PowerCan - stikkontakt i bilen

Diverse d.  20. maj. 2010, skrevet af Stensgaard 6 Kommentarer.  Vist: 1057 gange.

Det er ikke noget nyt, at man kan få en inverter, som kan lave 220V i bilen. Det nye i Sandbergs PowerCan er, at den er formet som en sodavandsdåse.



Og hvad er så det smarte ved det? Jo, den passer lige i kopholderen i bilen - og det er jo egentlig ret smart, i stedet for at inverteren skal ligge og rode rundt i bilen.

PowerCan kan levere max. 90W i 220V, og det skulle være nok til at drive selv de mere krævende bærbare computere.

Link: http://www.sandberg.it/newsletter.aspx?id=8C805B62-A467-4C6B-B24F-6D599D117D3E&lang=da
Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-05-2010 22:53:57
Svar/Indlæg:
2309/846
Jeg håber de har installeret et ordenligt filter i udgangen. Målte på en 500W model engang for at se formen på sinuskurven. Uha uha, det lignede nærmest firkanter, hvilket er lig med en masse støj, og så kommer det apparat du monterer i stikket på overarbejde, når det skal ensrette en firkantspænding tilbage til DC.

🙂


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2010 23:20:15
Svar/Indlæg:
10398/435
#1,
Yes. Har lige gravet en gammel 12v til 115VAC 60w konverter frem. Satte den direkte på billaderen (uden batteri). Den fik min macbook-lader til at knitre godt. Den ladede dog fint, men det lød ikke sundt. Prøver med batteri mellem i morgen for at se om det er billaderen den er gal med.
Du lyder til at have forstand, hvad siger du?


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-05-2010 08:16:12
Svar/Indlæg:
2309/846
#2 det er lige præcis det der er problemet. Det er som regel 12V spændingen fra bilen der bruges til at drive en astabil multivibrator (kredsløb med to kraftige transistorer, der svinger af sig selv). Det genererer en meget grim sinus, der til slut transformeres op i en trafo, så det passer med den ønskede udgangsspænding.

Man kan gøre en del for at glatte sinusspændingen ud, men på de billigste modeller sparer man de kredsløb væk, så resultatet ligger tæt på en firkantspænding. Med andre ord, noget bras.

Jeg kan naturligvis ikke sige om det gælder for Sandbergs model.

🙂


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-05-2010 09:56:58
Svar/Indlæg:
2826/100
jaja :) men hvad med os som ingen kopholder har i bilen?? seat synes de ville spare den væk til fordel for sædevarme ☹



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2010 10:12:49
Svar/Indlæg:
2620/327
#4 Ja, jeg har desværre heller ikke nogen ordentlig kopholder.

#3 I det hele taget er der jo noget forkert ved invertere - at man laver 12V DC om til 220V AC - og til fx en bærbar skal det så tilbage til DC igen. Det er da kun i nødstilfælde, man skal bruge sådan én. Det allerbedste er jo, hvis man bare kan bruge de 12V direkte.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stensgaard d. 21-05-2010 10:20:31.


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2010 16:45:19
Svar/Indlæg:
4018/217
Problemet med sådan en inverter er at den laver en masse støj på 12v siden også. Jeg har et par stykker med en modificeret sinuskurve som de så fint kalder det, som i virkeligheden er det som Polarfar så fint beskriver.

Jeg har en amatørradio i bilen som køre på 12v der har en sendeeffekt på 50W og når jeg har en 12 volt DC->230 volt AC inverter tilsluttet bilen kommer der en meget grim brummetone med til modtageren når jeg sender.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 21-05-2010 16:46:10.