Verdens ældste pære fylder 110 år

Diverse d.  22. juni. 2011, skrevet af freak_master 31 Kommentarer.  Vist: 11949 gange.

Verdens ældste pære blev i lørdags 110 år, og den brænder stadig. Pæren er en ganske almindelig glødepære som er på 60 watt. Den er blevet produceret af firmaet Shelby Electric og har derfor fået navnet "Shelby pæren".

Pæren blev dog ikke lavet til at den skulle brænde i over 100 år, men er egentlig blot som en rival til Thomas Eddisons pære og er blevet navngivet "Adolphe Chaillet", pæren skulle brænde længere og klarere, og det må vi jo så sige at den har formået.

Men designet af pæren alene forklarer ikke hvorfor pæren har kunnet brænde i to verdenskrige, et par finanskriser og helheden af computer alderen.

Lynn Owens udtaler: "Ingen ved hvordan det er muligt. Det er en 60 watts pære, og den er sat til at bruge omkring 4 watt, men ingen ved hvorfor den bliver ved med at brænde. Vi har haft forskere fra hele landet til at se på pæren, men ingen kan forklare hvorfor den stadig virker." til Time magasinet.

Pæren har dog ikke været tændt konstant i de 110 år. Der har været nogle strømafbrydelser, og imens disse har stået på har pæren selvfølgelig ikke kunnet brænde, men lige så snart strømmen kom tilbage, begyndte pæren at brænde igen. Shelby pæren brænder på Livermore brandstation, og hvor længe den bliver ved med det er uvist, måske har den 110 år mere tilbage.

 

Kilde:
http://kortlink.dk/96z7

Galvatron
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 01:07:32
Svar/Indlæg:
650/57
Jeg kender også en pære der fylder 110år og den stinker stadig 🤣


j/k aside, lige en rettelse - i mener vel Brandstation ? 😉


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 01:12:54
Svar/Indlæg:
20170/383
Det kan da godt være det er en station der sælger brænde 😀

Men det er nu lidt imponerende alligevel.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-06-2011 01:16:21
Svar/Indlæg:
6368/477
Selvfølgelig mener jeg brandstation, jeg sad og var ved at blive ret sur på et grafikkort der ikke ville OC som jeg ville, så skulle bare have fyret nyheden af 😀


NightBreaker
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 08:52:57
Svar/Indlæg:
857/27
Der er et webcam der holde øje med den pære, har godt set den i tv.


Invzr
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 11:21:42
Svar/Indlæg:
1229/130
Haha! Det er sgu da for sejt 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 19:42:30
Svar/Indlæg:
2011/185
Hvis dog bare alt man købte hold så lang tid 😳

Det må sku siges at være en sejlivet el-pære. Men man siger jo også: Man laver ikke tingene længerer som i gamle dage 🤡

Det ville da være sejt hvis min bil kunne holde 110 år 🤡


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-06-2011 22:16:02
Svar/Indlæg:
6368/477
#6
En bil kan holde så lang tid som ejeren vil have den til, hvis han/hun gider bruge tiden på det 😉

Det kan ikke helt sammenlignes med elektronik 😛


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 22:20:34
Svar/Indlæg:
20170/383

#7

arh... Det er vist en sandhed med modifikationer 🙂


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-06-2011 22:40:19
Svar/Indlæg:
6368/477
#8
Det ved jeg nu ikke helt. Det lykkedes da mig at holde liv i en gammel sierra V6'er i 2 år indtil en mand smed en ting ud foran den på motorvejen.
Jeg havde selv svejset ny bund i, skiftet et par dele i motoren, ny gearkasse og nyt bagtøj. Man kan altid få en gammel bil ud at køre, sådan er det squ ikke altid med elektronik 😉


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 23:11:02
Svar/Indlæg:
20170/383
#9

Der er da også forskel på 110 år og 15-20 år 😛


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-06-2011 23:20:19
Svar/Indlæg:
6368/477
#10
Det var en gammel hund fra 83, så den var da lidt mere end 20 år. Men der findes da også biler der er 80 år gammel 🙂


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 23:38:49
Svar/Indlæg:
20170/383
#11

jojo, men næppe biler der kører dagligt.

