Nyhed: AMD - Where Gaming Begins

CPU, AMD d.  08. oktober. 2020, skrevet af neemos 123 Kommentarer.  Vist: 2284 gange.

Nyhed



AMD holder idag, kl 18.00, deres keynote "Where Gaming Begins" som er en lancering af deres Zen 3 arkitektur. Så husk at hoppe med ind her og se med, det skulle blive stort.

 

AMD Ryzen 5000 "Vermeer" CPU'er baseret på Zen 3-kernearkitekturen vil blive annonceret næsten halvandet år efter Ryzen 3000 "Matisse" CPU'erne. Matisse-familien blev først introduceret helt tilbage på Computex 2019, hvor AMD afslørede flere chips og også talte om specifikationer og ydeevne numre.

Vi springer altså helt over 4000 serien som mange havde forventet den ville hedde og direkte til 5xxx navn på cpu´erne.

Intel har domineret CPU-branchen i årevis. Mange vil huske, da AMD blev betragtet som det ringere valg, især når det gjaldt spil, men det begyndte at ændre sig med lanceringen af ??sin Zen-arkitektur - Ryzen-processorer tegner sig nu for over 25 procent af CPU'erne blandt Steam-brugere.

Et hurtigt kig på rygtebørsen viser da også at den kommende CPU Ryzen 7 5800X skulle være hurtigere en Intels top CPU Core i9-10900k

Men vi må spændt vente og se hvad der kommer på bordet i løbet af aftenen, denne skribent her glæder sig ihvertfald.

neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
08-10-2020 16:17:39
Svar/Indlæg:
1129/307

Bliver sgu spændende at se om de kan få vippet Intel af gaming tronen 😀



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
08-10-2020 18:24:40
Svar/Indlæg:
15982/637

Not bad, not bad at all med 26% performance uplift over Zen2. Nu mangler vi bare at Big Navi kan udspille Ampere.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 08-10-2020 18:25:00.


Hampen
 
Superbruger
Tilføjet:
08-10-2020 18:41:04
Svar/Indlæg:
278/42

Så er spørgsmålet bare om man skal have 5800x, 5900x eller 5950X 😀



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
08-10-2020 18:55:26
Svar/Indlæg:
4295/306

#4 Der er vist stadig ikke nogle spil der udnytter mere end 8 kerner, så til ren gaming er 5800X og 5900X ret ens vil jeg tro (på nær de 100Mhz). 3800X vs 3900X er jo også stort set identisk.

Men det er fedt hvis det er rigtigt at de nu er på højde med eller slår intel på single-core!



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
08-10-2020 18:56:29
Svar/Indlæg:
4295/306

Det sjove bliver om 5600X banker 3900X i gaming. 😀



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2020 19:42:54
Svar/Indlæg:
5874/1287

Nogen der ved, hvornår vi kan få troværdige testresultater at se i real life games? 3dmark mv regner jeg IKKE for real life games 😉

Det ser godt nok spændende ud mht hastigheder og måske også prismæssigt? Da det ikke mere er 14 nm, kam man så være så optimistisk at tro, at de vil udlede mindre varme ved samme ydelse???



Freedom
 
Superbruger
Tilføjet:
08-10-2020 19:45:27
Svar/Indlæg:
978/63

#6 Zen 2 er også 7nm, bliver nok de samme temps med højere clocks



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
08-10-2020 19:53:29
Svar/Indlæg:
4295/306

#6 Hvis du er begrænset af din CPU i spil så kører du for lav opløsning. 😀



alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
08-10-2020 20:04:46
Svar/Indlæg:
346/14

Hurtig lille prissammenligning:

 




Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2020 20:07:31
Svar/Indlæg:
5874/1287

#8 ikke helt korrekt. Mener Anandtech har lavet et par tests i 4K, hvor der altså ER en (godt nok lille) forskel om kam har et 8700K eller en 10900K (begge standard clock) til at føde et RTX 2080Ti.

Udover denne detalje, så har du 100% ret 😀

 

Så en Intel 10900K vil være billigere i indkøb end en "tilsvarende" AMD???



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 08-10-2020 20:08:13.


alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
08-10-2020 20:15:17
Svar/Indlæg:
346/14

Prisforskellen bliver kun værre hvis du også tilføjer et bundkort, f.eks. Asus ROG Strix Z490/X570 -E

For en ottekernet setup:

AMD 5800X + bundkort                            3564+2342 = 5906 kr

Intel 10700k + bundkort                          2879+2208 = 5087 kr


 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af alenkaer d. 08-10-2020 20:16:26.


#12
Zhaq
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2020 20:23:25
Svar/Indlæg:
207/27

Virkelig imponerende at 5900x laver 631 i Cinebench R20, der er virkelig kommet fart på😀



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2020 20:26:08
Svar/Indlæg:
5874/1287

Hmmmm, det ændrer sig forhåbentligt. Jeg havde ellers påtænkt at lave en supergamer med AMD cpu og RTX 3080 20Gbyte eller et RTX 3090, 32Gbyte ram i den hastighed der nu passer bedst til AMD 5xxx serien. Det er middelklasse bundkort du har set på, ikke sandt?

Men nu ved jeg så ikke rigtigt. Kom nu med nogle rigtige benchmark, hvor det ikke kun er antal kerner der bestemmer udfalget!



alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
08-10-2020 20:38:20
Svar/Indlæg:
346/14

 

Burgurne skrev d. 08-10-2020 20:26:08

Hmmmm, det ændrer sig forhåbentligt. Jeg havde ellers påtænkt at lave en supergamer med AMD cpu og RTX 3080 20Gbyte eller et RTX 3090, 32Gbyte ram i den hastighed der nu passer bedst til AMD 5xxx serien. Det er middelklasse bundkort du har set på, ikke sandt?

Men nu ved jeg så ikke rigtigt. Kom nu med nogle rigtige benchmark, hvor det ikke kun er antal kerner der bestemmer udfalget!

Tænker Asus ROG Strix X570-E, er lidt i den høje ende af middelklassen. Det var nok det board jeg selv ville bruge sammen med en 5900X .Det er stadig kun Asus, som har stik for 10k thermal probe. Hvilket jeg bruger til styring af blæserhastighed,  i forhold til vandtemperatur i mit loop



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
08-10-2020 20:40:21
Svar/Indlæg:
4295/306

Der kommer ikke et X670 til 5xxx serien eller skal X570 bare fortsætte?



alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
08-10-2020 21:05:27
Svar/Indlæg:
346/14

 

KleitusIV skrev d. 08-10-2020 20:40:21

Der kommer ikke et X670 til 5xxx serien eller skal X570 bare fortsætte?

