nVidia's CEO undskylder !

Grafikkort, NVIDIA  d.  25. februar. 2015, skrevet af Gripen90 23 Kommentarer.  Vist: 2107 gange.

nVidia giver en officiel undskyldning!.

Det hele drejer som GTX 970 fadæsen, med opdagelsen af en underlig måde GTX 970 kortene allokerer Vram på og en skjult memory buffer, som hverken MSI Afterburner eller EVGA Precision mv. kunne læse, så ramforbruget viste et max omkring 3.5GB. Forståeligt nok antog flere folk og anmelder, at der var noget galt med GTX 970 kortene. Alt dette ledte til talrige spekulationer og henvendelser til nVidia. 
Dette resulterede i at nVidia måtte "indrømme" at have oplyst fejlagtige specifikationer, og hvor der ikke blev gjort opmærksom på den nye memory struktur på Maxwell chippen, som tillader at inddele ram i blocks.
De nye oplysninger fik mange GTX 970 ejere til at se kortet i et nyt lys og reelt som et 3.5GB kort og defekt. Dertil at de forkerte specifikationer var vildledende og gav anledning til køb baseret på ukorrekte informationer. Dette har også gjort, at der nu på GTX 970 ejeres foranledning, er blevet rejst en retssag mod nVidia.

Nu ca ½år efter GTX 970 re-lease kom de korrekte specifikationer på bordet, og d.24/2-2015 kom nVidia's CEO Jen-Hsun Huang med en officiel undskyldning på al misinformationen og lover, at det ikke kommer til at ske igen!

"Hey everyone,


Some of you are disappointed that we didn't clearly describe the segmented memory of GeForce GTX 970 when we launched it. I can see why, so let me address it.

We invented a new memory architecture in Maxwell. This new capability was created so that reduced-configurations of Maxwell can have a larger framebuffer - i.e., so that GTX 970 is not limited to 3GB, and can have an additional 1GB.

GTX 970 is a 4GB card. However, the upper 512MB of the additional 1GB is segmented and has reduced bandwidth. This is a good design because we were able to add an additional 1GB for GTX 970 and our software engineers can keep less frequently used data in the 512MB segment.

Unfortunately, we failed to communicate this internally to our marketing team, and externally to reviewers at launch.

Since then, Jonah Alben, our senior vice president of hardware engineering, provided a technical description of the design, which was captured well by several editors. Here's one example from The Tech Report.

Instead of being excited that we invented a way to increase memory of the GTX 970 from 3GB to 4GB, some were disappointed that we didn't better describe the segmented nature of the architecture for that last 1GB of memory.

This is understandable. But, let me be clear: Our only intention was to create the best GPU for you. We wanted GTX 970 to have 4GB of memory, as games are using more memory than ever.

The 4GB of memory on GTX 970 is used and useful to achieve the performance you are enjoying. And as ever, our engineers will continue to enhance game performance that you can regularly download using GeForce Experience.

This new feature of Maxwell should have been clearly detailed from the beginning.

We won't let this happen again. We'll do a better job next time.

Jen-Hsun"

Kilde: nVidia

Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2015 17:19:41
Svar/Indlæg:
983/167
Oversat til Dansk tager inde fra Tweak.dk

Hej, alle sammen.

Nogle af jer er skuffede over, at vi ikke klart udtrykte den segmenterede hukommelse på GeForce GTX 970, da vi lancerede det. Jeg kan godt følge jer, så lad mig forklare det.

Vi opfandt en ny hukommelsesarkitektur i Maxwell. Denne blev skabt, så mindre Maxwell-konfigurationer kan få en større framebuffer. Dermed blev GTX 970 ikke begrænset til 3 GB, da den fik 1 GB mere.

GTX 970 er et 4 GB grafikkort. Dog er 512 MB af den ene GB segmenteret med en lavere båndbredde. Det er en god ting, da vi var i stand til at tilføre yderligere 1 GB, og så kan vores softwareingeniørerer lade data, der sjældent bliver brugt, blive i 512 MB segmentet.

Det fik vi dog ikke fortalt vores marketingteam ordentligt, der dermed heller ikke fik det fortalt ordentligt til anmelderne, da kortet blev sendt på gaden.

Jonah Alben, vores Senior Vice President of Hardware Engineering, har efterfølgende forfattet en teknisk forklaring af designet, som blev godt opfanget og forstået af flere anmeldere.

