Ydelse
Så er det blevet tid til, at teste kortets rå hestekræfter, set i forhold til diverse konkurrenter. Til at se, hvorvidt de 2 kerner i CrossFire skalerer, og om 2 HD3850 GPU'er er nok til, at slå de andre grafikkort med enkelte highend GPU'er.
"Således ser hun ud, således kører hun".
Yes, vi har 2. Glæd jer til næste artikel...
Vores testsystem består i denne omgang af:
|
Model |
Hastighed/Driver
|
Operativsys |
Windows Vista Ultimate 32-bit m. SP1 |
|
Processor |
Intel Core 2 Extreme QX6850 |
@3600MHz |
Bundkort |
ASUS Maximus Formula SE |
400MHz FSB (1600QDR) |
RAM |
OCZ 2*2GB PC6400 CL6 |
400MHz @CL5-5-5-18 |
Grafikkort |
ASUS EAH3850X2 |
Catalyst v. 8,4 |
Sammenlign. |
Club3D Radeon HD3870 |
Catalyst v. 8,3 |
|
Club3D Radeon HD3850 |
Catalyst v. 8,3 |
|
Club3D GeForce 9800GTX |
ForceWare v. 174,74 |
|
Gainward Bliss 9600GT PCX |
ForceWare v. 174,74 |
|
ASUS EN8800GTS TOP |
ForceWare v. 174,74 beta |
|
Zotac GeForce 8800GT |
ForceWare v. 174,74 beta |
|
TwinTech GeForce 8800GTS 640 OC |
ForceWare v. 174,74 beta |
Af testprogrammer benytter vi følgende:
- 3dMark 2003, 2005 samt 2006
- Lightsmark
- Crysis (Benchmark Tool)
- Colin McRae: DiRT
- Call of Duty 2
- Call of Duty 4
- PREY
- S.T.A.L.K.E.R. (v. 1.0006)
3dmark 2003, 2005 & 2006
Traditionen tro ligger vi ud med "de syntetiske" benchmarks - og 3dmarks står som altid i første række. Disse programmer er udviklet af Futuremark, og hver version afspejler den grafiske udvikling på det givne tidspunkt, eller et år frem, kunne man næsten fristes til at sige. Der kommer en ny udgivelse hvert eller hvert andet år, som virkelig får de nyeste grafikkort helt i knæ. Vi tester i de 3 nyeste versioner, henholdsvis 3dmark 2003, 2005, samt 2006.Vantage-versionen er netop(d. 28/4) blevet udgivet, men er altså ikke benyttet i de nuværende tests, da disse er kørt før Vantage's udgivelse.
Det starter fint for HD3850X2, der uddeler tæsk til samtlige af de andre testede kort. NVidias Geforce9800GTX ligger ret tæt på i 3dmark2005, men får ikke et ben til jorden i 03 og 06. Det kører bare smooth.
Lightsmark
Fjerde benchmark i rækken er det nye Lightsmark, som er en OpenGL benchmark, der tester grafikkortenes evner til at håndtere lysindfald og skygger. Med andre ord, kortenes shaderegenskaber.
Egentlig var det med i overvejelserne at droppe Lightsmark. Ydelsen er så ringe med ATi's kort med de nyere drivers, at det giver et forskruet billede af kortenes ydelse. Se evt. denne benchmark med ældre drivers http://hwt.dk/images/literature/9128/Lightsmark.jpg . Dog er der ingen tvivl om, at der mangler CrossFire-understøttelse her. X2-kortet ligger på linje med sin enkel-GPU forgænger.
Colin McRae: DiRT
Næste udfordring for vores grafikkort er den nyeste version af Colin McRae, bedre kendt som "DIRT". Selvom spillet ikke længere er splinternyt, er det virkelig flot grafisk, og kan tvinge alle grafikkort i knæ; selv nye mainstream grafikkort har det svært ved blot medium details. Når de anbefalede specifikationer bagpå siger "Graphics card: Geforce 8800 or Radeon x1950", ved vi altså godt hvor skabet står.
Av av av AMD/ATi. HD3850X2 skraber simpelthen bunden - pinligt af et kort til over 2000kr - bedre CrossFire understøttelse ønskes! Vi går hurtigt videre, og håber på bedre tider...
Call of Duty 2
Call of Duty 2 kender de fleste nok, da det er et uhyre populært skydespil med masser af action og fornuftig grafik.
Ydelsen er desværre ikke for god med HD3850X2. Vi kan se, at kortet omtrent ligger på linje med HD3870, mens de bedst ydende kort er milevidt fra kortet.
Call of Duty 4
Også den spritnye efterfølger, Call of Duty 4, har vi denne gang fået med ind over. Grafikken er blevet forbedret en del siden 2'eren, både udseendesmæssigt og ydelsesmæssigt, og gameplayet er stadig helt i top.
Ydelsen er mildest talt ikke fantastisk i CoD4. Vi kan se, at det yder bedre end HD3850, men stadig ringere end HD3870. Noget tyder altså på, at CrossFire ingen rigtig effekt har, men at merydelsen ligger i den større RAM-mængde ift. HD3850.
Spillet kører dog stadig pænt, men der er langt op til den nVidia-dominerede top.
Crysis
Nu står den endelig på DX10, i form af Crysis. Og siden spillet næppe behøver nogen introduktion, vil jeg blot lade resultaterne tale for sig selv.
Grafikkens konge iblandt First Person Shooters, giver os lidt nogle blandede resultater, hvorfor det er svært at lave direkte sammenligninger. Men generelt set ligger ydelsen omkring det overclockede 8800GT, hvilket er rigtig pænt.
PREY
PREY er baseret på samme grafikmotor som DoomIII, hvorfor det ikke er så krævende igen. Men lad os se hvordan kortet klarer sig.
PREY viser, at CrossFire-skaleringen igen er helt i orden. Ingen andre kort får et ben til jorden - det her er HD3850X2's spil. Ydelsen uden AA/AF var dog noget mistænkelig, men skyldes umiddelbart, at AA/AF ikke helt ville slås fra.
S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Tjernobyl
S.T.A.L.K.E.R er et temmelig krævende spil, der med lidt øjenguf på, sagtens kan tvinge de fleste grafikkort i knæ.
Her sker der virkelig ting og sager! De 2 RV670 GPU'er skalerer ganske enkelt fantastisk, og kommer op og overhale GeForce 9800GTX. Resultatet er egentlig lidt overraskende, da spillets intro siger "NVidia - the way it's ment to be played". Men trods en generelt nVidia-domineret ydelse, er der ingen tvivl om, at det her er CrossFire's hjemmebane.
Spillet teede sig dog lidt underligt. AA/AF var generelt meget svært at få til at fungere, og de kort der endelig fik det til at køre, mistede uhyggeligt meget ydelse. Og Radeon-kortene ville ikke umiddelbart køre med AA/AF.
Overclocking
En af ulemperne ved, at være iblandt de første til at prøve et kort som dette, er desværre den manglende programkompabilitet. Vi forsøgte nemlig både med RivaTuner, ATiTool, AMDgpuclocktool og ASUS' eget SmartDoctor - men ingen af disse programmer var desværre i stand til, at genkende kortet så det kunne overclockes. Men ser vi på rammene, er disse 1,0ns Ram - altså Ram der skulle være gode for 1GHz(DDR2000); hvilket ser meget lovende ud mht overclocking. Det er lidt sværere at sige mht. GPU'en, da dette er meget varierende.
Nuvel, lad os hoppe videre til konklusionen.