end nvidia, men de skal have ros for at være hurtigere til ryde op i navnerodet. Men ja jeg tror du har forstået logikken :)


timx0474
 
Enthusiast
Tilføjet:
04-02-2010 14:42:02
Svar/Indlæg:
108/5
jeg vil gerne have svar på om fermi kommer til at rykke bollerne af ATI 5000 serien ?


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 14:47:39
Svar/Indlæg:
2335/16
#28

Og jeg vil gerne vide om jeg vinder i lotto på lørdag 😛

Det er lidt svært at svare på eftersom de ikke er kommet i handel endnu 😉


timx0474
 
Enthusiast
Tilføjet:
04-02-2010 14:49:17
Svar/Indlæg:
108/5
#29 jeg ville også gerne vinde i lotto 😲 😀


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 14:53:43
Svar/Indlæg:
2335/16
#30

Så fortæl mig om jeg vinder 😲 😛


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 14:58:50
Svar/Indlæg:
3907/73
Selvfølgelig kommer de til at outperforme ATi 5xxx serien, hvorfor skulle de ellers lancere dem nu.


timx0474
 
Enthusiast
Tilføjet:
04-02-2010 15:00:58
Svar/Indlæg:
108/5
#32 ved du hvordan de forskellige kort kommer til at ligge op ad ?


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 15:06:29
Svar/Indlæg:
3907/73
Nej ikke rigtig, men efter sigende skulle GTX480 som bliver det største single GPU kort være en lille smule langsommere end 5970.


5
 
Overclocker
Tilføjet:
04-02-2010 15:07:48
Svar/Indlæg:
15/2
#27 Lige præcis. Det fænomen går simpelthen så langt tilbage, at man bare skal være en hvis grad af geek, for at vide hvilket HW der er bedst. Kan også huske hvordan mit geforce 3 Ti200 rev mine venners geforce 4 mx440 rundt (ellers en masse flotte høje tal).

#32 Ja GTX-400 vil outperforme HD5000-serien GPU for GPU, men spørgsmålet er jo (som nævnt i nyheden), om det er muligt at presse flere af de strømslugende bæster sammen på et kort.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 5 cent money d. 04-02-2010 15:10:32.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2010 15:22:07
Svar/Indlæg:
1317/46
#35 svaret er vel at det bør outperforme HD5000 serien. Lige før 5870 kom sagde rygterne også at det ville outperforme et gtx295, men det gjorde det ikke. Rygter og specs er en ting virkeligheden er oftest noget mere broget.


vandmanden
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2010 16:00:59
Svar/Indlæg:
421/101
Er sku træt af tal, test og snak, om det er er den nye 5 ,,,,, eller den nye 4 .... serie, det som giver mening er om det kan mærkes at der kommer nye serier, og ikke bare at nu kommer der et nyt produkt, ja ved godt at jeg ikke er nørden Inden for dette område, mænd til os Almindelige gamere Så er det hvad man kan se og mærke Når man gamer tænker på grafikken, ved godt at der er sukkerærter tinget som spiller ind for hvad andet hardware mand bruger, mænd tror neppe på Det bliver en ny revolution, de kommer med, jeg håber da 🙂 Ved ikke om det er mig som er helt galt på den: o)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af vandmanden d. 04-02-2010 16:04:56.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2010 16:25:36
Svar/Indlæg:
1317/46
#37 Test og snak er da lige præcist det bedste grundlag for at vælge et grafikkort. Testen giver dig en mulighed for at vurdere hvordan et kort yder i forhold til et andet. Snak giver dig de øvrige informationer, herunder andres erfaringer.

Hvis du ignorer test og snak kan du lige præcis ende med at skifte et 8800gt ud med et gtx240.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 16:39:22
Svar/Indlæg:
2011/185
Ja tak, 2 styk GTX 480 til mig tak. jeg nøjes med 2 kort denne her gang, fordi jeg spiller for lidt til at 3 kort kan betale sig. De sparede penge bliver så mulig hvis brugt på en ny CPU, en hvis i7 980 extreme 🤡


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 16:41:31
Svar/Indlæg:
3907/73
#39

Jeg starter også med to kort.

