Ordsproget om at en skandale sjældent kommer alene lader til at stemme:
I går kom det i hvert fald frem, at Microsoft gennem længere tid har betalt anmeldere for positive tests af Xbox One. Og til trods for fremgangsmåden ikke er ukendt viser lækkede dokumenter altså nu, at større YouTube-gamerkanaler direkte har modtaget bestikkelse for at fremhæve spilkonsollen i deres forskellige videoudgivelser - og samtidig vel at mærke holde mund omkring belønningen.
Da det er et brud på lovgivningen på området forsøger Microsoft at nedspille problemet men har efterfølgende valgt helt at indstille promoveringsprogrammet, og udtaler offentligt, at de forsøger at ændre de allerede udgivne videoer, så de fremadrettet overholder retningslinjerne fra den amerikanske handelskommission, FTC.
Få timer efter dén afsløring kom det så frem, at også Electronic Arts udlover bunker af kolde kontanter til ejere af velbesøgte YouTube-kanaler, når der udgives indhold om Battlefield 4 eller eksempelvis Need For Speed Rivals. EA's provomeringsprogram, Ronku, indeholder endda bonus for viste filmsekvenser.
For eksempel opfordrer EA til, at der vises hvordan man hurtigst krydser mållinjen i Rivals eller hvordan man får skyskraberen i Battlefield 4 til at styrte sammen. Til gengæld fastholder man dog hos Electronic Arts, at der i Ronku er krav om at gamere også skal oplyse hvornår deres videoindhold er sponseret eller ej.
Kilde(r): TheVerge, Polygon