Innovation/Teknologi
G92 har ligesom den resterende Geforce 8/9-familie DirextX10.0-egenskaber, hvilket indebærer Shader 4.0-egenskaber som er med til at give mere virkelighedstro grafik.
9800GT bruger lidt lavere 256bit ram-båndbredde end dens forløbere. Det gøres pga. at ram er blevet hurtigere og billigere og man derfor kan spare penge ved at lave et mere simpelt design.
Det nye og spændende kommer til udtryk foroven. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified Shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående. 9800GT har ligesom 8800GT henholdsvis 112 shaders og 28 pipelines.
Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde med flere tråde af gangen og bliver dermed endnu mere effektiv.
Som det eneste nye fra 8000-serien til 9800GT understøtter kortet Hybridpower via hybridSLi, der ved brug i et nyere NVidia-baseret bundkort vil kunne slukke grafikkortet når det ikke er i brug og derved spare endnu mere energi.
Yderlige egenskaber
PureVideo HD er nVidia’s ord for video-dekodning. Geforce 8/9-serien har selvfølgelig PureVideo-egenskaber, der nu er blevet udvidet med en HD-betegnelse. PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske er muligt. Med Geforce 8800/9800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. PureVideo HD udvider derudover med forbedret støjreduktion (HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement). Som noget nyt er der også understøttelse for HD-video komprimering, hvilket var noget som G80-chippen manglede, men som resten af Geforce 8/9-serien, inklusive G92 og G92b, nu også har.http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html
SLi De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på én skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større.
FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce 8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.
Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotropisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.
PhysX En ny egenskab der kan lave fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være Unified Shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Physx-kort længere, men det vil også betyde at fysikken vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Et normalt PhysX-kort skulle stadig være hurtigere end hvis man bruger grafikkortet.