I stedet for at blive henrykte over, at vi har skabt en ny måde at øge hukommelsen for GTX 970 fra 3 GB til 4 GB, har der været flere, der er blevet skuffede over, at vi ikke fik forklaret arkitekturen bedre.

Det er fuldt forstået, men forstå mig ret. Vores eneste hensigt var at skabe den bedste GPU. GTX 970 skulle have 4 GB hukommelse, da spil bruger mere hukommelse end nogensinde før.

Hukommelsen på 4 GB på GTX 970 bliver brugt, og den er nyttig i kampen om at opnå den ydelse, som du nyder, og vores ingeniører vil fortsat gøre tiltag, som du regelmæssigt kan downloade gennem GeForce Experience, der vil forbedre spilydelsen.

Denne nye feature ved Maxwell skulle vi have forklaret ordentligt fra starten.

Det vil ikke ske igen. Vi gør det bedre næste gang.

Jen-Hsun


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2015 17:20:23
Svar/Indlæg:
2959/206
Det lyder ikke rigtigt som en undskyldning, men det måske bare mig.

Også sagde han aldrig rent faktisk "Sorry", eller "We're sorry, we won't let this happen again..."

Undskyldninger, ja xD


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2015 18:53:53
Svar/Indlæg:
2011/185
"It won't happen Again"




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 25-02-2015 18:54:58.


Bear304
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2015 20:25:39
Svar/Indlæg:
7/0
Det er på ingen måde en dækkende undskyldning, en rigtig undskyldning ville være at give GTX 970 ejerne $10-20 US som kompensation for deres fejltagelse :no:

Håber de bliver fundet skyldige i retssagen mod dem, så de kan få en over nallerne og huske deres 'fejl' i fremtiden!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bear304 d. 25-02-2015 20:26:42.


phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2015 21:15:44
Svar/Indlæg:
1399/43
HOld nu kæ.. som folk kan lave det her til en storm,det kommer til at berøre en meget lille procentdel af dem der har købt et 970 kort,slap sku da af mand
#4 hvad skulle det hjælpe tror du retsagen bliver droppet ved at de giver folk en halvtredser.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af phg d. 25-02-2015 21:16:27.


Zeelock
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2015 21:22:33
Svar/Indlæg:
233/22
De får det til at lyde som om at det er en god ting at specifikationerne som ram hastighed og båndbrede er reduceret fra 64ROPs til 56ROPs og 1.7L2 cache


Bear304
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2015 21:56:46
Svar/Indlæg:
7/0
#5 Tænk på fremtiden, de fremtidige spil kommer til at bruge mere og mere vram, og så bliver det jo et større problem.

#5 Nej, retssagen kommer helt sikkert eftersom at Nvidia bryd mange handels love, men resultatet kunne da ende med at være penge retur til GTX 970 ejerne. 😀

#6 Helt enig


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bear304 d. 25-02-2015 21:59:28.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2015 22:17:45
Svar/Indlæg:
5474/39
#6
Det er nødt til forsvare deres produkt. især når varen til start var markedsført forkerte oplysninger...


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-02-2015 22:38:13
Svar/Indlæg:
15982/637

#5 Tænk på fremtiden, de fremtidige spil kommer til at bruge mere og mere vram, og så bliver det jo et større problem.

#5 Nej, retssagen kommer helt sikkert eftersom at Nvidia bryd mange handels love, men resultatet kunne da ende med at være penge retur til GTX 970 ejerne. 😀

#6 Helt enig

Bear304 skrev d. 25-02-2015 21:56:46

Det sjove er, at folk tror at de ekstra "rigtige 0.5GB" på GTX 980 laver mirakler og gør kort 100% bedre på vram området end GTX 970. Fakta er blot, at det gør ingen forskel - flere tests viser jo netop at når GTX 970 er presset på vram området, så er GTX 980 det også.

Havde nVidia ikke klokket i deres markedsføringsmateriale så ville GTX 970 i dag være set som et 4GB kort på lige fod med hvad GTX 660/660Ti blev anset for 2GB kort.


craZyfighter
 
Superbruger
Tilføjet:
25-02-2015 23:33:31
Svar/Indlæg:
358/21
NVIDIA vil ikke tabe sagen for 4Gb ram er 4Gb ram om så halvdelen er langsommere men de vil nok miste noget troværdighed efter denne fejltagelse! 😳


