Innovation/Teknologi
Med HD5800 serien - der har været kendt som "Evergreen" - har AMD lagt kraftigt ud med verdens første DirectX 11 kompatible GPU. Derved er grundlaget lagt for en massiv succes og ydelse, hvor AMD pt. står helt alene med deres allernyeste og bedst ydende teknologi lagt fast. Og som det ses, har AMD fordoblet brugernes værdi per dollar/krone de sidste år, iflg. deres egne data:
Derfor har jeg valgt, at lægge ud med en helt utraditionel måde, at opbygge en artikel på. Jeg har valgt at gengive mit skriftlige referat fra pressekonferencen med AMD. Dette er dog tilpasset i skrift, så det er sigende og informerende for læserne og udeladt unødvendig information.
Dette er særligt gjort fordi, at der har været lækket en helt enorm mængde information, omkring HD5800 serien på Internettet. Ja, faktisk er der nærmest ingen af alle de personer, jeg har snakket med de sidste 2-3 måneder - hardwareentusiaster/nørder med flere - der ikke har haft deres personlige bud på, hvordan det nye fra AMD ville være, hvordan og hvorfor. Grundet alle disse rygter og spekulationer, føler jeg det bedste er, at enten be- eller afkræfte disse informationer på denne måde.
Yderligere har jeg valgt, at gengive de elementer, som vi erfaringsmæssigt ved der er mest interesse for, på HwT.dk; gældende for "Hr. og Fru Danmark", såvel som entusiasten og overclockeren/benchmarkeren.
Spørgsmål der henstår i det "uvisse", eller ikke er besvarede, er ikke valgt af mig, men alene af AMD og hvad de ønsker, at svare på. Således er eventuelle spørgsmål også udeladt af artiklen, hvis disse er besvaret af AMD med følgende "Dette er under fortsat NDA/fortrolighed og ville ikke blive besvaret på dette pressemøde, eller vil henføre til eventuel senere information", da disse kan være "ledende spørgsmål". Og da vi på HwT.dk sætter en ære i fortrolighed og vore NDA-aftaler er dette helt specifikt udeladt af denne artikel.
Naturligvis vil jeg præcisere specifikationerne for den nye serie ganske indgående i denne artikel. Og disse kan I derfor se på siden/afsnittet "Specifikationer´", hvor fyldige og sigende grafer er indsat fra AMD af, da vi grundet den tidligere lancering, endnu ikke har haft mulighed for, at teste nogle af kortene i 5800 serien.
Spørgsmål fra HwT til AMD:
Spørgsmål: Hvornår planlægger I, at udgive HD5870X2 versioner af HD5800 serien?
AMD: "Radeon HD5870X2 "Hemlock"(Skarntyde på dansk) er planlagt til lancering i kvartal 4, 2009(!) - nærmere herom info vil blive givet senere.
Grafikkortet Radeon HD5870 Eyefinity Six, der understøtter 6 skærme via HDMI, har vi ikke fastsat en pris på endnu. Lanceringen af dette vil ligeledes være i 4. kvartal af 2009."
Spørgsmål: Hvorledes har i "modnet"/udviklet eller inddraget, andre produkter, eller teknologier, brugt i HD5800 serien - eksempelvis fra den professionelle serie af FireGL grafikkort?:
AMD: "Modningen af teknologien bag HD5800-serien er sket som følger:
Vi modnede og testede skiftet til produktionsteknologi med 40 nm transistordensitet, køling, RAM, spændingsbrug og design med HD4770 serien. Og dette var så at sige "mainstream testplatformen" for den teknologi, der benyttes i HD5800 serien. Ikke at sige, at det vi udsendte med HD4770 var "ufærdig teknologi", men at vi optimerede og "faldt tilbage på" det vi oplevede med HD4770, da vi med denne skiftede fra 55 nm's teknologi til 40 nm teknologi. Dette har visse udfordringer. Og disse kunne vi se vi kunne indfri med den succes HD4770 havde, på den teknologi denne var baseret på."
Som det ses på billedet nedenfor, har AMD/ATi lagt sig i selen for, at opnå en førende plads på grafikkortmarkedet, rent teknologisk. Og AMD/ATI er da også blevet ved med, at spytte den ene GPU efter den anden ud gennem de seneste år og har kontinuerligt og vedholdende konstant skiftet til nyeste typer teknologi.