Det er jo ikke intel. AMD har kun lavet nye chipset, for at tilføje nye features.Forvent ikke der kommer nyt chipset før DDR5 bliver aktuelt. Det vil sikker også blive med en ny sokkel, da der skal mange flere forbindelser til, for at kunne overføre data i så stor hastighed.



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2020 21:15:04
Svar/Indlæg:
2897/83

Der har været snak om et refresh af X570 boards, men X670 bliver med ny sokkel, DDR5 og pcie 5. Hvis man skal tro rygterne. 

 



noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2020 21:41:07
Svar/Indlæg:
3321/21

 

KleitusIV skrev d. 08-10-2020 18:56:29

Det sjove bliver om 5600X banker 3900X i gaming. 😀

Det gør den, ved samme clock vil 5600X i snit levere 20+% højere fps i 1080p og på papiret er de jo clocket ret ens. 

5900X er i snit 26% hurtigere end 3900XT, i følge AMD:

https://youtu.be/iuiO6rqYV4o?t...



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
08-10-2020 22:36:47
Svar/Indlæg:
4295/306

 

alenkaer skrev d. 08-10-2020 21:05:27

 

KleitusIV skrev d. 08-10-2020 20:40:21

Der kommer ikke et X670 til 5xxx serien eller skal X570 bare fortsætte?

Det er jo ikke intel. AMD har kun lavet nye chipset, for at tilføje nye features.Forvent ikke der kommer nyt chipset før DDR5 bliver aktuelt. Det vil sikker også blive med en ny sokkel, da der skal mange flere forbindelser til, for at kunne overføre data i så stor hastighed.

De har da kommet med nyt chipset ved hver ny Ryzen serie. X370->X470 var der heller ikke de store "features", men der var ryddet gevaldig op i stabiliteten. Kunne godt tænke mig en X570->X670 hvor de fik cleanet det lidt op så der f.eks. ikke er behov for en blæser på chipsettet... 🙂



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
08-10-2020 23:52:39
Svar/Indlæg:
15982/637

 

KleitusIV skrev d. 08-10-2020 22:36:47

 

alenkaer skrev d. 08-10-2020 21:05:27

 

KleitusIV skrev d. 08-10-2020 20:40:21

Der kommer ikke et X670 til 5xxx serien eller skal X570 bare fortsætte?

Det er jo ikke intel. AMD har kun lavet nye chipset, for at tilføje nye features.Forvent ikke der kommer nyt chipset før DDR5 bliver aktuelt. Det vil sikker også blive med en ny sokkel, da der skal mange flere forbindelser til, for at kunne overføre data i så stor hastighed.

De har da kommet med nyt chipset ved hver ny Ryzen serie. X370->X470 var der heller ikke de store "features", men der var ryddet gevaldig op i stabiliteten. Kunne godt tænke mig en X570->X670 hvor de fik cleanet det lidt op så der f.eks. ikke er behov for en blæser på chipsettet... 🙂

De høres ikke. Jeg har 3x X570 boards med fan på chipsettet og 90% af tiden er de slukkede og når de kører, larmer de mindre end grafikkortene😉



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 03:27:50
Svar/Indlæg:
5874/1287

Læste på Guru3D at der skal en BIOS opdatering til X570 mobo's før de kan køre med de nye 5xxx serie.

Vil det sige, at hvis man køber et X570 mobo og en serie 5xxx AMD, så kan man stå i den situation, at det IKKE kan køre sammen pga den mang. BIOS update? Da f.eks. jeg selv altid har haft Intel, så har jeg ikke en gammel AMD til lige at smide i for en BIOS update. Der må da kunne findes en anden løsning??



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 05:55:05
Svar/Indlæg:
2897/83

#21 den skal have AGESA 1.0.8.0 som minimum og omkring 5 november frigives 1.1.0.0 som skulle give de sidste forbedringer. Men det er jo bare at høre forhandleren inden du køber et mboard. Man må jo gå ud fra at butikkerne ikke gider at blive stormet ned af vrede kunder, fordi cpu og mboard ikke spiller sammen. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 09-10-2020 05:55:31.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 09:22:48
Svar/Indlæg:
786/83

#21

Den bekymring har jeg også. Jeg er stille og roligt ved at købe dele ind til en ny stationær. Jeg havde tænkt at købe bundkort (X570) i denne måned og CPU sidst på året. Jeg har kun en bærbar og har derfor ingen mulighed for at opgradere bios på et bundkort, der ikke "ud af æsken" understøtter de nye AMD CPU'er.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
09-10-2020 09:35:31
Svar/Indlæg:
5679/460

vis folk skal se på bundkort har Asus lige lanceret 2 nye bundkort 

B550 gaming XE tror jeg det hedder og Rog bundkort basret på x570 chipset :)= 



alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
09-10-2020 10:24:46
Svar/Indlæg:
346/14

 

gandalf18 skrev d. 09-10-2020 09:35:31

vis folk skal se på bundkort har Asus lige lanceret 2 nye bundkort  

B550 gaming XE tror jeg det hedder og Rog bundkort basret på x570 chipset :)= 

Tænker det er de her to du mener :)

X570 Dark Hero        https://www.asus.com/Motherboa...

Strix B550-XE            https://www.asus.com/Motherboa...

 

 

 

 

Jeg forstår bare ikke hvorfor de bruger tid på at refreshe B450 boards også. Fuldstændig meningsløst efter min mening, nu hvor der er B550 chipset, så meget billigere kan det hellere ikke være.

 

 



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af alenkaer d. 09-10-2020 10:29:53.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 12:06:21
Svar/Indlæg:
786/83

#21

Jeg har ladet mig fortælle, at nogle bundkort har mulighed for flash af bios via USB-port uden at der behøver være CPU monteret.



