Intel X79 Entusiast Chipset

Diverse d.  30. marts. 2011, skrevet af iNVALiD 29 Kommentarer.  Vist: 1220 gange.

Knap er Sandy Bridge platformen landet før, at Intel vil tilføje en LGA2011 sokkel til Sandy Bridge. Den er rettet mod entusiaster og får derfor navnet Sandy Bridge-E.

X79 vil være vildere end P67 hvad angår muligheder på platformen. Som vist på nedenstående billede, vil der være ikke mindre end 14 SATA porte, heraf 10 SATA 6Gb/s og man må ikke glemme muligheden for SAS.





Vi må væbne os med en smule tålmodighed, da Intel først forventer at have det på markedet i slutningen af 2011.

Vi forventer ved lanceringen, at ydelsen på denne platform slår alt andet til jorden, og vi blot sidder savlende tilbage og ønsker, at opgradere endnu en gang.

Kilde: http://www.techpowerup.com/143179/Intel-X79-Enthusiast-Chipset-Sketched-in-Roadmap.html
Salty
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 11:40:16
Svar/Indlæg:
330/33
Vi må væbne os med en smule tålmodighed, da Intel forventer først, at have det på markedet i slutningen af 2011.

Forventer ved lanceringen, at vi ser ydelsen på denne platform slår alt andet til jorden, og vi blot sidder og savler og ønsker, at opgradere endnu en gang.


Burde lige rettes med dansk grammatik. Det er helt skævt skrevet 😉


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 11:49:56
Svar/Indlæg:
3065/208
Ærgerligt der ikke kommer Lightpeak eller PCIe 3.0, Bluetooth 3.0 etc. med


shoutcaster
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2011 11:50:25
Svar/Indlæg:
347/20
Så er spørgesmålet, skal jeg vente til dette eller er Sandy nok


xkalibur
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2011 12:23:37
Svar/Indlæg:
739/62
ah ja endnu en intel sokkel!! men ser da spændende ud :)


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 12:38:22
Svar/Indlæg:
1029/82
#1 Det er nu rettet 🙂


Hampen
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2011 12:48:30
Svar/Indlæg:
278/42
#3 Jeg tror at det er et spørgsmål næsten alle hardwarenørder spørger sig selv; Skal jeg købe nu eller vente? 😛


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 12:51:46
Svar/Indlæg:
4018/217
Tror ikke der er det store at hente i denne opgradering hvis man tænker pris/ydelse.

Syntes det er synd at OC verdenen er gået fra at oc´e for at få noget bedre billigere til at oc´e for at få det bedste ligemeget hvad prisen er. Altså jeg vil hellere købe det næst bedste og oc´e det og så have penge til overs til at opgradere endnu engang når jeg ikke kan køre mine spil på max mere.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 30-03-2011 12:53:44.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 13:08:06
Svar/Indlæg:
3065/208
Gad vide hvad alle de pins skal bruges til... de ekstra 8 PCIe lanes til SB? QuadChannel RAM ? DDR5 ?

EDIT: OOPS

"... the Sandy Bridge-E (enthusiast) processor that features a massive quad-channel DDR3 memory controller and 32+ lane PCI-Express 2.0 hub"


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af gabbadoo d. 30-03-2011 13:10:21.


iNVALiD
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2011 14:11:53
Svar/Indlæg:
644/56
#1 Det gik vist lidt for hurtigt, så det er godt nogen spotter de fejl der måtte være - og endnu bedre at #5 også retter dem 🙂


Stoffer
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 15:46:02
Svar/Indlæg:
227/10
X58 udfases efter 2½ år, synes det er meget lang tid, at vente på at købe nyt hw :'-(
Men til gengæld har man jo haft noget af det bedste i hele den tid 🙂
Tror ikke at det er lykkedes mig, at købe noget der ikke blev opdateret i løbet af 2½ år før.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 18:00:20
Svar/Indlæg:
3065/208
Kommer der ikke snart nogle 6-core 32nm s1366 CPU'er til X58 folket? (altså i en prisklasse omkring 2k)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gabbadoo d. 30-03-2011 18:01:49.


mathiasm87
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 18:42:14
Svar/Indlæg:
626/77
# 11 tror jeg ikke du skal regne med.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 18:50:11
Svar/Indlæg:
8762/174
#11

Ikke så vidt jeg ved.

