Ny ASUS XG49VQ Super Wide 49" skærm

Skærme d.  29. oktober. 2018, skrevet af Burgurne 25 Kommentarer.  Vist: 2049 gange.

ASUS XG49VQ Super Wide 49" skærm

Asus har fremvist XG49VQ gaming skærm. Som afledt af modelnavnet er dette en skærm med en diagonal 49,46 cm (124,46 cm). Skærmen bliver et RoG Strix-produkt, der er fyldt med flere spilrelaterede funktioner.

Det buede panel er opsat i et 32: 9-forhold, der får en maksimal opdateringshastighed på 144 Hz. Skærmens opløsning er 3840 x 1080 pixel, og den har FreeSync 2-certificering og Vesa's DisplayHDR 400-certificering. XG49VQ dækker 125 procent af sRGB-farverummet.

Skærmens ultrahøje 144 Hz maksimale opdateringshastighed bør tilfredsstille mange spillere. ASUS 'Shadow Boost-teknologi skal også give brugeren mulighed for at se spillere i mørkere områder af fps-baserede spil. "Det er ikke snydt, bare godt design," sagde selskabets gaming rep.

- ASUS - ROG Strix XG49VQ er en 49-tommers 1800R-buet HDR-gamingskærm med en opløsning på 3240 x 1080, en 32: 9-billedformat og en 144Hz opdateringsfrekvens for flydende spiloplevelse. Med HDR-kapacitet og 125% sRGB-farveskala-dækning giver XG49VQ en livlig kontrast og farve med lyse hvide og mørke sorte, som opfylder VESA DisplayHDR400-certificeringen. Adaptive-Sync (Radeon FreeSync 2 HDR) teknologi giver et større dynamisk opdateringsfrekvensområde, lav latens og bedre lysstyrke og kontrast til flydende, betagende billeder, når du spiller eller ser videoer. ASUS Shadow Boost-teknologien lyser og forbedrer detaljer i mørke områder uden overbelysning af lyse områder for afbalancerede billeder, der ser livagtige ud. XG49VQ indeholder også DisplayWidget, et intuitivt softwareværktøj, der giver brugerne mulighed for at justere indstillinger eller vise egenskaber med ASUS Shadow Boost, GameVisual, App Sync ™ og indstillinger for blå lysfilter for at give den bedste billedkvalitet til specifikke scenarier som spil, film eller indhold skabelse.

Ingen detaljer er blevet delt om tilgængeligheden af ??XG49VQ eller dens pris.

 

 

 

Kilde og billeder: Guru3d.com

Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2018 18:39:37
Svar/Indlæg:
2185/186

Fed skærm til bil spil, men nok ikke meget mere. Jeg synes min almindelige ulrrawide på 35" er lige bred nok til FPS eksempelvis, skal i hvert fald ikke være bredere.



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
29-10-2018 21:40:53
Svar/Indlæg:
4295/306

Jeg vil hellere have en 43" UHD skærm i 16:9 og få højden med. 🙂


Problemet med ultrawide er "fish-eye" effekten og selv spil der skulle supportere det "perfekt" har strukket grafik i siderne. Et hus eller bjerg bliver pludselig aflangt i Battlefield f.eks. Når først man begynder at fokusere på det irriterer det. 🙂 Så hellere en større skærm i 16:9 format.



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2018 21:47:49
Svar/Indlæg:
2185/186

Det er jeg heldigvis ikke begyndt at irriteret mig over 😊 men kun irriterende i spil som ikke understøtter det. Men Project Cars 2 og FIFA 19 og Ja jeg synes også andre spil er fede i ultra wide



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 03:57:58
Svar/Indlæg:
5874/1287

Jeg hører selv til den slags undermennesker der aldrig har set sådan en ultrawide monitor IRL  🤔.


Udover fps som f.eks  far cry serien spiller jeg F1 2018 og Eurotruck Simulator 2, og især i lastbilen ville det være rart med mere bredde på billedet. Nogen her der ved om ETS2  understøtter sådan en ultrawide opløsning?



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 06:19:45
Svar/Indlæg:
2185/186

Det ville i hvert fald være oplagt hvis det gjorde, da det er fedt i alle de bilspil jeg har prøvet. Jeg overvejer selv F1 2018 fordi der desværre ikke er F1 racere med i project cars 2.



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 09:57:02
Svar/Indlæg:
2185/186

https://www.youtube.com/watch?... 


Jeg kan se, at det faktisk understøtter 21:9

Hvis du en dag er i Kbh, så skal du da være velkommen til at prøve min Ultrawide :)



bauner
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-10-2018 10:40:04
Svar/Indlæg:
853/71

Lækker. Har lillebroderen (34") som jeg stadig er helt vild med.



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
30-10-2018 13:14:35
Svar/Indlæg:
4295/306

Ultrawide kan man jo simulere på en almindelig skærm.


Du kan købe en 40" eller 43" UHD skærm og bare lave custom opløsning på 3840x1600 f.eks. - så skærer du top og bund af lige som en ulrawide.







CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
30-10-2018 13:27:41
Svar/Indlæg:
1919/73

#8 Er det ikke lidt voldsomt at skære top og bund af et TV?  😀



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
30-10-2018 15:57:21
Svar/Indlæg:
4295/306

#9 Jo det synes jeg også - derfor jeg hellere vil have det fulde view med. 😛



#11
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 15:58:28
Svar/Indlæg:
1399/43

#4

Det gør det, jeg kører ETS 2 med en opløsning på 5760x1080 og det ser fedt ud andre titler er f 1 spillene samt Dirt rally og Dirt 4 Project car serien samt Asetto Corsa.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 16:05:14
Svar/Indlæg:
5874/1287

#6 Tak for det, det skal jeg huske, hvis jeg kommer fordi Kbh en dag  🙂

Og tak for linket. Selvom han ikke kan køre lastbil, så ser det hammer fedt ud

#8 Jeg har bare en ASUS 2560*1440 144hz monitor, så billedet bliver noget bette med sådan en bredformatopløsning (jøsses, for et ord!)

#11 tak for info. Jeg kunne vel ikke få dig til at lægge et billede op her i tråden af din monitor, hvor man kan se ETS2 på skærmen? pft.



#13
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 16:57:18
Svar/Indlæg:
1399/43

#12

Selvfølgelig

https://pic2url.dk/P2018103016...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af phg d. 30-10-2018 16:58:13.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
30-10-2018 18:00:48
Svar/Indlæg:
4295/306

#12 Ja du skal op i en større 16:9 skærm. Det er også derfor jeg nævner en 40" UHD skærm, hvor man så kan lave custom opløsning og få hvad der svarer til en 35" ultrawide. Tager du en 27" skærm og laver custom opløsning ryger du jo ned i en 20" ultrawide. 🙂 

Men jeg vil hellere have en 40" 16:9 hvor jeg både kan lave ultrawide og have toppen med på de spil hvor det giver mere mening. 

Jeg har i øvrigt selv haft en 38" ultrawide med 3840x1600 opløsning, og ja den var fed, men pga fiske-øje effekten har jeg nu en 32" 16:9 mens jeg venter på at der kommer 40" UHD@144hz. 🙂



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 18:30:36
Svar/Indlæg:
5874/1287

Jo, men sådan en 40" med 144hz og Gsync, den bliver jo nok lidt halvdyr, så det er ikke den løsning jeg leder efter. Det der med fiskeøje effekten, kan man ikke stille sig ud af det? den effekt opstår vel kun i spil som IKKE understøtter ultra wide i pixelstr 1:1?? En cirkel bør jo være rund uanset hvor på skærmen den er, ellers er der "noget" der ikke kører 1:1 i pixel-opløsningen.


#13 Mange tak  🙂



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 30-10-2018 18:30:56.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 18:54:11
Svar/Indlæg:
2185/186

#15 du skal i hvert fald være velkommen, jeg har selv både spillet Farcry 5 og BF 4 og synes ikke jeg kan se den fisheye effekt.



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
30-10-2018 19:06:04
Svar/Indlæg:
4295/306

#15 Det er så næste problem. 🙂 Jeg venter stadig på den 40" UHD 144hz Gsync skærm. Jeg ved den bliver billig. Haha 😀


Der er nok mange for hvem det ikke betyder noget, men jeg kunne ikke lade være med at lægge mærke til det. Også i spil der var "perfekte" til ultrawide som BF spillene, Far Cry, Tomb Raider osv osv. Når man står stille med et hus foran sig og så panorerer rundt så huset kommer ud i siden, så oplever man at huset bliver strukket ud jo længere det kommer ud. Og man kan ikke indstille sig ud af det - POV indstillinger hjælper ikke. De fleste er nok ligeglade, og midt i action og fart hvor øjnene kun fokuserer midt på skærmen betyder det ikke så meget, men jeg begyndte at blive irriteret over aflange blomster, bjerge, huse, biler osv osv, så jeg skiftede tilbage til 16:9. Jeg kan også godt lide at bare stå stille og nyde scenen/grafikken. Jeg kan kun forestille mig hvor slemt det må være på en 32:9 skærm. 🙂



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 30-10-2018 19:07:45.


#18
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 19:31:43
Svar/Indlæg:
1399/43

#14

Ville det ikke blive billiger ihvertfald federe med 3 stk 27" 144Hz skærme og så køre dem med Nvidia surround eller Amd eyefinity.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 19:52:55
Svar/Indlæg:
5874/1287

I gamle dage (i mine unge dage) hvor vi brugte 4:3 CRT monitorer, der blev der lavet en hel del test-programmer for at se, om et kvadrat og en cirkel på en 4:3 skærm nu også var perfekt kvadratisk og rund på en af de der nymodens 16:9 skærme. I dag er en cirkel jo rund lige meget hvor på en 16:9 skærm man sætter den (hvis den altså var rund til at starte med!!).

Hvis man i et paintprogram laver en cirkel midt på en ultrawide-skærm, vil den så skifte til en oval hvis man flytter den ud i en af siderne? Eller er det kun i spil, at denne fiskeøje effekt opstår? Hvis det kun er i spil, er det så kun i DirectX spil? Eller gælder det også OpenGL?  

