Stor artikel om DirectX 11

Diverse d.  12. maj. 2010, skrevet af arsenio3d 7 Kommentarer.  Vist: 832 gange.

Udråbt som en af de største milepæle i udviklingen inden for Windows-spil de senere år, levede DirectX 10 i sidste ende ikke op til den hype, i hvert fald i forhold til de endelige brugere.

En stor del af den skuffelse var måske på grund af en misforståelse mht. hvad DirectX 10 skulle være. DirectX 10 er en grundlæggende opdatering af hele API´en (Application Programming Interface), som bragte en hårdt tiltrængt opdatering til en aldrende API model. Der blev fjernet en masse af det gamle rod, fra mere end et årti´s DirectX udvikling. DirectX 10 handlede aldrig rigtig om slutbrugerne, det var i virkeligheden til udviklerne.



Det hjalp ikke, at DirectX 10 blev bundet til Windows Vista, som blev upopulær hos spillere fra lanceringens dag ét.

I betragtning af den lunkne modtagelse DirectX 10 har modtaget, er det ikke overraskende, at mange spillere nu nærmer sig DirectX 11 med en vis forsigtighed.


Læs mere: http://hothardware.com/Articles/The-State-of-DirectX-11/
Timozzdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2010 23:54:02
Svar/Indlæg:
1636/115
Så DX 11 er en joker? 🙂


cineman
 
Superbruger
Tilføjet:
13-05-2010 08:16:50
Svar/Indlæg:
1297/50
Synes ikke det virker vildt overbevisende. Men tror alligevel der er en pæn forskel på døde foto og når spillet køre.
Men glæder mig da alligevel til at få dx 11


cale
 
Enthusiast
Tilføjet:
13-05-2010 09:05:42
Svar/Indlæg:
108/5
very nice.... Meen når jeg drøner afsted på min quadbike for at flanke the bad guys eller jeg står midt i alle eksplosionerne syntes jeg ikke det har den store påvirkning på min oplevelse om det er 10 eller 11 jeg har fat på.. Kan også være fordi jeg er ved at blive gammel men indtil videre er det på ingen måde noget jeg bare skal have

Desuden syntes jeg at nvidia efterhånden har fået overbevidst mig om at deres målgruppe udelukkende er folk der lige har fået konfirmationspenge eller lign. Mine penge ville gå til ATI atm.

God bededags lang weekend til alle =)


Brander9400
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2010 09:15:23
Svar/Indlæg:
2231/97
syntes nu godt jeg kan se en stor forskel på dx 9 og dx 11.. 😛


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
13-05-2010 09:28:47
Svar/Indlæg:
4295/306
Er der reelt set sket noget siden Dx8?

Jeg synes det er morsomt som hver eneste gang der kommer en ny DirectX så viser alle artikler og analyser at forskellen er minimal og at man sagtens kan leve med den forgående.

Prøv at læse artikler om forskel på Dx9 og Dx10 - samme.

Måske det bare er fordi visse selskaber ikke understøtter den nye Dx endnu? For sjovt nok er det vigtigt når først alle spil og grafikkort understøtter det. 😉


kvist1992
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2010 11:29:46
Svar/Indlæg:
3565/372
#5 -> Vi kan f.eks. tage Mirrors Edge, den kører med DX10 så snart du sætter details til "Highest" og der kan jeg godt se en forskel fra "High". Det samme gør sig gældende for Crysis Warhead.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
13-05-2010 11:50:13
Svar/Indlæg:
818/58
"DirectX 10 handlede aldrig rigtig om slutbrugerne, det var i virkeligheden til udviklerne. "

Ja det er nok den største udbredte misforståelse. Slutbrugerne burde være 'ligeglad' med et API, da API´er jo ER for pokker til for programmørerne. Et bedre og 'renere' og mere fleksibelt API gør programmørerne i stand til at lave federe ting hurtigere. Det er vigtigt for udvikling. Alt for mange slutbrugere tror at DX bliver 'designet' til dem.
Et andet problem er også at spilene skal dække et så stort udvalg af hardware som muligt (inkl. konsoller), hvorfor DX10 only-spil kom meget sent, og selv DX10-kompatible spil og engines var gamle designs og DX9 primært.

DX10 løb vel også ind i to problemer:
1. Vista only (fucking m$)
2. Konsollerne var DX9´ish.

Det ironiske var vel også at OpenGL kunne det samme som DX10 på alle OS.
DX11 får sikkert samme problemer, selvom mange vil bruge W7.

"Er der reelt set sket noget siden Dx8? "

Nej da! 😛



Mvh. Scheea 🙂