Stort fund af sjældne it-råstoffer i Afghanistan

Bærbare d.  05. januar. 2012, skrevet af The Boss 35 Kommentarer.  Vist: 3110 gange.

Udpeger Afghanistan som et "Saudi-Arabien for lithium".

 

 

Forskere fra USA har fundet enorme forekomster af værdifulde metaller i den urolige afghanske Helmand-provins som benyttes i IT industrien til fremstilling af, harddiske, skærme og andre it-produkter.

Fundet af de sjældne miniraler, kan på sigt betyde at de kan være med til forvandle Afghanistan, til et af verdens rigeste lande - og samtidig sikre at den globale it-industri fortsat har adgang til lithium i mange år fremover.

Et internt Pentagon-papir udpeger ligefrem Afghanistan som et "Saudi-Arabien for lithium". Ligesom olien under ørkensandet har skabt enorm velstand i Mellemøsten, kan de sjældne metaller altså skabe en gylden fremtid for afghanerne.
 

Læs hele artiklen her:  http://crn.dk/art/205428/stort-fund-af-sjaeldne-it-raastoffer-i-afghanistan
Kilde: Karim Pedersen/ CRN

DreAz
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2012 10:11:51
Svar/Indlæg:
486/24
Det skal nogen nok komme og fucke up 😐


Eiezo
 
Overclocker
Tilføjet:
05-01-2012 10:20:02
Svar/Indlæg:
168/37
Og det er selvfølgelig helt tilfældigt, at man har fundet disse råstoffer nu. Yeah right....


lonki
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2012 10:27:11
Svar/Indlæg:
190/29
#2 enig 🙂 også det første jeg tænkte da jeg så det.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 10:42:08
Svar/Indlæg:
3385/80
#1 Tror jeg de gør helt af sig selv.. død og ødelæggelse er en del af deres DNA.


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 10:55:26
Svar/Indlæg:
2343/272
Lad os stoppe terroren i Afghanistan og befri befolkningen!
Og hey, så kan vi jo nappe lidt lithium med som tak :)


Eiezo
 
Overclocker
Tilføjet:
05-01-2012 11:06:11
Svar/Indlæg:
168/37
#5 +1


xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 11:24:34
Svar/Indlæg:
2587/91
Minder jo meget om "befrielsen" af Irak, hvor der blev nuppet lidt olie i forbifarten - og prisniveauet i den arabiske liga blev sat ned til normalt niveau, fordi man spillede med musklerne.. ;)


v00d00
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2012 11:46:46
Svar/Indlæg:
117/7
Har tidligere hørt om de har en af verden største samling af diverse naturresurser i undergrunden (guld og silicon osv), det er også den eneste logiske grund til amerikanerne gik ind i Afganistan.
Det samme med Libien og Irak - pga deres olie.

Hvis det har noget med dikatur, terror, menneskerettigheder osv... Så kan man undre sig over ingen vil besætte Nordkorea??? De ejer ikke kongens mønt eller har nogen form for naturresurser af interesse for kapitalismen.


Denuush
 
Overclocker
Tilføjet:
05-01-2012 11:56:39
Svar/Indlæg:
285/10
Utroligt, at man sku høre det fra en dansker :yes:


Respekt 😎


Ra66it
 
Nørd
Tilføjet:
05-01-2012 12:01:08
Svar/Indlæg:
113/21
Det kan for mig at se, ses på to måder: Optimistisk og pessimistisk.

Pessimistisk er der så rigeligt redegjort for ovenfor 😛
Optimistisk kan det ses som incitament for fred, muligheder for Afghanistan, hvis man en gang får styr på Taleban eller bare tager sig sammen til at forsøge med diplomati, så vidt jeg ved har Taleban forsøgt at komme i dialog, men nej nej man forhandler ikke med terrorister/ekstremister - vores værdier er jo de rigtige???

Desværre er det mest realitiske nok den pessimistiske vinkel, fordi der internationalt i dag hersker en høj grad af "jeg har ret, du tager fejl" forhandling/diplomati/krigerisk indstilling fra begge sider. Vi må jo huske på, at før USSR gik ind i Afghanistan og USA begyndte at støtte Bin Laden+Taleban til oprør mod USSR, var Afghanistan faktisk et velfungerende demokrati, der lige var blevet en fri koloni, hvor befolkningen havde det overraskende godt ift. de omkringliggende lande.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 12:07:22
Svar/Indlæg:
3854/175
Nu ved vi pludselig hvorfor vi har brugt milliarder dernede i så mange år.. Dog tror jeg ikke at noget som helst vil lykkedes som situationen er nu..

Men det er da godt at vide at det ligger noget vi kan bruge..
Kunne være en fin ting hvis vi havde haft det i DK.. Så havde vi været verdens mest velhavende nation pr. Indbygger på 5-10 år


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
05-01-2012 13:28:07
Svar/Indlæg:
4438/91
#11 .. Hvis vi havde haft de ressourcer i DK, var vi blevet invaderet for lang tid siden.