Når jeg spørger så meget ind til det, så er det fordi jeg er pis... besværlig når det kommer til grafiske fejl, f.eks skal jeg aldrig have IPS panel igen, da jeg ikke kan udstå IPS-GLOW. Nogle ser det ikke, men jeg kan ikke undgå at se det!

#18 både ja og nej, så vil man jo have skærmkanter 2 steder "midt" i billedet. Måske man så skulle have en super ultra wide 7680*1440p, og så bilde sit grafikkort ind, at det var 3 skærme på 2560*1440. Men øhhh, kan man det??



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
30-10-2018 21:25:22
Svar/Indlæg:
4295/306

#19 Jeg har det lige som dig at jeg går helt vildt op i de små petitesser. 🙂


Og ja min oplevelse var som du beskriver. En cirkel der er perfekt cirkel i midten af billedet bliver oval når den kommer ud i kanten. Nogle spil er værre end andre, og jeg ved ikke om det er DirectX eller OpenGL specifikt. Det er derimod en bevidst handling fra den enkelte grafik engine. Det er muligvis noget der bliver bedre med tiden, lige som de første 16:9 widescreen skærme kunne have problemet. 


Et andet spørgsmål omkring ultrawide vs 16:9 er om du "får noget ekstra" eller om billedet bliver beskåret. I nogle spil (f.eks. Overwatch) som understøtter ultrawide, anser man det som snyd at have "ekstra" billede i siderne, og her er det et 16:9 billede hvor du mister top og bund, så du er faktisk ringere stillet end dine 16:9 spillene modstandere. I andre spil får du ekstra billede i siderne, omend det er strukket så det ikke er perfekt kvadrat pixel ekstra billede. Dette kan en 16:9 skærm så modvirke ved at ændre FOV slideren så mere bliver presset ind på skærmen.


Når først man begynder at dyrke disse detaljer så kan man hurtigt stirre sig blind på ting som skæve bygninger osv - og er man som mig så ville jeg hellere tilbage til 16:9 som alle spil fungerer og er designet til. Min pointe med disse helt nye 32:9 skærme er blot at hvis det kan være en udfordring med 21:9, så går der nok endnu længere tid inden 32:9 fungerer helt perfekt.  🙂


Jeg har det i øvrigt også rigtig svært med blurr/grain effects. Tom Clancy's The Division var helt umuligt for mig at spille fordi der var så meget blurr i deres engine at jeg decideret fik ondt i hovedet. Noget så simpelt som en nummerplade stod ikke helt skarpt så mine øjne forsøgte at fokusere på noget der aldrig blev skarpt.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 30-10-2018 21:27:22.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
30-10-2018 21:31:58
Svar/Indlæg:
4295/306

Jeg fandt lige et eksempel frem fra gemmerne på et setup jeg havde for et par år siden. Opløsningen er 4960x1600 (1200x1600+2560x16000+1200x1600):


Spillet er Tomb Raider som var helt fint designet til at understøtte ultrawide opløsninger. Det ses dog tydeligt på stenene hvordan de strækkes. En fed oplevelse, men øjnene skal holdes på midter-skærmen og man skal ikke stå stille og nyde naturen.  🙂








Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 30-10-2018 21:34:25.


#22
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 22:05:41
Svar/Indlæg:
1399/43

#21

Jeg havde også problemer med strykne billeder i siderne men efter jeg satte "aspect ratio" på auto i spillene ser det ganske fornuftigt ud.

#18 hvis man som jeg næsten kun spiller racing spil betyder skærmkanterne ikke det store ,det er jo det samme som forrude rammen 🙂



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 23:00:37
Svar/Indlæg:
5874/1287

Tak for billedet #21. Mit ønske om ultra wide er (indtil videre) sat på stand by. Det skal sgu da være pænt over det hele, og ikke kun i ku... centrum. Noget er indtil videre ikke optimalt, idet der ikke må/bør komme vridninger eller strækninger i grafikken, og da slet ikke til den pris de vil have for sådan en skærm!


#22 Ikke så meget vinduesramme i en F1  🤣, men OK, ETS2 vil man nok godt kunne lave et temmelig godt opsæt med 3 skærme. Det bliver dog nok noget rod til FPS-spil, som jeg også spiller en del.

Mon ikke jeg skal starte en fundraising til en 40" 144hz 16:9 som tidligere foreslået. Når jeg engang har pengene, er skærmen måske endnu ikke udgået af produktion, eller den kan findes på dba i en brugt udgave.



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
30-10-2018 23:13:44
Svar/Indlæg:
1919/73

Ultra wide er lige i overkanten for mig - Jeg kan "nøjes" med en 34" hvis jeg skal udskifte min nuværende 27" - til gengæld så vil jeg have 4K Ultra-HDR 144Hz IPS.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2018 16:54:33
Svar/Indlæg:
5874/1287

#24 jeg er enig med dig, bortset fra, jeg ikke vil have IPS igen  🙂