Egentlig også en underlig sammenligning, biler og pærer.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-06-2011 23:46:35
Svar/Indlæg:
6368/477
#12
Biler har pærer 😀


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 12:17:03
Svar/Indlæg:
3854/175
#13 ja men ikke omvendt 😲


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 16:01:49
Svar/Indlæg:
644/8
Jeg havde problemer med at få forlygtepærene i min, den gang helt nye, peugeot 206 til at holde i 110 dage :)


Salty
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 23:27:37
Svar/Indlæg:
330/33
En forklaring der har været oppe og vende 2 gange på Discovery, som også lyder ret mulig kan meget vel være at pæren ikke tændes og slukkes 100 gange i døgnet som de er vandt til i hjemmene.. Det er den slags der slider rigtig godt på specielt en glødetråd 🙂


epi^zepto
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2011 15:49:12
Svar/Indlæg:
3329/182
#16 De fortalte også at glødetråden er meget tykkere end dem man bruger i dag, så det er svært at få den til at blive varm nok til at brænde over 🙂


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2011 19:05:40
Svar/Indlæg:
1349/11
Der er da stadig eksemplarer af Ford T kørende rundt omkring, og de må da nærme sig 100 år


Salty
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2011 00:10:15
Svar/Indlæg:
330/33
#17 - Også det ja, der er lidt forskellige småting, men summa sumarum - Det lader ikke til at det holder vand med div. eksperter ikke fatter hvorfor den kan lyse så længe.. Der er enkle faktorer der er åbenlyse såsom slid, materialer benyttet osv.. Men det er da uden tvivl imponerende at den alligevel har kørt så længe


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2011 11:29:41
Svar/Indlæg:
3854/175
#19 HACK! 😛

"pæren brænder på Livermore brandstation"
Hvorfor i alverden har de så ikke fundet skumslukkeren?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha_noob :) d. 25-06-2011 11:31:57.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2011 11:50:04
Svar/Indlæg:
8762/174
#18

Der er rigtig mange Ford T der stadigvæk ser ud og køre som da de forlod fabrikken.

Det har så nok også nok noget at gøre med at de kvaliteten på materialerne de brugte dengang er noget bedre ind i vi bruger i dag.

I dag er biler jo nærmest bygget op i blik hvor imod en Ford T er bygget i fjedre stål i noget tykkere gods.


Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2011 16:35:19
Svar/Indlæg:
1972/260
Altså hvis den er bygget til at kunne holde til 60 watt belastning og kun trækker 4 watt er det vel ikke så underligt den brænder så længe?

Eller har jeg misforstået noget? 😐


Salty
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2011 16:42:33
Svar/Indlæg:
330/33
#22 - Den trak ikke kun 4 Watt fra start - Den er blot dalet og dalet i ydelse 🙂


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2011 18:14:48
Svar/Indlæg:
20170/383
#18

Den kører nok næppe hver dag.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2011 20:59:25
Svar/Indlæg:
3854/175
#24 måske pendler han 75km i den hverdag? who know's? 😀 🤣 😎


koenigimus
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2011 11:07:06
Svar/Indlæg:
202/9
#21

Bilerne dengang var forfærdelig kvalitet. Dengang kunne man ikke lave stålet så rent som idag. Samtidig forventede man ikke at de ville holde til mere end 50.000 kilometer, hvor man forventer omkring 500.000 idag.

Gunden til der stadig er så mange Ford T, er fordi der er solgt så utroligt mange af dem, og at de står opbevaret tørt, og højst sandsynligt kun bliver kørt i et par gange om året.





GeNiTaliA
 
Overclocker
Tilføjet:
27-06-2011 21:40:38
Svar/Indlæg:
382/48
http://www.centennialbulb.org/...

Så er den her da også hvis nogle skulle have interesse haha :D


SilentX
 
Nørd
Tilføjet:
13-07-2011 13:04:29
Svar/Indlæg:
54/3
svarer lidt til at sige bil kører 50km på en liter benzin, når bilen triller i tomgang.


Speedy
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2011 20:27:30
Svar/Indlæg:
33/2
Hvis i har set programmet om den, så gik det ikke at den virkede så længe. Det var der ingen penge i. Så lavede de et nyt design, der var direkte lort. For så kunne man blive ved med at sælge nye. Det var der penge i.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2011 14:19:35
Svar/Indlæg:
3854/175
#29 gad vide hvorfor ingen genindfører det design.. det er jo trodsalt et ok godt salgsargument 😀


Speedy
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2011 15:26:34
Svar/Indlæg:
33/2
#30 Der var nogle tyskere der forsøgte, men på en messe i tyskland, kom Osram og Philips og sådan nogle og generede dem. Det ville ellers være godt for vores miljø.
Jeg arbejdede engang et sted, de smed lysstofrør direkte i deres container... og det var mange da de havde flere haller oplyst med dem.