Test
Testbænken |
Model
|
Hastighed/driver
|
Processor |
E8500 |
3160 MHz |
Ram |
Corsair XMS2 |
2 x 1 gb PC5400 cas 4 |
Bundkort |
Gigabyte G31-SL2
|
266 mhz FSB |
Styresystem |
Vista Ultimate |
64-bit |
Grafikkort |
XFX 9600GSO |
Forceware 181.21 |
Sammenligning |
Club3D HD3850 |
Catalyst 08.10 |
Sammenligning |
HIS HD4670 |
Catalyst 08.10 |
Sammenligning |
HIS HD4850 |
Catalyst 08.10 |
Sammenligning |
Club3D HD3650 |
Catalyst 08.10 |
Til dagens test er der udvalgt en række kort, der skal sammenholdes med 9600GSO. Det har desværre ikke været muligt at skaffe HD4830, der pris- og ydelsesmæssigt er kortets direkte modstander, men på baggrund af kort som HD3850, HD4670 og HD4850 er der alligevel fin mulighed for at se, hvor netop 9600GSO passer ind i billedet.
Første test på programmet er 3Dmarks i de tre nyeste udgaver.
I 3Dmark 05 og 06 klarer kortet sig faktisk overraskende godt og giver baghjul til alle de små ATI-midrange kort, og kortet klarer sig også ganske godt i forhold til det noget dyrer HD4850. Vi ser dog ganske tydeligt at der er ganske stor ydelsesforskel på netop HD4850 og 9600GSO i Vantage.
Næste test på programmet er det ældre spil Prey, der er testens eneste DirectX 9 spil.
Kigger vi på hvordan 9600GSO klarer sig, ligger kortet sjovt nok en anelse under det aldrende HD3850. Den tendens ændrer sig dog når vi kommer op i højere opløsning og detaljegrad. 9600GSO får den lille fordel ned til HD4670 og HD3850, men det er kun marginalt. HD4850 dominerer naturligt nok testen, da det er et kort i en lidt anden prisklasse.
Det næste spil er Company of Heroes, der var et af de første DX10 spil. Generelt har nVidia-kortene en fordel i CoH, så nu må vi se hvordan det går.
Det ses ganske tydeligt at CoH er "nVidia-venligt". 9600GSO bliver kun overgået af HD4850 og banker de andre kort i høj opløsning.
Næste test på programmet er Crysis. Et spil der taler for sig selv, hvad hardwarekrav angår.
Også i Crysis klarer 9600GSO sig rigtigt flot især i lav opløsning. Føringen ned til HD4670 bliver mindre og mindre og til sidst skifter føringen, men på det tidspunkt er vi nede i 8-10 fps, hvilket ikke kan siges at være spilbart.
Sidste test på programmet er det sprit nye Far Cry 2. Det bygger på Crytek-motoren ligesom Crysis, men stiller slet ikke de samme høje krav til computeren.
9600GSO klarer sig ikke specielt godt i forhold til 4670 i Far Cry 2. Det ses af graferne at HD4670 har et pænt overtag, indtil vi når den helt høje(og uspilbare) opløsning.
Som næste punkt på dagsordenen skal vi se på nogle af de yderligere egenskaber ved kortet.
Temperaturer, overclocking og strømforbrug
Vi kigger først på, hvor effektiv den nye Arctic Cooling køler egentligt er.
I designafsnittet fik jeg >luftet< min holdning til den monterede køler. Jeg er bestemt ikke tilfreds med støjniveauet og som man ser ud af grafen, er temperaturene også voldsomt høje. Dette vidner om et dårligt valg af køler, men også om gammel ineffektiv chip-teknologi. Det er en ommer!
Det blev desværre aldrig til yderligere overclocking af kortet, der i forvejen er presset en smule. Dette skyldes formentligt også de høje temperaturen, men i forbindelse med overclocking, resulterede den mindste ændring i frekvensen i nTune i blå skærm og efterfølgende genstart.
Vi kigger til sidst på strømforbruget.
Som man ser er kortets strømforbrug meget højt. Faktisk væsentligt højere end noget der tidligerer er testet på denne testbænk. Det høje idle niveau undrede undertegnede meget, da man igennem GPU-z kunne se at kortet ikke selv kørte ned i hastighed i idle. Om det er en fejl i den ellers helt nye driver, eller om det simpelthen er en funktion der er skrabet væk ved jeg ikke, men i alle tilfælde er det under al kritik, og det ses jo tydeligt at kortet bruger utroligt meget strøm.
Vi opsummerer testen og uddeler point på næste side.