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 12:13:33
Svar/Indlæg:
5506/640

Det ikke alle bundkort der kan det

https://docs.google.com/spread... =639584818

https://docs.google.com/spread... =2112472504



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 13:23:28
Svar/Indlæg:
786/83

#27

Hvad skal jeg præcist se efter, for at vide om bundkort understøtter flash af bios uden CPU monteret?
Jeg har selv kig på Asus Pro WS X570-Ace.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af speed six d. 09-10-2020 13:25:04.


gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
09-10-2020 13:38:08
Svar/Indlæg:
5679/460

 

alenkaer skrev d. 09-10-2020 10:24:46

 

gandalf18 skrev d. 09-10-2020 09:35:31

vis folk skal se på bundkort har Asus lige lanceret 2 nye bundkort  

B550 gaming XE tror jeg det hedder og Rog bundkort basret på x570 chipset :)= 

Tænker det er de her to du mener :)

X570 Dark Hero        https://www.asus.com/Motherboa...

Strix B550-XE            https://www.asus.com/Motherboa...

 

 

 

 

Jeg forstår bare ikke hvorfor de bruger tid på at refreshe B450 boards også. Fuldstændig meningsløst efter min mening, nu hvor der er B550 chipset, så meget billigere kan det hellere ikke være.

 

 

nemlig .. kunne ikke lige huske hvad de hed .. jeg købte et Asus rog strix b550 gaming F da proshop havde fødseldags .. og asus havde cash back .. som jeg stadig venter på :) Hehe .. så pludselig gik den fra ca. 1500kr .. til lige over 1000kr :) 



Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 15:13:52
Svar/Indlæg:
1881/22

 

speed six skrev d. 09-10-2020 13:23:28

#27

Hvad skal jeg præcist se efter, for at vide om bundkort understøtter flash af bios uden CPU monteret?
Jeg har selv kig på Asus Pro WS X570-Ace.

Det er forskellig hvad de enkelte producenter kalder det.

Hos ASUS hedder det 'USB BIOS Flashback'.
Der sidder der en knap bagpå, hvor der står BIOS.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 16:37:23
Svar/Indlæg:
786/83

#30

Takker. Jeg kan se, at det board, jeg er interesseret i, ikke har en sådan knap.



NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
09-10-2020 17:34:29
Svar/Indlæg:
1893/88

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal synes om dette, der var ikke rigtigt noget som fik mig op at køre..

 

eneste ting er vel bedre IPC, men de single core boost speed "4.9Ghz" kan jeg ikke bruge til en pin... samme med deres ZEN 2, ramte aldrig hvad de lovede. Så er spøgmålet om deres 5950x kan mere end 4.4Ghz all core... 

Og når det er byggede på sammen Chip design som Zen 2, så vil der opstå problemer med Fclock under klude :/ Godt være jeg køber en, men nu må vi se! håber da på de rykker :D 



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 21:10:55
Svar/Indlæg:
5506/640

Så der danske priser på ryzen 5000 hos proshop

3600x 1669kr 3800x 2629kr 3900x 3399kr




 




alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
09-10-2020 21:40:15
Svar/Indlæg:
346/14

 

gasolin skrev d. 09-10-2020 21:10:55

Så der danske priser på ryzen 5000 hos proshop

3600x 1669kr 3800x 2629kr 3900x 3399kr







 


Så var jeg ikke helt ved siden af, med mine estimering af priserne.

 



Krallex
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2020 12:16:31
Svar/Indlæg:
1330/223

Jeg har nu en 8700k vil det være dumt at købe en 5800x eller?



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
10-10-2020 13:10:19
Svar/Indlæg:
4295/306

#33 Skal man ikke sammenligne med "XT" modellerne? De kom jo på markedet til samme pris som X blev lanceret til, og så blev X sat ned? Eller husker jeg forkert? Var de 19% IPC gains ikke også sammenlignet med XT udgaverne?

3600XT - 2000 kr. vs 5600X - 2350 kr.

3800XT - 3150 kr. vs 5800X - 3500 kr.

3900XT - 4000 kr. vs 5900X - 4300 kr.

 

Stadig en prisstigning. Og sidder man med Ryzen 3xxx serien ser det ud til at er pris/ydelse kan være uforandret. Ja 5xxx er hurtigere, men koster så tilsvarende mere...



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2020 21:43:45
Svar/Indlæg:
2897/83

#36 19% IPC og højere frekvens ~25% hurtigere

Så hvis din logik holder, så burde prisen på en 5900X jo være 5.000 og ikke 4.300.

Tænker også at de starter højt og når så Intel enten justerer deres priser eller lancerer rocket lake, så kan AMD sænke deres priser også. Det koster at ville købe det ved lanceringen. Let the price war begin :) 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2020 21:46:03
Svar/Indlæg:
5874/1287

#37 ja både på CPU og GPU .... bare de så ikke lader deres mobos stige tilsvarende. Synes godt nok bundkort er blevet noget dyrere i sidste år.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
10-10-2020 21:51:28
Svar/Indlæg:
5679/460

jeg kan huske jeg gav 2000 for min 3600x kort et stykke tid efter de kom .. så vis 5600x er 2400kr er da ikke så slemt igen :) .. men lad os når release :)



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2020 21:54:19
Svar/Indlæg:
5506/640

 

gandalf18 skrev d. 10-10-2020 21:51:28

jeg kan huske jeg gav 2000 for min 3600x kort et stykke tid efter de kom .. så vis 5600x er 2400kr er da ikke så slemt igen :) .. men lad os når release :)

Man kan jo for 2400kr få en ryzen 7 3700x



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2020 22:48:17
Svar/Indlæg:
2897/83

#31 det er vel bare at skrive til forhandleren om det er klar til zen3 inden du køber det? 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2020 23:32:59
Svar/Indlæg:
786/83

#41

Enig. 
Jeg har de sidste mange måneder dog indkøbt lidt hver måned til mit build, og nu var det næste indkøb planlagt til netop at være bundkortet. Det bliver det så ikke før jeg kan sikre mig, at det leveres med en bios, der understøtter de nye CPU`er.

Denne måneds køb er så i stedet blevet et sæt 3600 MHz CL14 RAM-kit (32GB) 🙂



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 10-10-2020 23:33:26.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
11-10-2020 09:42:14
Svar/Indlæg:
411/38

#42 jeg synes lige at have læst på reddit at BIOS opdateringen til 4. generation bundkort nok først kommer omkring januar, og at det i øvrigt er frivilligt for producenterne om de vil frigive den. Det ville jeg have i tankerne, hvis jeg skulle købe bundkort 🙂



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 10:20:08
Svar/Indlæg:
2186/186

Ok så skal jeg nok gå efter et refresh X570 eller B550 Bundkort. 

Jeg havde ellers tænkt på dette board, da det har en stærk pris og generelt virker som et godt board. 

