Graphical Visionday
Visionday er en konferencetriologi omkring vision, billedanalyse og computergrafik. Én af dagene er dedikeret til computergrafik, hvor der kommer en masse spændende talks fra alt fra spilfirmaer, 3D grafikere, grafiknørder og gamle demofolk til PHD'ere, som har fundet en ny måde at forlænge en i forvejen alt for lang ligning. Derfor kigger mange firmaer, computergrafik-interesserede personer og studerende forbi Graphical Visionday på DTU.
En anden tradition er, at der hvert år uddeles en præmie (poster price) til den/de studerende, som har lavet de bedste projekt i et af DTU's computergrafikkurser eller i deres civilingeniørprojekt. Vinderen i år blev Anders Rong: http://www2.imm.dtu.dk/visiondag/VD09/posters/pdf/g7.pdf
The world of two triangles
Et af de mange interessante indlæg kom fra Iñigo Quilez fra RGBA demogroup. Normalt i spil og computergrafik er modeller opbygget af trekantsnet med tekstur og effekter. Indlægget "The World of Two Triangles" af Iñigo Quilez fra RGBA demogroup antyder dog noget helt andet. Ved at tegne to trekanter, som fylder hele skærmen kan grafikkortets shadere aktiveres for alle pixels og Quilez & co kan begynde at beregne avancerede scener, hvor 3D modeller udelukkende er produktet af avancerede ligninger og matematisk transformation og deformation, hvilket er ret imponerende.
RGBA demogroup laver demoer og introer, som konkurrerer i forskellige discipliner. Alle eksempler her er fra 4k konkurrencer. Dvs. exe-filen må ikke fylde mere end 4 KB (inkl. evt. musik), hvilket ca. svarer til et ikon på skrivebordet. Quilez viste også deres vinderproduktion Elevated, som vandt førstepladsen i 4K konkurrencen på Breakpoint: http://www.youtube.com/watch?v=_YWMGuh15nE&feature=related - en konkurrence som undertegnedes kollega og HwT newswriter in spe fik en 3.plads. Grafikken i Elevated bliver udelukkende beregnet på grafikkortet og ingen modeller eller tekstur skal først loades fra disk, så det er ganske imponerende grafik Quilez har fået ud af 4 KB. Jeg kan varmt anbefale at man downloader og ser demoen: http://www.rgba.org/
iPhone/iPod touch - den ultimative mobile spilplatform?
Daniel Povlsen fra Aptocore kiggede også forbi og fortalte lidt om sine erfaringer med at udvikle spil til iPhone. Aptocore havde blandt andet lavet et cool og gratis 2-player air-hockey spil, som er muligt pga. iPhones excellente multi-touch display.
Spillet kan downloades gratis her.
En anden ting, som Aptocore arbejder på er en super cool social platform til IPhone spil, kaldet AGON Online. Systemet minder lidt om Xbox-Live, hvor man har samlet sine venner, highscores, awards i diverse spil osv. Ved hælp af GPS'en i IPhone kan AGON også fortælle dig om din highscore er højest i en radius af 2 km (LIVE!), din by, landsdel eller i verden. AGON Online er i øvrigt gratis.
Se mere om AGON online her: http://www.youtube.com/watch?v=jvt_Bj_yW7E og her: http://www.youtube.com/watch?v=JXAmQTVsazA
Aptocore er en nystartet virksomhed, hvor alle de tidligere medarbejdere kommer fra danske Deadline Games.
Grafiklækkerier fra Tyskland
Thomas Ritschel fra Max Planck Institut var også forbi og præsentere noget af sin forskning indenfor computergrafik. I kan se nogle af hans videoer nedenfor:
http://www.youtube.com/watch?v=Pdp3rfyFF14&eurl=http%3A%2F%2Fwww.mpi-inf.mpg.de%2Fresources%2FImperfectShadowMaps%2Findex.html&feature=player_embedded
http://www.mpi-inf.mpg.de/~ritschel/Papers/TemporalGlare.avi