Test: PowerColor HD4870

Grafikkort, AMD/ATI d.  20. august. 2008, skrevet af Cook 9 Kommentarer.  Vist: 13172 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: PowerColor
DK distributør: Sd-Data A/S

Innovation/Teknologi

 

 

 

Med RV770 er ATi efterhånden ved at have gjort op med det ry firmaet fik efter R600 (som blev brugt i HD2900). RV670-kernen tog de første skridt på at rette op på denne, selvom RV670 var opbygget på nogenlunde samme måde som R600. RV770 er dog anderledes opbygget. F.eks. har man ikke længere en delt L2 cache, men i stedet en enkelt L1 cache til hver Texture Unit. Dvs. vi har 10 L1 caches der kan kommunikere med 4 L2 cacher (med hver sin memorycontroller) igennem crossbaren.

R770 har beholdt samme produktionsteknologi som RV670, dvs. en transistortæthed på 55nm. Transistortallet er dog gået en hel del op - fra 666 millioner til 956 millioner, hvilket tilsvarende har øget chiparealet fra 190mm² til 260mm². Dette gør denne chip dyrere at producere end RV670, men heldigvis er ydelsen også tilsvarende god som vi snart vil se i ydelsesafsnittet.


Sammenlignet med HD3800 er der sket en del for at forbedre ydelsen. Hvad der især er spændende, er de 800 shaders (ALU's) i forhold til RV670's 320. Denne information kom først ud ret sent som følge af AMD's personaleudskiftninger (for at forhindre informationleaks) hvilket tilsyneladende har chokeret nVidia.

Her til sidst, inden vi kommer til de yderligere egenskaber, skal vi også lige introducere DirectX 10.1, som RV670 er den første chip til at understøtte. Iblandt ændringerne ift. DirectX 10.0 kan nævnes 32bit floating point præcision fremfor 16bit. Derudover er der blevet ændret lidt på texture-komprimeringerne, og så har PixelShader 4.1 tilsluttet sig. Når alt kommer til alt, er der altså ikke den store forskel - så det sidste decimal kan altså sagtens undværes. Men det er nu meget rart at have det nyeste af det nye alligevel.


Yderligere egenskaber

Nedenstående med undtagelse af UVD-afsnittet er venligst udlånt af red_martians

 
 
 
 
AVIVO HD

Er ATi’s ord for video-dekodning. Radeon HD2xxx-serien og nyere har selvfølgelig AVIVO-egenskaber, der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske er muligt. Dermed er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. AVIVO HD's mest interessante egenskab er muligheden for tilslutning af HDMI. Generelt har det ikke være nogen umulighed tidligere, men siden HD 2xxx-serien tillades det at streame lyd igennem grafikkortet og bundkortet uden brug af ekstra kabler. Selvom kortet ikke har noget HDMI-stik kan man via en speciel DVI til HDMI-adaptor fra ATi få overført lyden sammen med.
 
Unified Video Decoder (en opdateret del til AVIVO HD)
 
En spritny teknologi fra AMD/ATi der er blevet implementeret på HD 2400 og HD 2600, og nu også HD4000-serien. Teknologien svarer på mange måder til den nyeste version af nVidia's PureVideo, der ligeledes er blevet integreret i deres mainstreamprodukter. UVD er baseret på ATi's Xilleon video processor, som var en 32 bit "system-on-a-chip" MIPS processor. Nu er den så blevet integereret i GPU'erne, til formål at aflaste CPU'en og få videomateriale til at tage sig bedre ud.
 
UVD'en kan håndtere Blu-ray- og HD-DVD-videomateriale med bitrates op til 40Mbit/s, og kan teoretisk set dekode alt materiale indenfor H.264 og VC-1 video codec standarderne og derved belaste CPU'en mindre.
 
Crossfire

Crossfire er ATi's navngivning af den teknologi der kan køre flere grafikkort synkront (ofte kendt som SLi hos 3dfx og nVidia). Idéen er at man med to grafikkort kan få dobbelt ydelse af et. Teorien nærmer sig dog sjældent virkligheden, men der er helt sikkert stor fremtid i dette, da grafikchips'ne er blevet så dyre at producere, at det ofte vil være billigere at producere to små.

2 stk RV680/HD3870X2 i CrossFire. 4 GPU'er i alt!

Det mest revolutionerende ved ATi's nyeste udgave af CrossFire er CrossfireX der gør det muligt at blande ATi-grafikkort på tværs af modeller. Kravet er at GPU'en er den samme, men at hastigheden godt kan være forskellig. Det vil derfor være muligt at krydse f.eks. 4850 med et 4870 X2 og stadig få høj udnyttelse af hver grafikkorts potentiale. Mange andre kombinationer er også mulige med op til 3 grafikkort.

