Før jul var Danmarks Radio og forbrugervagthunden Kontant ude med beskyldninger om, at Samsung skulle være særligt slemme til at benytte komponenter af tvivlsom holdbarhed i deres fladskærmspaneler i TV og skærme. Vælger man at tro på DR Kontant var det i hvert fald oftest dét mærke TV, som gik i stykker efter få års brug.
DR nævnte fortsat, at problematikken var kendt i TV-branchen, at man havde kimet reparatører ned landet over, og fået bekræftet, at Samsung var kendte eller måske nærmere berygtede for dårlige kondensatorer i strømforsyningerne. Ifølge DR sker nedbrud lige efter udløb af garantiperioden, der affødte spekulationer om planlagt eller indbygget forældelse.
Se eller gense klippet fra DR Kontant ved at klikke her
Problemet skulle nemt kunne løses - ved blot at udskifte en mindre komponent. Sagens kerne er imidlertid, at Danmarks Radio ikke har kunnet (eller ønsket at?) dokumentere sine adskillige påstande om, at Samsung bevidst skulle have afkortet levetiden af deres produkter.
Blandt andet nævner man flere gange, at der fra producentens side har været planer om at kondensatorerne skal gå i stykker: Det såkaldte "indbygget forældelse". Udsendelsen lader flere medvirkende fremsætte tilsvarende anklager, og nogle af påstandende er endda anonyme.
På intet tidspunkt præsenterer DR dokumentation for sine påstande(!).
Samsungs danske landechef, Claus Holm, afviste på mail i programmet påstandene om planlagt forældelse: "I Samsung ønsker vi at bygge langvarige relationer med forbrugerne ved at levere kvalitetsprodukter - og dette vil vi ikke under nogen omstændigheder risikere at sætte over styr". Grunden til landechefen ikke ønskede at stille op til et interview er fordi producenten har en politik om ikke at oplyse markedsandele eller fejlprocenter.
Direktør i Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, BFE, Laila Kelp Rasmussen, understreger, at der er tale om anklager, der kan være skadelige for Samsung og forsætter: "Når DR Kontant stiller kamera og mikrofon til rådighed for anklager om planlagt forældelse, må programmet kunne dokumentere anklagerne".
Kontant har talt med flere teknikere, som i forskelligt omfang angiver, at de har oplevet fejl på 100 til 300 skærme. Faktum er imidlertid, at jo flere fjernsyn man sælger, desto flere kommer til reparation. Hvis blot én procent af Samsungs solgte paneler mellem 2006 og 2010 sendes til reparation, er der tale om 6.300 skærme.
Det er dyrt at håndtere klager og hvis en forbruger er glad for eksempelvis sit fjernsyn, og så skal købe en tablet, en smartphone, en sut, et kamera eller en kaffemaskine, er der stor sandsynlighed for at vælge samme mærke. Derfor giver det ikke mening for seriøse producenter at lave produkter, som ikke holder så længe.
Hvad synes du?
Har du haft problemer med Samsungs fjernsyn eller pc-skærme? Tror du Samsung er mere eller mindre dømt skyldige indtil det modsatte er bevist, eller synes du Danmarks Radios forbrugervagthund er blevet sensationshungrende og kun vinkler historier til at være opsigtsvækkende uden at få styr på sine beviser?
Kilde(r): DR Kontant, BFE