Test: ATI Radeon HD4670

Grafikkort, AMD/ATI d.  24. september. 2008, skrevet af Cook 19 Kommentarer.  Vist: 11617 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: AMD
DK distributør: Techdata

Innovation/Teknologi

 

Chip-egenskaber

Med R700 (HD4000) er ATi efterhånden ved at have gjort op med det ry firmaet fik efter R600 (som blev brugt i HD2900). RV670-kernen (HD3800) tog de første skridt på at rette op på denne, selvom RV670 var opbygget på nogenlunde samme måde som R600. R700 er dog anderledes opbygget. F.eks. har man ikke længere en delt L2 cache, men i stedet en enkelt L1 cache til hver Texture Unit. Dvs. vi har 10 L1 caches der kan kommunikere med 4 L2 cacher (med hver sin memorycontroller) igennem crossbaren.

R730 (HD4670) har beholdt samme produktionsteknologi som RV670, dvs. en transistortæthed på 55nm. Transistortallet er gået en del op - fra 378 millioner på HD3650 til 514 millioner, hvilket har øget chip-arealet fra en smule. Dette gør denne chip dyrere at producere, men heldigvis er ydelsen også god som vi snart vil se i ydelsesafsnittet.

Sammenlignet med HD3650 er der sket en del for at forbedre ydelsen. Hvad der især er spændende, er de 320 shaders (ALU's) i forhold til HD3650's 120. Clockhastighederne har også fået et nyk op af, henholdsvis fra 725 til 750 på core og fra 800 til 1000 MHz på RAM. Disse forbedringer gør ifølge ATI, samlet at HD4670 kan levere 8,14 GigaFLOPS per Watt, hvor HD3650 leverer 2,60 GigaFLOPS per Watt. Kortet har dog stadig kun 128bit RAM-bus, hvilket gør kortet meget billigt at producere ift. HD3800-serien og giver også et lavt strømforbrug.

HD4600 kommer i 3 forskellige versioner, de to HD4670, der hver især har 512 og 1 GB DDR3 RAM, og HD4650 som har 512 DDR2 RAM. Vi ser at DDR3-versionerne bruger under 75 watt og DDR2-versionen under 60 watt. Altså ikke noget der burde slå elregningen helt ud af kurs.

 

DisplayPort

HD4600-serien er de første kort, der har understøttelse for integreret 8-kanals lyd på både HDMI og DisplayPort.

DirectX

Her til sidst, inden vi kommer til de yderligere egenskaber, skal vi lige atter introducere DirectX 10.1, som RV670 var den første chip til at understøtte. Iblandt ændringerne ift. DirectX 10.0 kan nævnes 32bit floating point præcision fremfor 16bit. Derudover er der blevet ændret lidt på texture-komprimeringerne, og så har PixelShader 4.1 tilsluttet sig. Når alt kommer til alt, er der altså ikke den store forskel - så det sidste decimal kan altså sagtens undværes. Men det er nu meget rart at have det nyeste af det nye alligevel.


Yderligere egenskaber

Nedenstående med undtagelse af UVD-afsnittet er venligst udlånt af red_martians

 
 
 
 
AVIVO HD

Er ATi’s ord for video-dekodning. Radeon HD2xxx-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber, der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med HD 2xxx-serien er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. AVIVO HD's mest interessante egenskab er muligheden for tilslutning af HDMI. Generelt har det ikke være nogen umulighed tidligere, men HD 2xxx-serien tillader at streame lyd igennem grafikkortet og bundkortet uden brug af ekstra kabler. Selvom kortet ikke har noget HDMI-stik kan man via en speciel DVI til HDMI-adaptor fra ATi få overført lyden sammen med.
 
Unified Video Decoder (en opdateret del til AVIVO HD)
 
En spritny teknologi fra AMD/ATi der er blevet implementeret på HD 2400 og HD 2600, og nu også HD4000-serien. Teknologien svarer på mange måder til den nyeste version af nVidia's PureVideo, der ligeledes er blevet integreret i deres mainstreamprodukter. UVD er baseret på ATi's Xilleon video processor, som var en 32 bit "system-on-a-chip" MIPS processor. Nu er den så blevet integereret i GPU'erne, til formål at aflaste CPU'en og få videomateriale til at tage sig bedre ud.
 