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
26-02-2015 00:54:51
Svar/Indlæg:
3661/82
#9
Der er jo andre test der viser der kan vare et problem.
den test du selve linkede til i din egen lille tst ( som i oevrig var uden vram maaling/info) viste jo selv at selvom fps dallede nogenlundes ens (stadigvaek mest paa 970) saa stig stuttering vaesentlig mere med 970 end det gjorde med 980


men om det er et problem eller ej syndes jeg det er godt nvidia for an laerestreg i at lave tvivlsomme design.
var de kommet godt afsted med dette hvad er saa det naeste. 1gb fuld hastighed ram paa et "12gb" kort.
Det er en specifications graazone vi godt kan undvaere some forbrugere.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 26-02-2015 00:59:39.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-02-2015 02:46:49
Svar/Indlæg:
15982/637

#9
Der er jo andre test der viser der kan vare et problem.
den test du selve linkede til i din egen lille tst ( som i oevrig var uden vram maaling/info) viste jo selv at selvom fps dallede nogenlundes ens (stadigvaek mest paa 970) saa stig stuttering vaesentlig mere med 970 end det gjorde med 980


men om det er et problem eller ej syndes jeg det er godt nvidia for an laerestreg i at lave tvivlsomme design.
var de kommet godt afsted med dette hvad er saa det naeste. 1gb fuld hastighed ram paa et "12gb" kort.
Det er en specifications graazone vi godt kan undvaere some forbrugere.

Sven Bent skrev d. 26-02-2015 00:54:51


Det er ganske rigtigt, men "problemet" så at sige var, at selv GTX 980 med sine "fulde 4GB" var så lavt nede i ydelse at når Vram muren blev ramt i forhold til GTX 970s problematik. Så hvis stuttering effekten ikke var der pga de milisekunders forsinkelse (vi taler i omegnen 0.002~0.007ms) der var som på 970, så ville 980 alligevel opleve stuttering pga GPU'en kørte over evne - i hvertfald når hele Vram bufferen skulle fyldes ud.

Tvivlsomt design ? nej sådan set ikke, jeg synes, at det giver meget god mening hvis de kunne sætte 4GB på kortet i stedet for 3GB også selv om de sidste 512mb ville blive tilgået ved lavere hastighed - præcis som ved GTX 660/660Ti.
Hele nVidia's screw up ligger i at ingen fortalte til omverdnen hvordan GTX 970 design var udtænkt og tiltænkt at virke. Ingen fangede de specifikationsfejl der kom ud fra marketingsafdelingen.
Dertil at de var forholdsvis sløve om at komme ud af starthullerne forklare og undskylde for fejlen. Dertil ingen kompensation for folk der har købt kortet på falsk grundlag.
I det hele taget det at INGEN lavede et ordentligt kontrol og korrektur arbejde, er ene og alene til grund for denne fadæse.
GTX 970 kortet har hele tiden været tiltænkt det design det har og hvorledes det skal virke og allokere ramforbruget. Havde alle disse informationer mv. bare været på plads i September 2014, så ville INGEN have rynket på panden over Vram udlægningen og blot tænkt tilbage på GTX660/660Ti og så var det det - og kortet ville stadig være opfattet som et 4GB kort og ikke som i dag et 3.5GB + 0.5GB cache kort i folks øjne.

GTX 970 er jo ikke blevet dårligere eller langsommere siden September 2014, tværtimod med nogle af de driver opdateringer der har været.

Men ja hele nVidia's håndtering eller mangel herpå har været kritisabel.... og ja vi kan alle blive enige om, at den usagte undskyldning der ligger imellem linierne fra Jen-Hsun Huang, er noget fesen og kunne være langt bedre.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 26-02-2015 02:49:52.


X-Man
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2015 06:06:01
Svar/Indlæg:
419/70
3gb versionen af 660ti kortet havde ikke de samme hastigheds "problemer" som 2gb versionen, det synes jeg ihvertfald og kunne mindes og have læst et sted engang 🙂


Slizer
 
Overclocker
Tilføjet:
26-02-2015 08:43:15
Svar/Indlæg:
56/1
Hejsa

Det handler ikke om hardwaren men mere om man får det produkt man rent faktisk betaler for.
Du har lavet en über fed test af memory på 970 Gripen, som viser at det næsten ikke er nogen forskel under 25.. opløsning men det ændrer ikke ved at produktet ikke lever op til producentens beskrivelse.
På pakkerne står der hukommelses størrelse og båndbredde og netop båndbredden er der jo så urigtige oplysninger om.
Mange der bytter ind gør det måske mere pga. manglende tillid og tiltro til producent/produkt end mangel på varen lige nu og her.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Slizer d. 26-02-2015 08:44:12.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-02-2015 15:35:21
Svar/Indlæg:
15982/637

