Huawei buldrer frem i Danmark
Pressemeddelelse fra Huawei
Både målt på salg af smartphones og kendskab har Huawei taget et tigerspring i året der gik. Væksten er ikke mindst båret af, at Huawei har fået hul igennem i de øvre segmenter, hvor konkurrencen ellers er ekstra hård.
Danskerne har for alvor fået smag for kinesisk innovation og design. I hvert fald, når der står Huawei på produktet. Den globale smartphone-producent har på det danske marked haft et 2015, som på alle måder må betegnes som en succes.
De tørre tal fortæller om en vækst på 60 procent på antal solgte smartphones i forhold til året før. Og særligt i årets to sidste måneder var danskerne flittige kunder i butikken. I denne periode var Huawei helt oppe på en delt tredjeplads blandt smartphone-producenterne, målt på solgte enheder.
Da Huawei for få år siden gjorde sin entré på det danske marked, var strategien i høj grad lagt an på en bred vifte af prisvenlige smartphones. Sådan er det ikke mere. Huawei har de seneste år lanceret en række high-end smartphones, som er blevet taget godt i mod af både forbrugere og anmeldere. I dag kommer væksten fra både de øvre og nedre lag af markedet, og det er er noget, der glæder Huawei:
”At meget af vores vækst kommer fra de høje prissegmenter fortæller mig, at danskerne anerkender, at vi har noget at byde på, både i forhold til teknologi og design. De danske forbrugere er kræsne og har høje forventninger til både kvalitet og performance. Og det er en stor tillidserklæring, at de i stigende grad kigger Huaweis vej, når de vælger fra øverste hylde. Det er vi meget stolte af,” siger Thor Gøtz, der er direktør for Huaweis Consumer Business hos Huawei Danmark.
Kæmpe løft i brand-værdi
Også på andre parametre end rent salg, kan Huawei glæde sig over året der gik. Således har Huawei nu en såkaldt ”brand awareness” på 69 procent – dvs. at mere end to tredjedele af de danske forbrugere nu genkender Huawei som smartphoneproducent. Og endnu vigtigere: Spørger man danskerne, hvilket smartphone-brand, der har forbedret sig mest på det danske marked, kommer Huawei ind på en klar førsteplads. Kendskabet er blandt andet blevet boostet af en større kampagne, som Huawei gennemførte i december med den populære fodboldspiller Robert Lewandowski som frontfigur. Og det styrkede brand er noget, der forstærker ambitionerne hos Huawei:
”Vi glæder os selvfølgelig over, at vores kampagneaktiviteter bærer frugt. Men i sidste ende er vores succes defineret ved, at vi hele tiden er i stand til at levere på brugernes ønsker og forventninger, så brugerne deler deres gode oplevelser med vores telefoner med andre. Og med de produkter, jeg ved, vi har på vej, har jeg en stærk tro på, at vi kan gøre det endnu bedre i år. Vi har defineret nogle mål for os selv, som jeg godt tør kalde ret ambitiøse. Og også i 2016 kommer vi til at investere massivt i brandet,” siger Thor Gøtz.
I 2015 solgte Huawei mere end 100 mio. smartphones på verdensplan, hvor modellen P8lite, som også blev taget godt imod på det danske marked, var den største salgssucces.
Kilde: Pressemeddelelse fra Huawei