DotDKay har ikke været online i et stykke tid, så jeg tillader mig lige at svare for ham.
Angående 64 bit spil benchmarks, så har problemet været, at der ikke er nogle ude vi kunne bruge til at benchmarke. Det var meningen, at vi skulle have haft en 64bit version af UT2003 (i husker sikkert den snak der var om den for et godt stykke tid siden). Desværre blev den version droppet, til fordel for UT2004. Alle benchmarks er valgt ud fra at de skal have understøttelse for 64bit, alt andet giver ingen mening som TroelsOlesen er inde på.
Hvad angår generelt spil optimeringer til 64 bit, så har Gabe Newell udtalt følgende:
"Hyper threaded CPUs attempt to extract thread-level parallelism, as opposed to traditional pipelined architectures which attempt to take advantage of instruction level parallelism. Hyper threading can be somewhat unpredictable in terms of the performance impact, as you can, in some cases, run slower.
Implementing and maintaining a "deeply" multi-threaded version of Source would be a pain (i.e. multi-threading the renderer). Implementing a hacky version (e.g. having a discreet physics thread or running the client and server in different threads) is something we may do depending upon how much bandwidth we have before we ship. Right now we don't get nearly as much bang for the buck working on hyper threading as we do on other optimizations. That may change as we run out of things to optimize.
64-bits, in contrast, is a one-time cost and is fairly simple to take advantage of. It's a huge win for tools as it not only gets more work done per instruction, but it also gets us past the current memory limitations, which are a problem for us today on tools."
- Kilden er nede men det står i en af vores tidligere nyheder.
#7 pejsen - Jeg tror ikke driverne er en særlig stor stopklods. nVidia har trods alt haft 64bit drivere ude i et godt stykke tid. Der er langt mere at hente i koden til spillet og sikkert også lidt i OS'et.
64bit versionen er udskudt lidt, men det er så vidt jeg ved ikke pga. understøttelsen af 64bit applikationer tager længere tid end beregnet, men at nogle af de andre funktioner de vil have implementeret tager længere tid (Hmm Intel pres? :). Men hvad angår udbredelse, så har det været AMD der har fået netop deres 64bit stadfæstet som standard (Intel droppede jo deres egen), men det bliver Intel der for alvor vil gøre den udbredt.