 

Smoothvision (FSAA)

Står for Full Scene Anti-Aliasing, og gør at grafikkortet beregner billedet i en højere opløsning end den valgte. Det lyder umiddelbart dumt, men er en fantastisk egenskab, især med vores moderne fladskærme. Grafikkortet beregner altså en højere opløsning og nedskalerer derefter billedet til den valgte opløsning. Det gør at man undgår blinkende pixels og trappemønster i billedet (se billedet op-over). At de suger kræfter er korrekt, men de fleste moderne grafikkort har masser af overskud til det, samt at FSAA er blevet mere effektivt. 4x betyder at opløsningen er fire gange så højt internt - 1280x1024 på skærmen bliver således beregnet internt som 2560x2048.

HD 4800 har standard op til 8xFSAA, men en speciel FSAA-type gør at man kan nå helt op til 16xFSAA (dog kaldet CFAA). Metoden er reelt unfair da den stadig er 8x per pixel, men låner 2x fra hver nabopixel (som allerede er beregnet). Så det er at snyde lidt, men det må indrømmes at det fungerer ganske godt og at det er mere effektivt - nVidia har en lignende teknik kaldet Quinqunx.

 
 

Texture-Filtrering

Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør, at overgangene mellem de dele med færre detaljer og dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotropisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. Ligesom nVidia, har ATi valgt at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.

Man går faktisk tilbage til den oprindelige metode, der var ganske tung men utrolig flot. Så den er ikke ny - men flot, gammel og langsom. Det nye er at grafikkortene nu kan håndtere at arbejde med så tunge beregninger, uden at ydelsen falder voldsomt. I kontrolpanelet har den nye (gamle) egenskab "kvalitet", hvor den tidligere brugte metode, hedder "ydelse". 

Havok physic

Ligesom nVidia, kan ATi’s unified shader håndtere fysik-beregninger uden ekstra grafikkort. Det gør at man reelt ikke længere behøver et Physx-kort, men det vil også betyde at fysikken vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Ligesom hos nVidia, lyder det som et spændende tiltag, og - igen - som hos nVidia, vil det blive "unified shader" der skal håndtere dette arbejde.

Indtil videre er det hos ATi oftest set som et ekstra grafikkort der alene tager sig af fysik-beregningerne. Fysik giver mere livagtige og naturlige bevægelser, samt at det kan håndtere langt flere bevægelser end tidligere. Begge dele er meget lange og vanskelige beregninger, der kan få selv den ondeste Quad-core cpu til at blive stresset, men altså ikke et grafikkort.

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-08-2008 12:04:43
Svar/Indlæg:
15982/637
God test, men en lille fejl.
Så kom vi til enden af testen af AMD's nyeste highend single-gpu grafikkort, HD4870, leveret af Sapphire.
Der menes vel Powercolor ?.

Sidst, hvad har i/du brugt for at få kortet op i fanspeed ?. Altså mit Gainward lamer også som en føntørrer under opstart, men i windows og selv under spil er det meget stille ?. Ligger på load omkring en 85*c og idle 70*c.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 12:39:37
Svar/Indlæg:
3065/208
#1 Det er godt du er vågen Gripen90, tak for det - det er rettet.


Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 14:38:43
Svar/Indlæg:
563/64
#1 Ikke sådan når man skal holde styr på så mange forskellige tests, tak for det. Mht. load testen så kører jeg altid ca. 10 minutter i ATI-tool, men selvfølgelig i forbindelse med de andre tests så kortet er på det tidspunkt allerede lunt.


cromwell
 
Superbruger
Tilføjet:
20-08-2008 15:40:42
Svar/Indlæg:
69/11
skift køler og den falder maks :D mit er kun 30 grader ved idle.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 16:41:21
Svar/Indlæg:
7263/260
God test, ja, man for da meget gfx for pengene 🙂


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
20-08-2008 18:52:30
Svar/Indlæg:
1317/46
Der er en grov fejl, 4870 skal ikke erstatte 3870, men ifølge flere kilder er 4870(4850) et supplement til 3870


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 19:21:26
Svar/Indlæg:
3065/208
#6 Hvis vi taler single-gpu grafikkort, er HD4870 så ikke næste generations svar på HD3870?


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 20:01:22
Svar/Indlæg:
3233/128
#7 jo da


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-08-2008 20:35:21
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg ved godt at der har været meldinger om at HD4800 er "suppleringskort", men det ved alle er fis i en hornlygte. Suppleringskort sparker jo ikke de kort de skal supplere helt af banen.