Nedenfor hér ses AMD/ATI's "roadmap"/plan for den kommende serie af Radeon HD 5800 grafikkort:
Spørgsmål: Vil der være kort i 5800-serien, der vil have mere end 1 GB RAM, da krævende benchmarks som "Call of Juarez" hos os, benytter shadowmaps på 2048x2048. Og derfor antager vi at nyere spil, baseret på DirectX 11-teknologi, vil have behov for en langt større framebuffer, end 1 GB på single GPU-grafikkort (grafikkort med en grafikchip, der ikke hedder X2)?
AMD: "GPU'erne understøtter en større framebuffer, end 1 GB. Det er op til producenterne, om disse vil implementere dette i større grad, eller mængde, end vort referencedesign benytter. Men vi kan sige, at der er flere producenter, der allerede har planlagt dette. Bl.a. er grafikkort i HD5800-serien, der har 2 GB RAM/framebuffer eller mere, allerede planlagt, eller i produktion.
Årsagen til, at vi ikke i vore referencekort anvender mere end 1 GB RAM på framebufferen er, at hukommelsesfrekvensen og -typen(GDDR-5 med 256-bit interface) på kortene kompenserer for, at framebufferen er på 1 GB som standard. Vi føler altså at denne mængde er tilstrækkelig, da kortene med RAM'enes hastighed og GPU'ens hastighed simpelthen ikke har behov for at lagre større informationsmængde, end 1 GB. af gangen, i forhold til hvor hurtigt dette vil blive vist visuelt på skærmen for brugeren af kortet/kortene. Kortene i HD5800-serien er simpelthen så hurtige, så en større framebuffer/mængde RAM ikke er nødvendig. Men mængden af denne er helt op til producenterne af eks. vis "high end" kort, at afgøre. Dette har vi valgt, ikke at sætte en begrænsning for disse."
Spørgsmål: Hvordan vil i imødegå de problematikker, der har været, med hensyn til TDP/varmeafledning på Radeon HD4870X2 serien?:
AMD: "Med hensyn til spørgsmål om køling og TDP har vi imødekommet dette ved brug af GDDR-5 RAM og 40 nm proces på vore chips/GPU'er. Her
vil vi særligt henvise til, at performance-contra-watt aldrig har været lavere. HD5870 bruger kun 28 watt mere under maksimal load, end HD4870 og (der brugte 160 watt, hvor HD5870 bruger 188 watt). Særligt skal her ses, at HD4870 på 55 nm proces brugte 80 watt idle, mens 5870 og 5850 kun bruger 27 watt idle, under Windows 7.
Til spørgsmål, om køling på X2-kort vil vi yderligere svare følgende:
Referencekølingen er blevet ændret betydeligt og forbedret via vores "low power" teknologi, samt AMD Fusion og brugen af GDDR-5-RAM og 40 nm proces på GPU'erne. Men nærmere information vil følge herom, når vi lancerer HD5870X2 der vil kendes under kodenavnet "Hemlock"/"Skarntyde", som vist i graferne."
Yderligere relevante emner for læserne:
AMD svarer bl.a. også, at ydelsesforbedringerne på 5800 serien kommer af, at AMD var først med at bruge GDDR-5-RAM på deres grafikkort. Derved kan de bruge et 256-bit RAM interface uden problemer, da GDDR-5-RAM kompenserer for den bit-rate i transmission, som eksempelvis NVIDIA bruger, der er på 448-bit for deres største kort/GPU'er pt. (GTX-285), (samt 896-bit på GTX-295 der er en dobbelt-kort version af GTX-260).
GDDR-5-RAM har endvidere været en betydelig faktor i det, at overgå en 1 Teraflop per chip, i ydelse.
I øvrigt var AMD de første med DirectX10.1 og er nu de første med DirectX11 kompatible grafikkort/GPU'er, på markedet.
AMD's mission er pt. at omdefinere ydelse kontra oplevelse af spil i højere opløsning og på større skærme, med mere realistisk grafik og dermed en større oplevelse for spillerne, eller brugerne ved brug af AMD's produkter indenfor HD5800 serien.
"Massiv Overvældende Gaming" skal iflg. AMD ske ved hjælp af AMD/ATI Eyefinity teknologi, AMD Stream teknologi og Microsoft's DirectX 11 teknologi:
Bl.a. fordi HD5800 serien vil give mulighed for skærmopløsninger på 2560x1600, i hele 24 megapixels High Definiton opløsning, hvor eksempelvis et enkelt HD5870 grafikkort kan drive hele 3 skærme.
