Udråbt som en af de største milepæle i udviklingen inden for Windows-spil de senere år, levede DirectX 10 i sidste ende ikke op til den hype, i hvert fald i forhold til de endelige brugere.
En stor del af den skuffelse var måske på grund af en misforståelse mht. hvad DirectX 10 skulle være. DirectX 10 er en grundlæggende opdatering af hele API´en (Application Programming Interface), som bragte en hårdt tiltrængt opdatering til en aldrende API model. Der blev fjernet en masse af det gamle rod, fra mere end et årti´s DirectX udvikling. DirectX 10 handlede aldrig rigtig om slutbrugerne, det var i virkeligheden til udviklerne.
Det hjalp ikke, at DirectX 10 blev bundet til Windows Vista, som blev upopulær hos spillere fra lanceringens dag ét.
I betragtning af den lunkne modtagelse DirectX 10 har modtaget, er det ikke overraskende, at mange spillere nu nærmer sig DirectX 11 med en vis forsigtighed.
Læs mere: http://hothardware.com/Articles/The-State-of-DirectX-11/