Var der nogen der sagde konfliktfrit elektronik? 🤡


Blindnoob
 
Overclocker
Tilføjet:
05-01-2012 14:10:29
Svar/Indlæg:
95/17
Sjovt; netop som jeg tidligere på dagen så tråden var den tom - og jeg tænkte der kommer nok en del trolls... og jo de kom !

"Inden USSR kom var Afghanistan et velfungerende demokrati"..
http://da.wikipedia.org/wiki/A...
et par snips..
Siden 1919 er elleve ledere blevet fjernet: 1919 (attentat), 1929 (abdiceret), 1929 (henrettelse), 1933 (attentat), 1973 (fjernet), 1978 (henrettelse), 1979 (henrettelse), 1979 (henrettelse), 1987 (fjernet), 1992 (afsat), 1996 (afsat) og 2001 (afsat).

Politik i Afghanistan har historisk bestået af magtkampe, blodige kup og ustabile magtovertageler. Med undtagelse af en militærjunta er landet blevet styret af næsten alle de forskellige regeringstyper gennem årene, blandt andet monarki, republik, teokrati og kommunisme. Grundloven, der blev ratificeret i 2003, omstrukturerede regeringen som en islamisk republik, der består af tre grene (den udøvende, dømmende og lovgivende magt.)

Nå ja; og så den med USA gjorde det kun for olien i Irak ..
http://ioea.systime.dk/fileadm...
Bevarres; jo da lidt dalende under krigen, men intet som kan sammenlignes med de udgifter koalitionslandene (heribland USA) har med udgifter til menneskeliv (egne tropper såvel som fjender og civile), krudt, kugler, tropper, støttetropper, logistik, nødhjælp, genopbygning af infrastruktur, skoler mv.

Og så endda lige en afstikker til Nord korea; undren over man ikke indvaderer dem... jeg under mig også, men over at USA giver noget som helst i støtte til et diktatur med erklæret atomprogram, undertrykt befolkning og gentagne aggressioner mod naboen i syd... http://www.fas.org/sgp/crs/row... og iøvrigt så skulle USA måske vælge andre mål for at få mere olie - måske endda dem selv... http://da.wikipedia.org/wiki/O...

😉





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Blindnoob d. 05-01-2012 14:13:30.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
05-01-2012 14:14:16
Svar/Indlæg:
4438/91
#13 .. Hvad mener du med den graf for oliepriserne siden 1970?


Blindnoob
 
Overclocker
Tilføjet:
05-01-2012 14:35:19
Svar/Indlæg:
95/17
#14

Eet argument for at USA gik ind i Golf krigen var at det var for at sikre olien (eller prisen deraf) og grafen viser minimal udsving olieprisen i samme periode.


#16
MSI
 
Newbie
Tilføjet:
05-01-2012 15:33:32
Svar/Indlæg:
134/14
#13 - når du nu selv bruger Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/1...


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 15:58:27
Svar/Indlæg:
7765/230

#11 .. Hvis vi havde haft de ressourcer i DK, var vi blevet invaderet for lang tid siden.

Var der nogen der sagde konfliktfrit elektronik? 🤡

da9els skrev d. 05-01-2012 13:28:07


Ja men så er det da godt vi er en nation fyldt af tåber som ingen gider eje... :yes: 😴 😴


Blindnoob
 
Overclocker
Tilføjet:
05-01-2012 16:02:41
Svar/Indlæg:
95/17
#16

Tak!

"less extreme and shorter than expected"

Det har da utvivlsomt haft en positiv påvirkning af oliepriser på sigt at Irak blev indvaderet (også afspejlet i min graf ved at priser svingede mere) - men der har været andre events som har haft større betydning for priser, så at sige USA udelukkende gjorde det for olie (og nu Afghanistan for lithium) er vist at gøre det lidt for simpelt.



#19
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 16:56:05
Svar/Indlæg:
2587/91
#18 - så passer navnet da fint ❤


Whiner
 
Overclocker
Tilføjet:
05-01-2012 19:59:06
Svar/Indlæg:
83/12
Det er gammel viden, og USA har vidst det i lang tid...
og kan sige jer så meget at opium markedet aldrig har været større..
Men det er viden som ikke mange kender til, hvorfor mon 🤣

Det hele er svindel, og mind fucking the people.
Benefits for the few.
Krigene er sågar blevet holdt igang ved økonomisk støtte af private organisationer's interesser.
Selve den amerikanske mønt er privat eget.
The Federal Reserve er PRIVAT EGET.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
05-01-2012 20:53:19
Svar/Indlæg:
4438/91
#20 .. Jeg mener at have set en rapport om at opium produktionen var steget 800%, efter det første år af besættelsen. Jeg leder stadig efter kilder.