Men ja lidt surt, hvis det ikke er klar til 5800X før efter Januar. 

https://www.google.dk/search?s... =OVERVIEW&pie=plaji-i



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 10:23:00
Svar/Indlæg:
5506/640

Så kan man spørge sig selv hvorfor man skal købe en ny her i 2020 (har dog hørt nogen skrive deres asus bundkort har en bios der understøtter de nye cpuer)



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 10:51:10
Svar/Indlæg:
2186/186

Ok det lyder godt. Det bliver min søns første pc, som han køber for sine konfirmationspenge. Den største hovedpine bliver grafikkort. 

Vi vil helst have et af de kommende AMD kort, men overvejer også 5700XT da det vil kunne dække hans behov et par år frem. Men samtidig er det ærgerligt, at smide 3000 kroner for et kort, når man sikkert kan få et langt bedre kort til 4000 kroner om nogle måneder. 



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 10:59:59
Svar/Indlæg:
5506/640

#46

Rtx 3060 skulle yde ca som et gtx 2080 super eller ti (rtx 3070 skulle i hvertfald yde lige så godt som et gtx 2080 ti) vil ligge på ca 3000kr og vil være et bedre køb da et rx 5700 xt kun yder som et rtx 2070,gtx 1080 ti, i nogen spil vil det yde som f.eks et rtx 2070 super som f.eks i battelfield V og forza horizon 4

 

Vent på et af de nye kort eller køb brugt



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 11-10-2020 11:00:27.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 12:56:36
Svar/Indlæg:
786/83

#43

Jeg har kig på et Asus X570 kort, og som jeg har forstået det, rulles der bios opdateringer ud meget snart - også før januar. Min udfordring er, at hvis jeg køber et bundkort nu (som jeg havde planlagt), er jeg ret sikker på, at det ikke leveres med den nyeste bios, der understøtter de nye AMD CPU`er. Jeg ville derfor selv skulle opdatere. Da jeg ikke i forvejen har en AMD CPU, vil jeg ikke kunne bios opdatere kortet. Når jeg senere køber en 5900X, vil den endnu ikke være understøttet i bios, og jeg vil derfor ikke kunne opdatere bios.

Enten må jeg vente, der der kommer en ny sendes på lager med opdateret bios, eller også må jeg høre om forhandler vil opdatere for mig.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 11-10-2020 12:58:04.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 13:16:08
Svar/Indlæg:
5506/640

Opdatere via usb port uden cpu

https://docs.google.com/spread... =639584818

 

https://docs.google.com/spread... =2112472504

 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 13:56:56
Svar/Indlæg:
786/83

#49

Det bundkort, jeg gerne vil have, understøtter desværre ikke flash af bios uden CPU.



Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
11-10-2020 14:02:57
Svar/Indlæg:
411/38

#48 Det er vidst også fordi det er to forskellige processer. X570 og B550 er "lavet" til 5000 serien, og har en tilsvarende BIOS chip. Udfordringen er at de gamle bundkort ikke har en chip stor nok til at have understøttelse til alle de generationer af cpu'er. Det er nok derfor bios til 400 bundkort udkommer lidt senere



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 14:08:27
Svar/Indlæg:
5506/640

#51

Hvorfor tror du at X570 og B550 er lavet til ryzen 5000, de udkom i forbindelse  med ryzen 3000



Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
11-10-2020 14:19:02
Svar/Indlæg:
411/38

#52 ej ok, beklager. Jeg kan godt se du er oraklet her - det var helt sikkert ikke en fortalelse fra min side. Er det dig, der også er inde i Ilwas inde på det andet danske hardware site? 🤡



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 15:13:56
Svar/Indlæg:
2897/83

#44

X570 og B550 få begge AGESA 1.1.0.0 ved launch, og kan allerede have 1.0.8.0 som også understøtter 5000 serien. 

X470 og B450 får først support senere. 

#38

Du kan få B550 boards for omkring 1000kr og X570 fra 1500kr,det er da ikke så dyrt? 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 18:57:16
Svar/Indlæg:
5874/1287

X570 for ca 1200,-kr her 🙂

https://www.proshop.dk/Bundkor...



afrom1
 
Overclocker
Tilføjet:
11-10-2020 20:37:45
Svar/Indlæg:
120/1

#51 mon ikke de først for bios i januar så AMD kan få solgt nogen flere bundkort😉. og at der ikke er plads på bios chipen er en dårlig Undskyldning. de skal "bare" ryde op det tager ikke flere måneder. 



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
11-10-2020 21:31:23
Svar/Indlæg:
5679/460

vis du ser efter bundkort så husk og tjek review af det først .. nogle af de første X570 fra de forskellige mærker havde ret ...crap VRM :) 

så det skal man lige være obs på :)

du kan evt. tjekke Hardware unboxed på youtube .. de fokusere f.eks VRM :) 

56# og det med bios er ikke helt forkert  nogle af de bundkort med 16mb bios chip bliver for lille til at support Alle ryzen cpu .. så de skal have lavet en Beta bios til 400 serie bundkort som kun indeholder 5000 serie cpu support .. om det så virklig tager flere mdr mere .. skal jeg ikke kunne sige hehe :) 



alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
11-10-2020 22:25:49
Svar/Indlæg:
346/14

Jeg ville bestemt hellere ikke anbefale et 1200kr X570 bundkort, med meget sparsom VRM og VRM køling. Det sikkert fint til en 65w cpu, men jeg ville bestemt ikke køre noget større på det. 

Så ville jeg nok hellere anbefale et B550 bundkort med bedre VRM :)



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 22:29:52
Svar/Indlæg:
5506/640

Msi tomahawk skulle være god og koster ikke det vilde

 

https://www.pricerunner.dk/pl/...



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
11-10-2020 22:36:23
Svar/Indlæg:
5679/460

X570 tomahawk skulle have en mega overkill VRM vis man vil gå x570 vejen .. ellers er der også mange b550 bundkort med god vrm .. og næsten alle har 2.5gb lan ;) 

jeg har lige købt Asus Rog strix B550 Gaming F .. den har Intel 2.5gb lan .. mange andre b550 har Realtek .. ved så ikke om der er der en forskel på de 2 jeg kan bare huske i min verden har intel onboard altid være gode :) 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gandalf18 d. 11-10-2020 22:45:19.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 22:56:55
Svar/Indlæg:
2897/83

https://wccftech.com/amd-start...