3gb versionen af 660ti kortet havde ikke de samme hastigheds "problemer" som 2gb versionen, det synes jeg ihvertfald og kunne mindes og have læst et sted engang 🙂

X-Man skrev d. 26-02-2015 06:06:01


Det er også rigtigt 🙂

Hejsa

Det handler ikke om hardwaren men mere om man får det produkt man rent faktisk betaler for.
Du har lavet en über fed test af memory på 970 Gripen, som viser at det næsten ikke er nogen forskel under 25.. opløsning men det ændrer ikke ved at produktet ikke lever op til producentens beskrivelse.
På pakkerne står der hukommelses størrelse og båndbredde og netop båndbredden er der jo så urigtige oplysninger om.
Mange der bytter ind gør det måske mere pga. manglende tillid og tiltro til producent/produkt end mangel på varen lige nu og her.

Slizer skrev d. 26-02-2015 08:43:15


Helt enig - tillidsbrud af kaliber.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2015 20:21:04
Svar/Indlæg:
5474/39
#15
deres support var i gamle dage i top ved Nvidia. De nogle gange sendte nyt i stedet for lave reparationer af grafikkort.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2015 20:33:53
Svar/Indlæg:
5874/1287
Gripen, kunne du ikke tænke dig et job som formidler hos Nvidia?
Dit indlæg i #12 forklarer faktisk hele humlen i et let forståeligt dansk og på overskuelig plads, og er ikke bare kamufleret "uld i mund" 🙂

Havde Nvidia oplyst om 3,5+0,5 Gb ram på GTX970, så havde alle accepteret dette, til samme pris som de nu har købt et "4 Gb" kort for. Og med din udmærkede test tidligere kan vi jo se, at også GTX980 har lidt problemer, omendt de er lidt mindre end GTX970.

Når GTX970 sælges som 4G uden anden info, så _forventer_ folk jo alle 4Gb har samme hastighed, ligesom et Titan med 6Gb (forhåbentligt) har fuld fart på alle 6 Gb!


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-02-2015 22:52:33
Svar/Indlæg:
15982/637
#17: Hehe mange tak, og jo det ville jeg rigtig gerne - jeg bliver snart skør af at få have noget arbejde, men kun sende ansøgninger og være til samtaler 🙂


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2015 06:43:16
Svar/Indlæg:
6181/270
Er den store dille lige for tiden kke gaming i 4K opløsning?
Kan Nvidias nye grafikkort serie overhovedet klarer gaming i 4K når de sidste 512mb ram sløver kortet ned?


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-02-2015 12:08:16
Svar/Indlæg:
15982/637

Er den store dille lige for tiden kke gaming i 4K opløsning?
Kan Nvidias nye grafikkort serie overhovedet klarer gaming i 4K når de sidste 512mb ram sløver kortet ned?

Anonym20219355916 skrev d. 27-02-2015 06:43:16


=> #12.

Jo 4K gaming er den store dille hvis man accepterer 30FPS i snit og vil gå lidt ned i detaljerne. Det gælder for ALLE highend single GPU kort uanset rammængde


DomDom
 
Superbruger
Tilføjet:
04-03-2015 11:00:40
Svar/Indlæg:
47/7
#5- Jeg ville skide på om jeg bruder de sidste 512mb eller ej. Har jeg betalt penge for 4gb, så er det 4gb jeg SKAL have og ikke 3.5gb...


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
04-03-2015 11:47:39
Svar/Indlæg:
15982/637

#5- Jeg ville skide på om jeg bruder de sidste 512mb eller ej. Har jeg betalt penge for 4gb, så er det 4gb jeg SKAL have og ikke 3.5gb...

DomDom skrev d. 04-03-2015 11:00:40


Du har også fået 4GB, de fungerer blot på en anden måde en du er vandt til ! EOD.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
04-03-2015 12:00:11
Svar/Indlæg:
983/167
#22 Tror den er feset ind med at man har fået 4gb på kortet. Man har fået forkerte oplysninger/specifikationer omkring kortet. Om man så havde undladt at købe kortet af den grund er en helt anden historie, fordi kortet yder jo kanon. 😉

Men at Nvidia lige som, har prøvet at dæmpe hele historien, og ikke giver en form for kompensation, er sku for dårligt. ☹ Det er så en anden historie 😉

Det er jo også nemt nok at komme bagefter, når det er blevet opdaget, at sige det har været planen heletiden. 😲


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Polle68 d. 04-03-2015 12:02:31.