Der kommer en 1000X cpu som skulle være det sidste hurra fra LGA1366 socketten før den bliver udfaset, men om der kommer en cpu under I7 970 tvivler jeg på.


myrizzle
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 18:50:32
Svar/Indlæg:
1895/41
Ja, så må vi jo se om det blir så vildt som de siger 🙂


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 19:09:25
Svar/Indlæg:
3854/175
Damn it, så skal man have den store tegnedreng frem igen 😕


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 01:17:33
Svar/Indlæg:
1334/15
He he - med den kommende LGA 2011 platform i q4, må man da håbe, at de også når at lancere en ny gang cpuèr der kan klaskes på dette SB-E mobo, og fornøjelsen må nok betegnes som begrænset, hvis cpu udkommer senere end mobo 🤣 🤣 . Jeg synes ikke, jeg har set omtale af dette endnu?.

Heldigvis har jeg endnu ikke investeret i usb3 ekstern udstyr, så det bliver nok til E-sata6 div. do.-. Det er heldigvis også stadig det hurtigste 🙂

Der skal nu nok være en del forskel på nuværende SB og det aktuelle, da det nye har en båndbredde på over det dobbelte af nuværende.


Anonym2021815192642
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 16:57:20
Svar/Indlæg:
2418/151
Nu kommer det rigtige I7 1366 killer 😀 glader mig til at se det 😀


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 17:56:45
Svar/Indlæg:
3854/175
#17 hehe ja..
gad vide om det har overrasket intel hvor svært det er at få aflivet X58/1366 platformen.. for selv om man er SB fanboy kan man sgu ikke komme uden om at X58/1366 er noget der stadig holder 100%
SÅ vilde er SB heller ikke
rent faktisk sidder X58 jo på alle de point givende WR på HWbot bortset fra Wprime 1&32M - selvom det er 990X


#19
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 18:26:59
Svar/Indlæg:
2587/91
Uhm, er det her ikke bare en omdøbning af X68 til X79..? 😳


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 21:07:46
Svar/Indlæg:
3065/208
#19

De vil nok videre til en enklere markedsføring som A1 etc.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 21:30:38
Svar/Indlæg:
1334/15
Med den hastighed teknologien udvikler sig i øjeblikket,må vi nok se i øjnene, at X58/1366 er en uddøende race, antagelig de cpu slutter med 1000X. Bevares - det kører da suverænt i øjeblikket, men uanset om det kaldes SB eller noget andet om 1 - 2 år vil den nævnte mobo/platform være uddistanceret til den tid.

At være fanboy af SB, wer jo nok også lidt store ord, da SB ikke har været længere tid på markedet. Trenten er jo, at der går kortere og kortere tid mellem opgradering af teknologien. Gaf vide, om ikke der vil opstå en naturlig grænse for, hvor hurtigt det vil kunne betale sig, at udgive div. nyheder indenfor f.eks. cpu/mobo/gfa. Jo hurtigere udgivelse, jo flere vil falde fra, da de jo lige har købt "næst" sidste nyt. Kun hvis der kommer virkelig skelsættende nyheder - f.eks. ved gfa. Der er det jo den evindelige kamp mellem ydelse/strømforbrug/pris. Den producent der finder frem/udgiver et gfa der f.eks. fordobler ydelsen og halverer strømforbrug/pris,vil jo skabe katastrofe på markedet, da de øvrige producenter vil ryge ad "h" til. Nej - denne konstante fornyelse med "små" forbedringer, vil give en langt større indkomst over en længere årrække.