Bundkort med AGESA 1.0.8.0 bios



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 11:16:37
Svar/Indlæg:
5874/1287

I.flg de benchmarks der indtil nu er leakede/lancerede, så vinder Intel da IMO. Intel er billigere (CPU+mobo), kræver ikke en tvivlsom ny bios (som evt KAN være fejlbehæftet), end et tilsvarende AMD sæt. Intel er også lettere at OC for os newbies. Så jeg er meget i tvivl om jeg stadig vil hoppe på AMD, eller om jeg skal blive hos Intel. AMD har selvf. PCIe gen4 allerede, hvor jeg (hvis jeg vil have det) skal vente til marts næste år: https://www.guru3d.com/news-st...

 

 



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
12-10-2020 11:23:18
Svar/Indlæg:
5679/460

 

Burgurne skrev d. 12-10-2020 11:16:37

I.flg de benchmarks der indtil nu er leakede/lancerede, så vinder Intel da IMO. Intel er billigere (CPU+mobo), kræver ikke en tvivlsom ny bios (som evt KAN være fejlbehæftet), end et tilsvarende AMD sæt. Intel er også lettere at OC for os newbies. Så jeg er meget i tvivl om jeg stadig vil hoppe på AMD, eller om jeg skal blive hos Intel. AMD har selvf. PCIe gen4 allerede, hvor jeg (hvis jeg vil have det) skal vente til marts næste år: https://www.guru3d.com/news-st...

 

 

hvad vinder intel i ?  bortset fra pris 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 11:35:52
Svar/Indlæg:
5874/1287

Som sagt lettere OC, og da der ikke er kommet nogen rigtige benchmarks ud endnu, så vides det ikke hvordan AMD denne gang vil klare sig i f.eks spil benchmark, og ikke bar de benchmark, hvor det gælder om at have flest kerner. Men der går jo nok lidt tid endnu, inden der kommer troværdige 3. parts resultater frem.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
12-10-2020 13:21:57
Svar/Indlæg:
5679/460

men amd vinder jo med samme antal kerner med 3000 serien derfor det er en stor ting vis 5000 serien kan slå dem i spil også :) 



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 13:32:29
Svar/Indlæg:
2897/83

#64 du er til gengæld sikker på at Intel bruger markant mere strøm og kræver bedre køling. Hvis du spiller i 4k er forskellen mellem Intel og AMD allerede 0%, og 1440p vinder Intel pt gennemsnitlig med 3% med et 3080. Så i sidste ende vil ydelsen i spil være stort set det samme, om det er 3xxx, 5xxx, 10xxx eller 11xxx, hvis du spiller 1440p eller højere. Som jeg ser det kan du ikke gå gal med nogle af de CPU'er så længe du bare er klar over deres begrænsninger. 

Jeg ville vælge Intel fra pga. Strømforbruget og gå efter en 5900X for også at få de ekstra kerner, men du kender jo selv dine prioriteter og vil måske komme frem til noget andet :) 



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 14:36:02
Svar/Indlæg:
2186/186

Jeg tror i hvert fald jeg vælger dette. Dog med forbehold for hvis der kommer nogle vildt fede refresh bundkort i løbet af Oktober og November. men jeg tror dog at dette board, vil være fint nok, til at bruge sammen med en 5800X  og det er ret fint til prisen. https://www.guru3d.com/article...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cani83 d. 12-10-2020 14:38:04.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 14:43:23
Svar/Indlæg:
5506/640

#67

 

Man kan godt få gode bundkort til under 2300kr, man behøver ikke ofre 2300kr 😉

Samme bundkort i B550 versionen koster ca 600kr mindre = 1tb ssd på tilbud eller 16gb ram ekstra eller lidt hurtigere ram.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 12-10-2020 14:45:47.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 14:47:15
Svar/Indlæg:
2186/186

Er der nogen ulemper ved B550 kontra X570 ?



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 14:51:47
Svar/Indlæg:
786/83

#67

Det er jeg også blevet lun på. 

Jeg havde ellers besluttet mig for, at det skulle være Asus Pro WS X570-ACE, da jeg typisk ikke ønsker alt det gejl, de fylder på bundkort i dag. men, når man til samme pris kan få trådløst netkort og mulighed for at opgradere bios uden CPU, så ændrer det nok mit valg.



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 14:56:06
Svar/Indlæg:
5506/640

Kun  hvis du skal have masser a pci e 4.0 enheder og 5g og 10g lan ports, kan X570 betale sig, B550 har IKKE chipset fan og det kun B550 der fås i Micro Atx

Til 1-2 ssder og 1 grafikkort der er B550 lige så god som X570 og som nævnt det du spare kan du bruge på en større ssd, mere ram, hurtigere ram eller bare købe det dyre msi eller strix grafikkort istedet for det det billige i samme model

https://www.build-gaming-compu...

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 12-10-2020 14:57:17.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 14:57:04
Svar/Indlæg:
786/83

#69

Næe, det tror jeg ikke. B550 har som udgangspunkt blot ikke så mange features som X570.

Jeg hæfter mig ved, at X570-E Gaming fx har 7xUSB 3.2 porte bagtil samt en 3.2 type C. Alle PCIe porte er også 4.0 og begge M2 slot understøtter PCIe 4.0 x4.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 12-10-2020 14:58:55.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 15:02:25
Svar/Indlæg:
5506/640

 

speed six skrev d. 12-10-2020 14:57:04

#69

Næe, det tror jeg ikke. B550 har som udgangspunkt blot ikke så mange features som X570.

Jeg hæfter mig ved, at X570-E Gaming fx har 7xUSB 3.2 porte bagtil samt en 3.2 type C. Alle PCIe porte er også 4.0 og begge M2 slot understøtter PCIe 4.0.

pcie 4.0 ssder er stadig dyre, gør ingen mærkbar forskel i spil 

https://www.youtube.com/watch?...

https://www.youtube.com/watch?...

 

 

 

 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 15:49:52
Svar/Indlæg:
786/83

#73

Enig. I langt de fleste tilfælde tror jeg, at man sagtens kan "nøjes" med en PCIe 3.0 SSD.

Jeg flytter dog rundt på en del "tunge" filer. Derfor er en så hurtig disk som mulig velkommen. Jeg anvender fx også SSD som en del af mit primære lager i min NAS.

