AMD har i dag løftet NDA'en for deres nye Kaveri APU'en. Det giver os mulighed for at kigge lidt på hvad Kaveri faktisk tilbyder over deres tidligere Richland APU'er. En APU er en CPU og GPU integreret på et enkelt kredsløb. Monter APU'en i et bundkort med nogle RAM og man har faktisk et komplet system. Allerede på første billede fortæller AMD at Kaveri vil revolutionere måden en APU virker på. Spændende er det bestemt så lad os få kigget igennem presse præsentationen.
AMD kom frem med deres APU'er i 2010. Siden da er markedet for dem eksploderet, og hele 9 ud af 10 computere bliver leveret som en APU i dag, det giver derfor meget god mening for AMD at satse på dette marked.
A10 APU serien fra AMD er også eksploderet helt vildt siden den første A10 APU udkom i anden del af 2012, og AMD regner med at denne udvikling vil fortsætte med de nye Kaveri APU'er.
Kaveri er AMD's mest avanceret APU, hvilket giver god mening nu hvor det er den helt nye arkitektur. Med Kaveri har AMD ikke kun forbedret ydelsen men strømforbruget er også blevet forbedret. APU'en har op til 12 compute kerner, men dette er selvfølgelig ikke alle samme x86 kerner. Det mest spændende ved APU'en er nok HSA. Teknologien, ifølge AMD, lader CPU og GPU arbejde sammen i perfekt harmoni. Kaveri fokusere meget på at udnytte GPU'en istedet for CPU'en, som faktisk styre det hele i dag.
CPU delen er blevet en smule større på Kaveri i forhold til Richland. AMD fortæller at det er fordi at CPU delen stadig bliver brugt flittigt i dag, og at AMD gerne vil have at brugerne oplever en ydelsesforbedring alle steder, og ikke kun der hvor GPU'en skal lave arbejdet. GPU delen har fået 8 GCN (Graphics Core Next) kerner, som er de samme kerner vi har set på AMD's Radeon grafikkort i et stykke tid. GPU'en er blevet 47% større i forhold til den tidligere Richland APU, hvilket skulle give en god del ekstra ydelse.
HSA er en teknologi i APU'en der omdanner hele systemets RAM mængde til det AMD kalder for hUMA (Heterogeneous Uniform Memory Access). Basalt betyder det at CPU og GPU kan få adgang til præcis de samme steder i hukommelsen. Før HSA og hUMA blev system RAM delt op. En del til GPU og en del til CPU. Det betød at før GPU'en kunne få adgang til noget, skulle det fra CPU'en hukommelse, ind i CPU'en, ind i GPU'ens hukommelse og derefter ned til GPU'en. Den begræsning er nu væk, og GPU'en kan få direkte adgang da både GPU og CPU kan læse hele hukommelsen. Dette er en helt ny teknologi, og AMD håber på at kunne gøre det samme her, som de gjorde med deres Athlon 64 CPU'er, hvor de bragte 64-bit til vores computere, som vi næsten alle sidder med i dag. AMD har nemlig lavet en forening for producenter der har lyst til at udnytte deres HSA teknologi i deres produkter. I alt har 40 producenter meldt sig, her i blandt Qualcomm, Samsung, Oracle, Sony og LG. Måske vi alle sammen sidder med HSA teknologi om et par år?
PCmark8 har mulighed for effektivt at bruge HSA, hvorfor vi også ser en højere ydelse der. GPU delen i Kaveri er også blevet en del større end Richland, hvorfor vi også ser en enorm ydelsesforbedring i 3Dmark og BasemarkCL.
En anden ting GPU'en kan tage sig af er Smart Sharpen Completion i Adope Photoshop og Calc i LibreOffice. På grafen kan der ses at dette giver noget af et boost i forhold til Intel's 4670K.
Der er måske mange der blot vil have et system der kan spille de nyeste spil, uden alt på maksimum. Det er nemlig Kaveri's styrke. På grafen ses 4 spil som Kaveri kan afvikle i 1080p i maksimum detaljegrad. I følge Steam Hardware Survey fra november 2013 har 35% af alle Steam brugere et grafikkort der er mindre end det den nye Kaveri APU kan tilbyde. Det er en stor del gamere som faktisk kan bruge denne APU til at spille på.
Kaveri GPU'en er bygget med AMD's nye Hawaii grafikchip. Det betyder at der kan tilføjes et grafikkort ekstra til systemet og derved køre CrossFire med den indbyggede GPU og et diskret grafikkort. Dette kan give op til 95% højere ydelse. Frame Pacing og microstutter problemer der måtte opstå mener AMD at have fået styr på når deres Catalyst 13.35 driver udkommer.
AMD introducerede Mantle for offentligheden for omkring 3 måneder siden. De nye Kaveri APU'er kan selvfølgelig udnytte denne nye API fra AMD der erstatter DirectX. Mantle er endnu ikke kommet på gaden, du kan læse mere om dette her.
AMD har lavet en benchmark så vi kan se hvor meget Mantle kan hæve APU'ernes hastighed. Her kigger vi på spillet Starswarm i en demo udgave der er blevet afviklet med DirectX og derefter med Mantle. Mantle viste sig at være 3 gange så hurtigt og kunne levere spilbare FPS, mens DirectX slet ikke kunne være med. AMD lover flere optimeringer inden Mantle kommer på gaden.
De fleste ved efterhånden måske at Battlefield 4 er det første spil til at gøre brug af Mantle, når det kommer. AMD har indtil videre opnået 45% ekstra ydelse med Mantle end med DirectX. Og som skrevet tidligere, så mener AMD at de kan lave Mantle endnu mere effektivt.
Eftersom at GPU'en i Kaveri er bygget på AMD's nye Hawaii GPU, så vil den selvfølgelig også understøtte TrueAudio.
Som vi har vidst i et stykke tid så kan APU'erne godt lide hurtige RAM, og Kaveri er ingen undtagelse. Ved at gå fra 1600MHz RAM til 2400MHz RAM har AMD været i stand til at hæve ydelsen mellem 20 og 40%.
Kaveri kommer til at understøtte alle A88X, A78 og A55 FM2+ bundkort. Først ser vi 3 forskellige udgaver, hvor den store vil have hele 12 compute kerner, 4 CPU kerner og 8 GPU kerner. Det er samtidig en K CPU der har ulåst multiplier. Den næste i rækken har samme GPU hastighed, men har fået fjernet 2 af kernerne. CPU delen er lidt langsommere men er stadig med ulåst multiplier. Den sidste er faktisk magen til, blot med 100MHz mindre på CPU'en, og CPU'en har fået låst multiplier.
I starten vil AMD sende en kopi af Battlefield 4 med, når man køber deres store Kaveri APU. Spillet koster 60 dollars fundet på newegg (cirka 330kr.). AMD melder at APU'en kommer til at koste 200 dollars (cirka 1100kr.). Så med Battlefield 4 ser den nye Kaveri APU serdeles fordelagtig ud til prisen.