UVD'en kan håndtere Blu-ray- og HD-DVD-videomateriale med bitrates op til 40Mbit/s, og kan teoretisk set dekode alt materiale indenfor H.264 og VC-1 video codec standarderne fuldstændigt uden CPU-kraft, hvilket konkurrentens PureVideo ikke er i stand til.
 
Crossfire

De nye Radeon grafikkort har den nyeste form for CrossFire som vi tidligere har set på Radeon X1950pro og X1650XT. Det tillader en full-duplex overførsel som gør at grafikkortene nu kan snakke sammen. Teknologien minder på mange måder om nVidia's SLi hvor man forbinder grafikkortenene med hinanden inde i maskinen. Tidligere foregik det gennem et DVI-kabel, hvor et specielt master-card tog sig af at kode og sammenflette billedet fra det almindelige grafikkort med sit eget. 

2 stk RV680/HD3870X2 i CrossFire. 4 GPU'er i alt!

Men med HD3000-serien er der også kommet understøttelse for QUAD-GPU CrossFire, som dog umiddelbart kan virke lidt ubrugeligt. Men faktisk er der rigtigt mange AMD-baserede bundkort på vej med 4 PCI-Express x16(x8 elektrisk), så det altså bliver muligt at smide 4 grafikkort på et bundkort. Selvom dette for nogen kan lyde helt vildt, er der alligevel endnu en mening med galskaben - for ATi's tidligere flagskib - RV680/HD3870X2 - er et kæmpe kort med 2 GPU'er på ét PCB. Og med Quad-GPU CrossFire bliver det altså muligt at sætte sådan 2 sammen. Denne mulighed har man naturligvis også med HD4000-serien.

 

FSAA

Står for Full Scene Anti-Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter.

HD 2900 har standard op til 8xFSAA, men en ny speciel type gør at man kan nå helt op til 16xFSAA (dog kaldet CFAA). Metoden er reelt lidt fræk da den enkelte pixel bruger sine nabo-pixels til at beregne sin egen farve. Så det er at snyde lidt, men det må indrømmes at det fungerer ganske godt og at ydelsen faktisk er god.

 
 

Texture-Filtrering

Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør, at overgangene mellem de dele med færre detaljer og dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotropisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. Ligesom nVidia, har ATi valgt at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.

Man går faktisk tilbage til den oprindelige metode, der var ganske tung men utrolig flot. Så den er ikke ny - men flot, gammel og langsom. Det nye er at grafikkortene nu kan håndtere at arbejde med så tunge beregninger, uden at ydelsen falder voldsomt. I kontrolpanelet har den nye (gamle) egenskab "kvalitet", hvor den tidligere brugte metode, hedder "ydelse". 

Havok physic

Ligesom nVidia, kan ATi’s unified shader håndtere fysik-beregninger uden ekstra grafikkort. Det gør at man reelt ikke længere behøver et Physics-kort, men det vil også betyde at fysikken vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Ligesom hos nVidia, lyder det som et spændende tiltag, og - igen - som hos nVidia, vil det blive "unified shader" der skal håndtere dette arbejde.

Indtil videre er det hos ATi oftest set som et ekstra grafikkort der alene tager sig af fysik-beregningerne. Fysik giver mere livagtige og naturlige bevægelser, samt at det kan håndtere langt flere bevægelser end tidligere. Begge dele er meget lange og vanskelige beregninger, der kan få selv den ondeste Quad-core cpu til at blive stresset, men altså ikke et grafikkort.

hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 08:13:28
Svar/Indlæg:
7263/260
#0

God test Cook, lækre billeder, et lille netkort ligner det nærmest 🙂 . Jeg kan godt lide de 2stk HDMI indgange den har.


Timozzdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 00:40:47
Svar/Indlæg:
1636/115
Super kort. Trækker alle de spil jeg har i 1600*1200. COD4 og BF2142 i high og crysis kan køre medium. Er utroligt overrasket. Kan stadig ikke fatte det. Havde ikke regnet med jeg kunne spille andet end source på det. 😛


stillersen
 
Superbruger
Tilføjet:
24-09-2008 01:27:41
Svar/Indlæg:
533/97
#2 overdriver du ikke lidt, eller er det sandt? 😲


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 07:23:36
Svar/Indlæg:
2576/125
Nice, med HDMI porte bag på. 😀 Sådan en fætter skal da klart i min kommende HTPC, hvis der ikke sker noget nyt inde da. 😛


Galvatron
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 09:10:10
Svar/Indlæg:
650/57
#3: Passer meget godt. Jeg kunne spille BF2142 og CoD 4 i high med lidt AF med mit gamle HD3850 256mb kort.


noXpert
 
Superbruger
Tilføjet:
24-09-2008 09:23:58
Svar/Indlæg:
32/2
Ka' ikke rigtig forstå det med tilslutningerne. Billedet i afsnittet 'Tilslutningssiden' viser tydeligvis 2xHDMI + 1 DVI, men på de øvrige billeder ser man 2xDVI + 1 S-video.


Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 09:34:40
Svar/Indlæg:
563/64
#6 Ja det er uheldigt, men det er fordi jeg har lånt billederne fra ATI og det billede i design har jeg selv taget. Men det kort jeg har testet har de tilslutninger der er vist på designafsnittet. Hvis alt går vel kommer der nogle nye billeder op inden alt for længe, men der var pres på fra ATI for at få artiklen færdig i en fart.


Buffalo
 
Overclocker
Tilføjet:
24-09-2008 10:22:28
Svar/Indlæg:
4/0
Ja, det ser godt ud, og støj-niveauet tiltaler mig..... men, den model der er testet er ATI's egen, som ikke er at finde nogle steder! Personlig er jeg meget interesseret i netop den testede model, idet jeg ikke gider at høre på kølerstøj, og såfremt man køber et ASUS, Sapphire el.lign, benytter de deres egen køler, som man så ikke kender støjniveautet på!


Timozzdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 10:37:59
Svar/Indlæg:
1636/115
Altså mit er ikke lydløst. Kan se blæseren kører på 25% og kortet "larmer" allerede ved den hastighed. Kortet er det eneste jeg kan høre bortset fra når mine harddiske arbejder. Når jeg stopper blæseren på kortet med fingeren bliver der helt stille.


Buffalo
 
Overclocker
Tilføjet:
24-09-2008 10:56:50
Svar/Indlæg:
4/0
Timozzdk... er dit kort så ATI's egen?


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
24-09-2008 11:01:52
Svar/Indlæg:
1317/46
Interessant kort, og fin test.
Du har glemt at skrive kortets pris, det ifølge edbpriser er 6-700kr.


Timozzdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 11:16:41
Svar/Indlæg:
1636/115
10# Det er Sapphire HD 4670.
http://www.komplett.dk/k/ki.as...


#13
Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 11:56:11
Svar/Indlæg:
563/64
#11 Ej det har jeg altså ikke 🙂 Det står i konklusionen.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
24-09-2008 12:04:11
Svar/Indlæg:
1317/46
#13, ups, det har du ret, jeg tror jeg blev forvirret over at det ikke stod under pris, som det plejer.

Hvis kortet kommer ned på 500kr kan det blive interessant i CF


Buffalo
 
Overclocker
Tilføjet:
24-09-2008 14:05:23
Svar/Indlæg:
4/0
Cook, kortet du har testet; er det ATI's egen, og hvis ja, hvor kan man få fingre i det? Eller er der kun tale om et referencekort?


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 16:19:31
Svar/Indlæg:
20170/383
Hvorfor bliver det kun testet i 3 spil ??

ja undskyld jeg er lidt efter de gfx tests. Men jeg synes godt nok i er ved at falde lidt af på den.
Source bliver heller ikke testet selvom det er en meget anvendt graphics engine. Og hvorfor stadig teste i 3dm03 og 05. Drop da de gamle programmer og hold det til 3dm06 og vantage, det giver da et langt mere retfærdigt billede af et gfx' ydeevne set i forhold til andre moderne gfx.


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2008 09:48:42
Svar/Indlæg:
2576/125
Det er kun et reference kort. Alle producenterne, jeg har kigget på, laver det ikke med HDMI stik, kun converter. Asus har dog lavet et med et HDMI stik 🙂


Buffalo
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2008 09:56:35
Svar/Indlæg:
4/0
MaddPirate88, takker for info. Det er muligt det er et referencekort, hvilket som sådan er ok. Problemet for mig er derfor, at testen af kortet, især med henblik på lav kølerstøj(som jeg bliver fremhævet), falder noget til jorden! Og det er jo lidt en skam, for kortet(og grafikchippen) er der jo ikke noget i vejen med!


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2008 13:07:36
Svar/Indlæg:
2576/125
#18 Mange ser dog ud til at have lavet nogle bedre køleløsninger. 🙂 Men ja det er lidt en skam.