Herudover hæfter jeg mig ved, at de fleste PCIe 4.0 SSD'ere har en markant bedre udholdenhed (TB, der kan skrives), og det betyder også noget for mig. Det kan godt være, at jeg aldrig kommer i nærheden af grænsen men alligevel... 🙂



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 12-10-2020 15:55:06.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 15:54:26
Svar/Indlæg:
5506/640

 

speed six skrev d. 12-10-2020 15:49:52

#73 

Enig. Jeg har dog en del "tunge" filer, der flyttes rundt. Derfor er en så hurtig disk som mulig velkommen. Herudover hæfter jeg mig ved, at de fleste PCIe 4.0 SSD'ere har en markant bedre udholdenhed (TB, der kan skrives), og det betyder også noget for mig.

køre 2  pci e 3.0 x4 ssder i raid 0 ?

 

En af den her på 1tb https://www.pricerunner.dk/pl/...

Eller 2 af dem her (2x1tb) i raid 0 https://www.pricerunner.dk/pl/...

 

Du for jo dobbelt så meget plads med 2 ssder som du gør med en pci e 4.0 x4 til samme pris



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af gasolin d. 12-10-2020 15:59:07.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 15:57:36
Svar/Indlæg:
786/83

#75

Det er bestemt også en mulighed, men så bliver det lige pludselig dyrt. I så fald skal jeg have 2 x SSD i RAID0 til arbejdsdrev og 2 x SSD i RAID0 til lagerdrev 🙂 Så løber jeg også pludselig tør for M2 slots.

For så vidt angår SSD, har jeg altid holdt mig til Samsungs eller Intels Pro-modeller - netop af hensyn til driftssikkerheden. Lige pt. gør jeg dog en undtagelse i min "for sjov" bærbare. Her nøjes jeg ved en Samsung 970 Evo Plus.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 12-10-2020 16:00:05.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 16:02:59
Svar/Indlæg:
5506/640

Til lager drev er 1x 2 tb nvme eller en alm ssd (pci e 3.0) vel ok ?

 

 



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
12-10-2020 16:09:02
Svar/Indlæg:
5679/460

3.0 nvme er stadig ca. 3500mb/s .. så alt efter hvad skal man overlever man nok med en 3.0 nvme hehe



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 16:11:51
Svar/Indlæg:
786/83

#77

Da de bundkort, jeg kigger på, kun har 2 x M2 slots, går jeg efter 2 x PCIe 4.0 SSD'ere. Så er jeg sikker på, der ikke er nogen flaskehals. Alm. SSD'ere undgår jeg helst. Jeg gider ikke de ekstra kabler i mit kabinet.



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 16:21:01
Svar/Indlæg:
5506/640

3x m.2 slot 2x raid og 1 alm nvme ssd i samme størrelse som de 2 i raid

https://www.pricerunner.dk/pl/... (rev.-1.0)-Sammenlign-Priser

 

Den her har også plads til 3 M.2 ssder 

https://www.pricerunner.dk/pl/...

 

Skulle have plads til 4 M.2 ssder (men er ikke sikker, pricerunner siger 4 stk)

https://www.pricerunner.dk/pl/...

 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 16:39:28
Svar/Indlæg:
786/83

#80

Jeg værdsætter virkelig din entusiasme efter at hjælpe. Det mener jeg oprigtig. De foreslåede bundkort er dog ikke min smag. Dem kan jeg ikke få mig selv til at installere. Jeg ved godt, det er noget pjat.

Jeg er langt mere til et bundkort som dette:

https://www.asus.com/dk/Mother...

Her bl.a. plads til en 3 x 8 PCIe konfiguration (GFX, stort netkort m.m.)



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af speed six d. 12-10-2020 16:41:34.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 16:46:05
Svar/Indlæg:
5506/640

Der er også dem her med 3 m.2 slot, de bare dyre

https://www.pricerunner.dk/pl/...


 

https://www.pricerunner.dk/pl/... (rev.-1.0)-Sammenlign-Priser




Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 17:41:21
Svar/Indlæg:
5874/1287

En forskel på B550 og X570 er SVJV at CPU og chipsættet "snakker" sammen med hhv PCIe gen 3 og PCIe gen4, så MÅSKE det kan give en forskel i bestemte situationer?

Synes generelt bundkort med X570 er noget dyrere end de tilsvarende Z490 til Intel, og da AMD-cpu'en også er lidt dyrere, så ved jeg ikke rigtig om den øgede pris er det værd.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 12-10-2020 17:43:06.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 19:08:01
Svar/Indlæg:
2186/186

Jeg tror jeg sparer de godt 600 kr. Og går efter strix b550 gaming-e 

Hvilke gode hurtige ram med LED kan anbefales til netop det mobo? 



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
12-10-2020 19:32:03
Svar/Indlæg:
5679/460

 

Cani83 skrev d. 12-10-2020 19:08:01

Jeg tror jeg sparer de godt 600 kr. Og går efter strix b550 gaming-e 

Hvilke gode hurtige ram med LED kan anbefales til netop det mobo? 

som det ser ud nu .. er det 3600mhz der er sweet spot ikke mange 3000 serie amd vil køre meget over 1800mhz xfinity .. vi ved ikke med 5000 serien .. men jeg vil sige mindst 3200 helst 3600 ... og så find et par ram du kan lig og se på vis det skal være med RGB ;)  evt. tjek listen over compatible ram til dit bundkort :) 



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 20:26:27
Svar/Indlæg:
2897/83

#83 pcie4 vs pcie3 og 12 kerner vs 10, så er AMD lidt dyrere, hvis det er bang for buck, så er det 8 kerner og B550 man skal gå efter. 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 20:30:43
Svar/Indlæg:
786/83

#84

Lige pt. tror jeg, at disse modeller er de bedste til AMD (uden skelen til pris):

https://www.proshop.dk/RAM/A-D...

https://www.proshop.dk/RAM/GSk...



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 20:37:20
Svar/Indlæg:
5506/640

mindre kan også gøre det https://www.proshop.dk/RAM/GSk...



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 21:06:03
Svar/Indlæg:
2186/186

Det er til min søn. Så han er jo vild med RGB. 

Jeg prøver at finde et godt sæt 3600 MHz. Skal jeg spekulere i latency med Ryzen, eller er det helt fint med noget CL16? 

Jeg lavede nogle builds på MSI B450 bundkort sidste år, som var 3200 MHz CL16 og det spillede fint. 

Kører selv på et Intel X99 setup på Asus Ranpage Edition 10, som er en smule kræsen hvad ram angår. 