#22
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2011 11:10:23
Svar/Indlæg:
2587/91
Ikke at det lige betyder det helt store, men er jeg den eneste, der bemærker, at X79 - på trods af at være et godt stykke ude i fremtiden (tidligst Q4/11?), stadig ikke fra Intels side er udstyret med USB 3.0..?

Det er da en smule fail 😐


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2011 11:18:59
Svar/Indlæg:
1334/15
#22
Hej - Du kan læse det i linket i #0 og jeg kom lidt ind på det i #16

Mvh.


#24
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2011 16:21:02
Svar/Indlæg:
2587/91
#23 - står i kildeangivelsen, men ikke #0... :'-(


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2011 19:28:54
Svar/Indlæg:
1334/15
#24

He he - du har helt ret. Men du fandt det 😉 . Jeg tror, at der er mange der vil savne usb 3.0 mulighederne. Gad vide, om det kommer på næste "generation?". Måske de venter på usb 4.0 bliver færdigt til markedet. Det skulle jo sætte usb 3.0 i snegletempo i sammenligning.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2011 23:55:07
Svar/Indlæg:
1334/15
Og så lige 🙂 : Som autodidakt filosof, vil jeg noget uden for tråden (men alligevel) påpege at: forbrugeren vil altid være den stærkeste!. som det er nu.... er det producenterne der styrer det hele.

Hvis forbrugeren (på verdensplan) havde en form for samlingspunkt (fagforening), ville de, hvis det styrende organ i foreningen kunne køre en beslutningsmæssig ensstemmig procedure, f.eks. nægte at købe nye udgivelser af div. pc remedier (og andre), hvis de 9ikke modsvarede købers/forbrugers ønske, således, at"magten" kom over til forbrugeren igen, hvor den jo også bør være!!.

I øjeblikket kører producenterne jo rundt me os, lige som de har lyst til. Vores stor afhængighed af, bedre/større/hurtigere pc udstyr, er jo bare guld direkte i deres lommer!!

Ale de "små" forbedringer, er jo jævnfør tidligere indlæg kun en del af den økonomiske strategi fra producenternes side!.

Er der nogen der er i tvivl, ser jeg gerne "venlige" svar. Det er jo ikke hver dags kost, at nogen her på sitet skriver som jeg!.

Mvh. Kim


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2011 00:04:32
Svar/Indlæg:
1334/15
P/S

Og så synes jeg lige, at det skal nævnes, at man tilsyneladende ikke kan skrive meget mere end 8 - 10 linjer her på HWT, og det udelukker jo al slags debat!!. Om det er bevidst fra HWT`s side, eller bare min (nuværende PC) der stiller sig på bagbenene ved jeg så ikke!!.

Hvis det er bevidst, er det jo censur!!.

Der er jo ikke noget mere irriterende, end at skrive en masse koncentreret (ævl-bævl- logik- hva ved jeg...), for så, at se, at det ikke kan gå ind i tråden!!. DAMMM...

Jeg har i sinde at skrive til HWT off course!. Det er jo muyligt, at det er mig der har et problem!!!.


Anonym2021815192642
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2011 00:03:44
Svar/Indlæg:
2418/151
Der mange som ikke ved om de skal opdagere nu, og det kan jeg godt forstå, men det har intel så selv valgt da de kunne bare spar på udvalget, men der er normalt en Basic og en Extreme udgave, men i dag laver de flere udgave og det kan være svært, men spørger jer selv om hvad i har brug for i sted for hvad i skal have fordi i sidste ende er det et salgs trick husk det.. 🤣


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2011 15:44:51
Svar/Indlæg:
1334/15
#28
Jeg er nu ikke enig i din sidste konklusion!.

Forskellen på et system tidssvarende i dag/kontra i fremtiden er faktisk ikke ret stor!. Det betyder dog noget, om vi snakker "kontorbrug" eller spille brug!!. Processor og grafikkort er jo stadig alfa og omega i en spil konfiguration!. Da grafikkortet er den største udgift, er det jo her, der først og fremmest skal tænkes på systemets opgave både nu og fremover!.

Mvh. Kim