Det er også fakta at de mest profitable forretninger er våben, stoffer, menneskehandel og olie. I nævnte rækkefølge.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 21:04:41
Svar/Indlæg:
3854/175
Ja, det er sgu en skræmmende verden vi lever i 😐


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 21:56:18
Svar/Indlæg:
5474/39
#21
Jeg har set billeder af landet Afganistan... Jeg havde regnet med, at var kedligt ørken med lidt planter hist og her.

Ro på tror ikke våben også videre sælger så vildt godt.

Jeg tror Olie er meget vigtig råvare end våben også videre.

Da olie kan bruges til mange ting.

med mindre, at du går Sherlock stilen bevis på hvordan industri og krig mødes. generalt er fan af Sherlock holems, så må folk kalde mig hvad de vil... 😛


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 05-01-2012 22:10:26.


Whiner
 
Overclocker
Tilføjet:
05-01-2012 22:07:36
Svar/Indlæg:
83/12
Shadowhunter du har til dels ret, men der er en meget større profit i våben.

Men eftersom man ikke kan producere mange våben uden brug af olie under produktionen, så er olie helt klart den vigtigste.
Olie, Lithium, titanium, er noget enhver stormagt vil dræbe for at være selvforsynede med..
Er godt klar over titanium bliver produceret i meget små mængder, men det lød bare godt 🤣
Spørgsmålet er bare hvordan får man lov til at "bekrige/besætte" et resourcestærkt land, uden befolkningens støtte? 😉
hint hint 9/11

Kort svar på en forklaring - Private firmaer's interesser 😩


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Whiner d. 05-01-2012 22:15:51.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 22:46:20
Svar/Indlæg:
5474/39
#24
Jeg tror ikke, at det er af økonomiske årsager.
Selv følge vil være penge i våben, det er også derfor usa konstant er i krig.

Usa glemmer bare, at de også selv kan falde i kamp. Så kan godt være, at de tror krig er noget man vinder over en nat. Det troede de også tilbage i tiden med vietnam.

Jeg er enig i at jeg ikke stoler alt for meget på usa. Dog håber jeg på, at de vil hjælpe hvis en dag igen skal blive krig. Det ikke er os, som skal hjælpe dem.
Det er udviklingen har gjort, at verden er blevet så lille...


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 23:07:44
Svar/Indlæg:
23132/740
Kan vi ikke bare kramme allesammen? 😳


#27
Reno
 
Overclocker
Tilføjet:
06-01-2012 07:24:29
Svar/Indlæg:
256/15
Group Huuuuug! ! 😲


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
06-01-2012 08:44:17
Svar/Indlæg:
4438/91
#26 .. JO! Og deles om de ting der nu engang er til rådighed for os.
Hvor ville vi dog have det godt hvis vi ikke behøves at tænke på krigsofre, sultne børn, voldtægt og kanoner. /quote


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2012 18:28:18
Svar/Indlæg:
5224/222

Group Huuuuug! ! 😲

Reno skrev d. 06-01-2012 07:24:29


Netop... og holde helt op med at købe ting med lithium i... en slags hw-boykot.

Hvem er med?


Skumleren^
 
Overclocker
Tilføjet:
06-01-2012 22:22:45
Svar/Indlæg:
23/0

Group Huuuuug! ! 😲

Reno skrev d. 06-01-2012 07:24:29


Netop... og holde helt op med at købe ting med lithium i... en slags hw-boykot.

Hvem er med?

Pvt.P.Nutz skrev d. 06-01-2012 18:28:18

No way! Hardware og bacon er livets krydderi!! 🤡


#31
Reno
 
Overclocker
Tilføjet:
07-01-2012 00:38:58
Svar/Indlæg:
256/15
Hmm jeg er enig med dig # 30 - Hvorfor kan vi ikke få Bacon og Hardware OG en ordentlig krammer! (Jeg tænker der er nogle som kunne bruge én) 😉


hvalen
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2012 16:35:41
Svar/Indlæg:
51/7
Det er helt sikker derfor amerikanerne er i tilstede i Afghanistan,nu mangler amerikanerne bare finde på en undskyld for at befri Grønland fra den danske kolonimagt 🤡


Whiner
 
Overclocker
Tilføjet:
11-02-2012 22:32:44
Svar/Indlæg:
83/12
#32 U.S.A har allerede prøvet at opkøbe Grønland fra Danmark... 😐
http://en.wikipedia.org/wiki/G... _World_War_II

men de kan være ligeglade, U.S.A får lige hvad de vil have af danmark.. Fordi vores befolkning mere eller mindre består af sådan en flok naive og ignorante zombier, som ikke siger noget til at de hvert år holder Bilderberg møde, hvor deres hensigt er at planlægge hvordan DE kan styre verden rundt til DERES fordel..

http://www.youtube.com/watch?v...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Whiner d. 11-02-2012 22:35:51.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 22:57:07
Svar/Indlæg:
3854/175
#33 Det kunne så godt være noget med den kolde krig, men Afghanistan er jo pga af terroren


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
12-02-2012 08:02:59
Svar/Indlæg:
4438/91
#34 .. Afghanistan er pga. narko, råstoffer og gasledninger.