EA vil bruge Frostbite til Mass Effect 4
Ingen havde troet der ville komme en fjerde udgave af spillet, for egentlig skulle Mass Effect 3 have været sidste del af den populære spiltrilogi. Mass Effect var på mange måder nytænkende i at bruge spillerens valg til at forme figuren og at man samtidig kunne videreføre profilen fra det første spil til de efterfølgende to, hvor der var lovet en episk afslutning efter adskillige timer med at konstruere hovedpersonen.
Desværre besluttede EA i sidste øjeblik at blæse på sine trofaste kunder og figurens valg fra de to forgængere havde således minimal effekt på tredje version af spillet. Det udløste da også et ramaskrig af dimensioner, da Mass Effect 3 trods noget forsinkelse kom på butikkernes hylder. Faktisk var det så slemt, at man fra udviklerens side forsøgte at råde bod på fadæsen ved at lancere udvidelser til spillet.
Umiddelbart skulle man derfor tro, at eventyret døde med seneste del af historien.
Men i løbet af det seneste års tid har der været tegn på, at Electronic Arts og Bioware har valgt at genoplive selve historien i Mass Effect. Der er dog stadig mange utilfredse brugere, fordi det rygtes at Kommandør Shephard's karakter eller oplevelser ikke nødvendigvis benyttes i det kommende spil, der endnu ikke har fået en officiel titel. Og ikke nok med det; der tales om at benytte den noget uheldsplagede Frostbite 3-grafikmotor fra Battlefield 4.
Det er endnu uvist om udviklingsvanskelighederne i Frostbite betyder, at spillet lanceres som forventet i sidste kvartal af 2014.
Kilde(r): TGN, Complex, Pixelenemy, T3.com m.fl.