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 21:09:08
Svar/Indlæg:
5506/640

ikke højere end cl 16 med ram på 3600mhz, det er ganske normal men fornuftig hastighed uden det bliver dyrt.



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 21:09:32
Svar/Indlæg:
2186/186

Det er nogle fede sæt de G-SKILL trident. Men kan sagtens være, at vi kan nøjes med CL16

Men kommer lidt an på, hvilken indflydelse timings har på 5000 serien. 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 21:31:12
Svar/Indlæg:
786/83

#89

Hvis din søn er til RGB, tror jeg, at RAM fra Team Group T-Force har den fedeste belysning:

https://www.teamgroupinc.com/e...

Jeg har ikke selv set dem i virkeligheden, men at dømme efter billederne på nettet er de fjong. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 12-10-2020 21:43:18.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2020 21:38:20
Svar/Indlæg:
5874/1287

Nemlig #86, så er AMD lidt dyrere, men der er stadig ikke uafhængige tests der viser om de så også er de ekstra penge værd, det er det jeg mener, ikke at AMD (måske) er for dyre 😉.



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 09:51:19
Svar/Indlæg:
2186/186

Da 5800X først kommer tidligst i starten af November, så går vi efter et refresh B550 bundkort fra Asus.  Tænker det bliver dette.

https://www.asus.com/Motherboa...



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 09:54:33
Svar/Indlæg:
5506/640

Jeg vælger med stor sansynlighed et  et msi B550 A-Pro

https://youtu.be/06VyethaoIA



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 14-10-2020 09:55:03.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 10:16:52
Svar/Indlæg:
5874/1287

Hvis jeg går AMD vejen, så bliver det nok med et af disse mobos, hvis det kan garanteres, at det virker OUT OF THE BOX med de nye CPU'er.

https://www.msi.com/Motherboar...

https://www.asrock.com/mb/AMD/...

eller

https://www.gigabyte.com/Mothe...

Jeg kan umiddelbart ikke finde et ASUS X570 ATX med 3 stk M.2. (??)



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 10:29:17
Svar/Indlæg:
5506/640

#96

Laver asus ikke, kan du kke bruge en pci e slot med extension kort (eller hvad det nu hedder) 

https://www.pricerunner.dk/cl/... _60479388=3_4

 

Måske overvej et andet end asrock bundkortet ud fra de her 3 test hvor det første er dårligst og det sidste er bedst så det gigabyte bundkortet

https://www.kitguru.net/compon...

https://www.kitguru.net/compon...

https://www.kitguru.net/compon...



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 11:17:14
Svar/Indlæg:
2897/83

Cinebench r20 leaks 5000 series

https://amp.hothardware.com/ne...



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 11:19:39
Svar/Indlæg:
2186/186

Ved nærmere eftertanke klan vi spar5e en hel del, ved at købe dette board. Det skulle også være blandt dem, som efter  BIOS opdatering kan supportere 5800X 

https://www.computersalg.dk/i/...

https://www.guru3d.com/article...

 

https://www.tomshardware.com/r...

 

https://www.tweaktown.com/revi...



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 11:28:25
Svar/Indlæg:
5506/640

Alle B550 og X570 (+ de mindre modeller som 520) for tidligt ryzen 5000 bios 

https://www.guru3d.com/news-st...

 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 11:41:28
Svar/Indlæg:
5874/1287

#97 Mange tak for de reviews, Ja, jeg kan godt se, at jeg bør se bort fra AsRock i denne omgang. Faktisk er dette det andet review, hvor Gigabyte "vinder" på færrest "cons" punkter.

Hvis jeg bruger en PCIe adapter med M.2, så skal bundkortet enten have en seperat PCIe x4 sokkel, ellers skal den jo sættes i det andet X16 slot (som så bliver et X8), og så halveres grafikkortet til X8. Jeg vil hellere, at M.2 er indbygget på bundkortet og at det så er SATA portene der frakobles 🙂

Men igen, tak for info 🙂



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 12:05:04
Svar/Indlæg:
5506/640

Har x570 ikke 2 pci e 4.0 slot ?



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 12:29:24
Svar/Indlæg:
5874/1287

Jo, det har de, men stadig på den bekostning, at isætter du "noget" i begge slots, så har de kun 8 lanes hver, ganske som hidtil. Man skal nok op i X299 (Intel) chipsæt for at kunne køre 2x 16 lanes.

Det er her andre på hwt der er meget bedre til at forklare end jeg kan 😉



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 12:53:54
Svar/Indlæg:
5506/640

Med et gtx 1080 taber man 1-2 fps ved at køre x8  istedet for x16

Der bare ikke pci e 4.0 x8 eller 3.0 x8 i den nye test med et rtx 3080, pci e 4.0 vs 3.0 taber man også 1-2 fps (eller ingen ting ved at køre x8 med et gtx 1080 i sotr)

https://www.techpowerup.com/re...

https://www.techpowerup.com/re...

 



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 13:04:47
Svar/Indlæg:
2186/186

Den eneste åbenlyse forskal på Gaming-F og Gaming-E er, at F kun har 12+2 power stages og E har 14+2 

Umiddelbart burde vi ikke løbe ind i problemer på den baggrund, da vi ikke skal overclocke.



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 14:26:48
Svar/Indlæg:
5506/640

5600 kommer 2021, så det derfor 5600x er lidt dyr ? 

https://www.techpowerup.com/27...



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
14-10-2020 14:37:56
Svar/Indlæg:
5679/460

 

Cani83 skrev d. 14-10-2020 13:04:47

Den eneste åbenlyse forskal på Gaming-F og Gaming-E er, at F kun har 12+2 power stages og E har 14+2 

Umiddelbart burde vi ikke løbe ind i problemer på den baggrund, da vi ikke skal overclocke.

x570 eller b550? 

for Hardware unboxed har lavet en samligning af gaming F og gaming E og en masse andre B550 bundkort når det kommer til vrm :) 

jeg har personlig F version .. 

og mener de  begge har nogle af de laveste temperatur på VRM selv med en overcloket 3900x til 250watt stress test :) .. så selv med 3950x ville det ikke være noget problem :) 



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 14:45:23
Svar/Indlæg:
2186/186

#107 Det er bare pragtfuldt at høre :) Så napper vi F-modellen 



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
14-10-2020 15:16:20
Svar/Indlæg:
5679/460

og jeg tjekkede lige E modellen .. den også Intel lan :)  ved dog ikke om realtek 2.5gb er dårlig eller noget har bare altid hørt intel er bedst :) 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2020 17:54:44
Svar/Indlæg:
5874/1287

Jeg har Realtek 2,5Gbyte LAN og 1 Gbyte Intel LAN på mit nuværende mobo, og her er Intel bedst ved min 200/200 Waoo forbindelse. Der er mærkbart højere ping-tider med realtek end med Intel, selvom realtek har højere max speed. Om det gælder ALLE 2,5 Gbyte realtek ved jeg dog ikke ...



