Nvidia udklækker VR plan med Stanford
Next gen headsets som ikke giver kvalme i 2018
Nvidia og Stanford Universitet er gået sammen om at udvikle næste generations VR (Virtuel Reality) headsets og forventer de kan være klar så tidligt som i 2018.
Nvidia og Stanford håber at udvikle en måde så virtuel reality bliver en mere behagelig oplevelse. Nvidia håber at alliancen med Stanford University vil give dem en fordel i voksende VR markedet.
David Luebke senior director of resarch hos Nvidia, næsten alle VR setup's nu om dage er ikke særlig behaglige at bruge hvis man sidder tæt på skærmen.
“This is because of the vergence-accommodation conflict, which is how much the lens of your eye has to change to bring sharp focus to your retina.” he said.
Det har altid været et problem med 3D TV og 3D film. Film instruktøren placerer et objekt lige foran næsen på dig, men samtidigt skal øjet også fokusere på selve skærmen 3 meter væk. Det er med til at give nogle folk hovedpine og andre til at se dobbelt.
Nvidia har bedt Stanford Universitet om at samarbejde og udvikle en ny teknologi som kan løse de problemer.
Gordon Wetzstein, assistant professor in the Electrical Engineering Department at Stanford University, vi er kommet frem til en ny teknologi som vi kalder "light field stereoscope" som adresserer problemet med vergence-accommodation konflikten, som gør at man bliver svimmel, får hovedpine og ser dobbelt.
“It provides a much richer and more natural visual experience than conventional head mounted displays and has the potential to reduce nausea, eyestrain, and also increase visual comfort.”
De tidlige prototyper bruger to displays med to lag af LCD paneler som er adskilt med 5 milimeter. Headsettet sender et helt 4D lysfelt til hvert øje, så hvert øje selv kan indstille sig og dermed undgå generne. Prototypen har også "head tracking" som gør at du kan dreje hovedet i din virtuelle verden.
Luebke siger at prototypen forventes at være klar i handlen i løbet af 3-5 år.
Kilde og billeder - fudzilla.com