Nvidia Introducerer G-Sync til skærme
Det har været et problem siden tidernes morgen, at grafikkort og skærme ikke kunne synkronisere skærmbillederne i den hastighed de blev leveret fra grafikkortet. Men dette er slut nu, da Nvidia har fremvist deres G-sync til skærme, som skal få skærmen til at vise præcis den mængde billeder som grafikkortet producerer.
Siden tidernes morgen har monitors haft en fikseret opdateringshastighed, typisk 60 gang i sekundet (60 hertz). Men som følge af den dynamiske opdatering af videospil afhængig af hvor meget eller hvor lidt der sker på skærmen, så vil GPU og Monitor aldrig mødes i en perfekt synkronisering, hvilket fører til Screen tearing.
[Screen Tearing] - Billedet er lånt fra Gigantbomb.com
Man kan selvfølgelig aktivere V-SYNC, hvilket eliminerer Screen tearing, men som så kan give "lag" eller "Stutter", grundet GPUen og monitorens forskellige opdateringsfrekvens. Alt dette skulle være historie med det nye Nvidia V-Sync, da skærmproducenter inkorporerer en lille printplade i deres skærrm, som kommunikerer med grafikkortet - det være sig Nvidia grafikkort - og derved leverer perfekt synkronisering. Et billede fra grafikkortet svarer til et billede på skærmen. I princippet kan du stadig få en hakkende oplevelse, hvis grafikkortet nu kun leverer 15 billeder i sekundet, så viser din skærm også kun 15 billeder i sekundet. Da det menneskelige øje registrerer 24 billeder i sekundet vil du derved opleve at det hakker.
De fleste større skærmproducenter og spiludviklere har allerede givet deres tilsagn til den nye teknologi, og ASUS, BenQ, Philips og ViewSonic udtaler alle, at de ikke kan vente med at få de nye chips i deres skærme, og at det vil revolutionere spiloplevelsen på en PC.
Kilde: http://www.techpowerup.com/192784/nvidia-introduces-g-sync-technology-for-gaming-monitors.html