Video Electronics Standards Association (VESA) har for nyligt annonceret at deres kommende standard for DisplayPort vil indeholde Adaptive-Sync.
Det vil betyde at G-Sync får en stærk konkurrent, da alle kommende grafikkort / skærme med DisplayPort v 1.2a som standard vil have mulighed for at gøre det samme som G-Sync, dog uden at der skal gøres noget, da det er med i standarden.
For dem som ikke ved hvad G-Sync og nu også DisplayPort Adaptive-Sync gør, så er det en forbedring af opdateringshastigheden, så skærmen kun opdaterer billedet når grafikkortet siger den skal. Derved undgår man sløret eller splittet billede når man eks. spiller. Man ser det typisk når man i skydespil drejer synet fra den ene side til den anden, eller hvor en film panorere over horisonten, og billedet bliver delt.
Her under linker jeg til et par nyheder vi har om G-Sync som NVIDIA har lavet, så man kan få lidt forståelse af hvad det kommer til at betyde for spille fornemmelsen.
http://hwt.dk/Test/23206/Nvidia-Introducerer-G-Sync-til-skaerme
http://hwt.dk/Test/23297/Video-af-Nvidia-G-Sync-i-aktion
Adaptive-Sync er en gennemprøvet og udbredt teknologi. Teknologien har været en standard komponent i VESA integrerede DisplayPort (eDP) specifikation siden dens oprindelige udrulning i 2009. Som et resultat heraf er Adaptive-Sync teknologi allerede indarbejdet i mange af de komponenter til skærme, der er bruges af eDP til intern video. Med den nye introduktion til DisplayPort 1.2a specifikation for eksterne skærme, er denne teknologi nu formelt kendt som DisplayPort Adaptive-Sync.
Kilde: http://www.vesa.org/featured-articles/vesa-adds-adaptive-sync-to-popular-displayport-video-standard/
Kilde: http://www.techpowerup.com/200741/g-sync-is-dead-vesa-adds-adaptive-sync-to-displayport-standard.html