Dog tror jeg hellere jeg vil på "dual CPU" bølgen end Gulftown bølgen.... 😀


timx0474
 
Enthusiast
Tilføjet:
04-02-2010 16:54:19
Svar/Indlæg:
108/5
så kan i jo passende give jeres hardware til mig 😳


vandmanden
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2010 16:54:53
Svar/Indlæg:
421/101
Clintin
tror ikke du forstår mig 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 16:55:10
Svar/Indlæg:
2011/185
#40 okay, jeg holder mig frem over til 2 kort. Der er simplet hend for få spil som kan udnytte 3 kort (har kun 3 spil som reelt har gavn af 3 kort og det er GTA 4, crysis og crysis warhead) og som sagt så spiller jeg mindre end jeg hade regnet med jeg kom til.

Med dual CPU, mener du så 2 cpu´er på det samme bundkort?

Jeg vælger Gulftown fordi for mit vedkommende er CPU power mere vigitg end grafik power til mit brug kan jeg konstaterer efter at have haft den her pc et stykke tid nu. Også når jeg har foretaget den her upgrade bliver der heller ikke gjordt mere ved PC´en de næste 3 år jeg regner med at have den, med mindre noget hardware futter af selvfølgelig.

Gulftown FTW ❤ 😀


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 04-02-2010 16:57:07.


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 17:00:55
Svar/Indlæg:
3907/73
Jaa, jeg har også større behov for CPU power i min maskine, derfor vil jeg gerne prøve med to stk. W3520 på 4+ GHz for at se hvad det giver.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 17:03:14
Svar/Indlæg:
2011/185
#44 okay, god fornøjelse med det.

Ved du forresten, egner sådan en dual-cpu board sig også til gaming. Normalt er de bundkort jo til server/workstation brug.

For 2 Gulftown CPU´er (Xeon version) på samme board hvis det også kan bruges til gaming kunne jeg godt overveje.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 04-02-2010 17:04:50.


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 17:04:50
Svar/Indlæg:
3907/73
Ved det ikke, men nu har vi jo set lidt billeder fra EVGA med deres nye Classified kort og det ser jo lovende ud.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 17:07:01
Svar/Indlæg:
2011/185
#46 Ja det dual GPU kort, understøtter jo både SLI/crossfire samt overclokking og det er et dual GPU kort. Kunne være man skulle overveje sådan et setup (men det vil betyde et farvel til mit Asus rampage 2 extreme bundkort som jeg vil være ked af at skille mig af med).

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 04-02-2010 17:07:17.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2010 17:10:21
Svar/Indlæg:
1317/46
#40 To gulftown og to gtx480 det lyder sandeligt også som en computer der ville få svært ved klar noget som helst, måske du er heldig at kunne spille kabale. Måske du skulle tilføje et elværk til listen over "must have" computer accesories.


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 17:17:13
Svar/Indlæg:
3907/73
#48

Skal ikke have Gulftown på hvis det bliver sådan et mobo.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2010 08:05:25
Svar/Indlæg:
1178/88
#de fleste

Jeg kan da se, vi skal til at have bygget til A-kraftværk når nu de forskellige vil til at køre SLI med NV 480 🤣

Jeg tror jeg springer denne generation over. Mit 4890 klarer mit spillebehov til ug. Det er de færreste spil, som har problemer i højeste opløsning med alt guf på :)

Intet nyt fra vestfronten her :)


#51
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
08-02-2010 12:06:45
Svar/Indlæg:
709/10
Bliver da spændende at se hvordan den skalerer, i forhold til S3 Virge(4mb) 😛


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
08-02-2010 19:16:44
Svar/Indlæg:
1317/46
#50 et 4890 Det er lidt gammeldags er det ikke :)


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2010 19:58:43
Svar/Indlæg:
2845/99
#52

Ikke ældre end et hd4850 😉

#alle

Tror nu ikke et 480 kort "river bollerne" af ATI... Hverken om de har ventet længde med det eller ej, det kommer nok til at være ligesom før i tiden, pris/ydelse bliver nok ikke meget uændret imellem ati og nvidia...

De har desuden kvajet sig gevaldigt med ikke at have kortet fremme til samme tid som ati, da de har vundet en stor markedsandel på den relativt korte tid de har haft hd5XXX serien fremme....

Og det de 30% var nvidias egne målinger i far cry 2 og målinger fra producenten er sjældent for lave ihvertfald....



Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
10-02-2010 16:24:06
Svar/Indlæg:
1214/62
Ved ikke om det er bleven besvaret, men kiggede lige ALDI kataloget igennem i dag, og det ser ud til at GTX-3xx serien bliver et OEM produkt, da der sidder et GTX-330 i den der Medion maskine, så det nok derfor der bliver sprunget et led over.