Som nævnt og vist på Youtube, vil en senere version af HD5870, der kommer i kvartal 4 af 2009, kunne køre 6 skærme i denne opløsning på samme tid. Derved vil et HD5870 Eyefinity Six kort, som sagt kunne køre 6 skærme med en opløsning der er 12 gange højere, end High Definition 1080p. Den nye serie af HD5800 grafikkort understøtter som sagt også OpenCL, og har derved helt uovertruffen grafisk beregningskraft som GPGPU(Generel Purpose Graphics Processing Unit, red.).
Du kan finde en demonstrationsvideo fra AMD af Eyefinityteknologien hér:
http://www.youtube.com/watch?v=MHHxY8l00io
Brugen af DirectX11 teknologi er også helt klart en stor fordel i spil, da DX11 i Windows 7 understøtter "multithreading" og derved kan balancere belastning mellem GPU og CPU langt bedre end hidtil, hvilket skulle betyde en stor forskel mellem flerkernede og ikke-flerkernede CPU'er. DirectCompute 11 i DirectX 11 vil give store ydelsesforbedringer i spil og 3D-brug. Bl.a. betyder skiftet fra DirectX 10 til DirectX 11 en markant reducering i antallet af trekanter/triangles og polygoner, hvilket muliggør en højere billedkvalitet.
Yderligere:
AMD har rent faktisk overskredet Moores lov, omkring stigning i beregningskraft indenfor segmentet GPU'er/grafikkort/grafiske chips som I kan se herunder - og det er faktisk lidt af en bedrift - :
Hvad er det vi ønsker, iflg. AMD - og hvorfor bør vi købe et HD5870 grafikkort?:
Cypress (HD5800 serien) er det alle gamere/spillere vil ønske sig med HD5870 grafikkortet/GPU'en. Og det fordi dette er verdens mest advancerede grafikkort til en yderst favorabel pris, udtaler AMD. Iflg. AMD har det aldrig været billigere, at skaffe sig den allerseneste teknologi, som AMD mener er konkurrenterne særdeles overlegen. Og der kan være noget om det, hvis kortene indfrier de ting, som AMD udtaler de kan. I hvertfald så er AMD verdens første producent der er ude med DirectX 11 grafikkort.
I øvrigt har grafisk ydelse kontra det "at være grøn"/miljøbesparende aldrig været mere tæt på, end med den nye HD5800 serie, iflg AMD/ATI.
Den nye HD5800 serie vil være i handlen, på samme tid som Windows 7 med DirectX 11 og DirectCompute 11 lanceres:
Det nye grafikkort vil have formidabel ydelse, lav idle strømforbrug og en pris der er langt til at betale, sammenlignet med tidl. produkter på markedet.
Et enkelt AMD 5870-grafikkort vil være hurtigere/bedre ydende, end et GTX-285 fra NVIDIA, iflg AMD/ATI..
Da 5800 serien understøtter DirectX 11 og DirectCompute der udkommer med Windows 7 er dette fremtidssikret langt frem i tiden.
Fordelene ved DirectX 11 teknologien kan ses på denne illustration - og her fremgår det at der klart er meget, at vinde ved at benytte DirectX 11 teknologien for såvel forbrugeren, som spiludviklerne:
Den nye serie af grafikkort på (baseret på HD5870) vil angiveligt tilbyde slutbrugeren 57% mere ydelse gennemsnitligt, indenfor DirectX 10, DirectX 10.1 og OpenGL, ifølge nedenstående graf. Og det er jo bestemt ikke så ringe, hvis dette viser sig at passe. Vi vil naturligvis selv vurdere nærmere, når vi får et kort forbi redaktionen.
For superentusiasterne, eller dem der arbejder med store grafiske projekter, vil det være muligt, at benytte hele 24 skærme i en opløsning over "Full HD" ved brug af CrossFireX og 4 Radeon HD5870 Eyefinity Six Edition grafikkort.
Her er en række billeder der illustrerer, hvordan Eyefinity-teknologien kommer til, at fungere - i "gamle" dage hed Eyefinity HydraVision (så vidt jeg husker det):
Yderligere information, omkring AMD's benchmarks og på hvilken platform disse er kørt og hvordan kan ses på dette billede, som vi nu runder af med:
Vi går videre til specifikationerne...