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
15-10-2020 00:55:57
Svar/Indlæg:
5679/460

mener kun der er 1 realtek 2.5gb chip .. 

sjov lille notits .. der var en fejl på intels 2.5gb chip v1 .. 

v1 sidder på z490 bundkort ;) 

v2 sidder på B550 

så lidt sjovt de "gode" sidder på amd mellem serie bundkort istedet for intels high end bundkort ;) 

jeg vil dog tro de "nyere" z490 har fået v2 chippen :) 



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2020 06:53:11
Svar/Indlæg:
2885/268

Hvad med dette bundkort her fra msi ?

MSI MEG X570 GODLIKE
https://www.msi.com/Motherboar... ;
MSI kalder det selv for deres Flagship og tilbyder bla. 
14+4+1 phases IR digital VRM.
Understøtter de nye Ryzen 5000 serie cpuer - ( Har tjekket )
3 x m.2 slots på bundkortet.
Vælger man og slå de almindlige sata porte fra er der stadig en ekstra controller der tilbyder 2 sata porte.
4 x PCI-E x 16 porte - (16-0-0) (8-0-8) (8-4-4) som jeg forstår det bliver den sidste PCI-E plads nr 4 ikke berørt af at have et grafik kort i så hvis man benytter den sidste port til fx ekstra m.2 ssd eller andre ting så burde grafik kortet stadig køre X16.
1x KillerTM E2600 Gigabit LAN Controller.
1x KillerTM E3000 2.5 Gbps LAN Controller.
1x 10G Super Lan - PCI-E kort.
1x M.2 Extender PCI-E kort

Og Meget Meget mere tjek selv bundkortet ud på ovenstående link. Har ikke tjekket prisen men den er nok meget dyr.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af poulsen48 d. 15-10-2020 06:54:45.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2020 15:13:22
Svar/Indlæg:
5874/1287

Det bundkort koster ca det samme som alm bundkort incl en rigtig god CPU! Ca 5500,- kr

https://www.pricerunner.dk/pl/...



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2020 18:13:48
Svar/Indlæg:
2885/268

 

Burgurne skrev d. 15-10-2020 15:13:22

Det bundkort koster ca det samme som alm bundkort incl en rigtig god CPU! Ca 5500,- kr

https://www.pricerunner.dk/pl/...

avs for en pris, kunne nok godt regne ud at det ville ligge højt efter som der er tale om deres falgskib af et bundkort, men havde aldrig troedet at prisen ville ligge så højt, Så undskyld ulejligheden med og bruge tid på og læse mit forige opslag og evt link.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2020 01:05:36
Svar/Indlæg:
5874/1287

#114 Du skal skam ikke undskylde, det er ALTID godt med ny info og forslag 😀



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2020 21:41:03
Svar/Indlæg:
2186/186

Vi har faktisk valgt at købe det Asus Rog Strix Gaming-F samt en 3600X da den kommende 5800x bliver alt for dyr og overflødig i forhold til, at computeren primært skal bruges til gaming. 

Planen er at opgradere til 5600X når den kommer, hvis det bliver relevant. 

Nu er der flere penge til grafikkort. Da vi sparer omkring 2000 kr. På CPU. 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2020 22:01:33
Svar/Indlæg:
5874/1287

#116 Undskyld jeg blander mig, men er det prisen der ligger til grund for, at det blev den aldrende 3600X fremfor den noget nyere 3600XT?

https://cpu.userbenchmark.com/...



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2020 22:39:45
Svar/Indlæg:
2186/186

Jeg synes forskellen er for lille og da vi alligevel vil opgradere til 5600X når den kommer, så er der ingen grund til, at give det ekstra for en 3600XT vi fik et fint samlet tilbud på bundkort, Ram og CPU hos computerssalg.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cani83 d. 16-10-2020 22:46:56.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2020 23:11:29
Svar/Indlæg:
2186/186

Men nu har vi et lille andet dilemma. Min søn vil gerne have et nvidia grafikkort grundt Raytracing. Men der er kun plads i budgettet til et 2070 super. Men der kommer jo et 3070 her i løbet af næste år, samt de nye AMD grafikkort, som også understøtter Raytracing. 

Muligvis kan jeg grave et gammelt Radeon 7970 frem, som han kan køre med, indtil de nye kort kommer. 



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2020 23:40:10
Svar/Indlæg:
5506/640

Understøtter de nye amd kort raytracing ?

Der kommer et rtx 3060 i 2021 så vidt jeg husker

Brugt rtx 2080 super koster ca 3500kr 



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
17-10-2020 02:51:27
Svar/Indlæg:
5679/460

 

gasolin skrev d. 16-10-2020 23:40:10

Understøtter de nye amd kort raytracing ?

Der kommer et rtx 3060 i 2021 så vidt jeg husker

Brugt rtx 2080 super koster ca 3500kr 

intet officielt endu med ray tracing .. men eftersom både ps5 og den nye xbox har det .. og de køre med RDNA 2 .. så forventer man det kommer .. og rygterne er at de skulle være en lille smule langsommere end ampare men hurtigere end turing :) 



Hampen
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2020 10:11:55
Svar/Indlæg:
278/42

#116 Jeg må indrømme at jeg tænker i samme bane. Jeg har længe været spændt at se hvad 5000-serien kan og glædet mig meget til erstatte min 4670K, men jeg tænker at 3600-3800x er mere end rigeligt når jeg alligevel nu kører 3840x1600. Jeg havde tiltænkt at kombinere det med MSI x570 Unify, som jeg har fået anbefalet.



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2020 12:22:06
Svar/Indlæg:
2897/83

#120 Jeps de understøtter raytracing, men ikke spil som er laver til RTX som kun virker på nvidia kort. Så der skal først være et spil der understøtter raytracing gennem direct 12 Ultimate. Både nvidia RTX og kommende AMD 5000 serie understøtter dette, men kun nvidia kort kan lave raytracing gennem de spil der er udviklet til RTX. 

https://devblogs.microsoft.com...