ATi Radeon X800 XT vil have 16 pipelines

Diverse d.  10. april. 2004, skrevet af KIJ 33 Kommentarer.  Vist: 896 gange.



ATis kommende topmodel kommer til at hedde Radeon X800 XT, den vil have 16 pipelines, mens X800 PRO vil have 12 og X800 SE vil have 8. Alle er baseret på R420 kernen. Dermed er der stort set åbent spil for moddere/overclockere, som helt sikkert vil prøve at ændre X800 SE grafikkort til X800 XT. Der har indtil nu været stor forvirring omkring ATis kommende generation af grafikprocessorer, da den generelle opfattelse har været at topmodellen ville have 12 pipelines, mens nVidias kommende topmodel NV40 vil have 16, og dermed også vil yde bedre. Med den seneste nyhed, ser det igen ud til at der bliver tæt kamp mellem ATi og nVidia.

We just received confirmation that X800 Pro will run on 12 pipelines, Radeon X800 XT will run on 16 pipelines and Radeon X800 SE will run on 8. It is important to note that all three of these chips are based on the same R420/R423 core. ATI could have an overclocker'ss/softmodder s dream with the X800 Pro and SE derivaties! This also comes as somewhat of a surprise since original leaked ATI documents claimed R420 would utilize 8 "Extreme" pipelines.

Læs mere på Anandtech: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=2018
Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 01:44:00
Svar/Indlæg:
4954/69
Så mangler vi bare nogen priser :)



Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 01:59:21
Svar/Indlæg:
673/19
Og benchmarks.. weee det bliver vildere når de kort kommer ud og de første kickarse benchmarks kommer frem, eller det hvad man kan håbe på :)



ZquarE
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2004 03:38:30
Svar/Indlæg:
350/6
Hvem var det der sagde Nvidia nu var foran igen ? Det kan han vist tage i sig igen :e :e



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 03:52:21
Svar/Indlæg:
3162/78
hvornår!!!! ahh, kom nu fucking med det kort...



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
10-04-2004 09:21:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
nVidia har stadig fordel af deres fleksiple pipeline. Skal den ikke beregne textures, men praktisk taget alt det andet (Z-kordinater, FSAA osv) kører den med en 32x0 pipeline!! Da pixelshaderne har en funktion, så de afhjælper de reele pipelines!!
Desuden har 3df-vidia stadig pixelshader3.0



Ascanius
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 10:45:37
Svar/Indlæg:
725/128
Bare en skam NVidia kort ikke magter noget med FSAA og AF sat til på en gang modsat ATI, hvis man køber så fint et kort, mon så ikke man vil bruge den slags.

NVidia er snart heller ikke andet en ren wireframe så grim som grafikken efterhånden er for lige at få et par fps mere så de kan være med ATI.

Det er stadigt kun 52.16 der er godkendt til benchmark, men ikke til shadertest 2.0

Prøv at smid den driver ind og se hvad der er bedst nu, så får NVIdia klø.

De kan kun hvis de optimerer for emget, men det nye kort her lover jo til at ændre alt dette og være mere fleksibelt med PS 3.0 som ATI ind til videre jo ikke skulle kunne opfylde "helt" dvs. 80% af features vil være der dog efter hvad man "tror"

Lad os se når der kommer nogle flere specifikationer.
Jeg vil ikke være ked af at skulle gå tilbage til NVidia igen, men grafikken skal se odentlig ud.



Sneglehunden
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 11:46:33
Svar/Indlæg:
2502/221
OMG vilderer kort :D



Jowls
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2004 15:04:50
Svar/Indlæg:
1016/19
Og når det kort så kommer på gaden, skal jeg ud og have mig et 9800XT til lidt over en tusse... 🙂


exeo
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2004 15:22:50
Svar/Indlæg:
288/19
-og jeg skal ud og sælge mit til lidt over en tusse ;)

fandens til kort! 16 pipelines.. god damnit..

#5 alt det med 32x0 pipelines, er det din form for hovedregning, eller har du noget læsestof til os skeptikere?

.exeo



Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2004 15:33:42
Svar/Indlæg:
194/13
åh please lad X800SE kortet være modtagelig overfor et 16aktiverings mod ligesom de gode gamle 9500np



Kejserkamla
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2004 16:35:32
Svar/Indlæg:
240/19
Ascanius jeg er nu spændt på hvad nv40 kan for nvidia har det med at være lidt for store i hatten med hensyn til deres ydelse på deres grafikkort, men jeg har nu en underlig fornemmelse med nv40, jeg tror at der er et monster på vej



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 18:10:57
Svar/Indlæg:
3385/80
Ok det bliver helt klart det jeg skal ha :e



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2004 19:17:37
Svar/Indlæg:
602/17
Fy for satme! Det lyder sq nice det der!

Som ATi mand skal man jo holde med ATi... men som en anden skriver... så er jeg sq også lige glad om det bliver nVidia næste gang. Tiden må vise hvem der er ÜberBossen.



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 19:49:07
Svar/Indlæg:
1548/24
#10 det kunne dælme være alt for nice



Aslund
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2004 19:49:41
Svar/Indlæg:
87/25
*11
Det var der også en del der havde over NV30;)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
10-04-2004 20:16:38
Svar/Indlæg:
7881/1165
#9 hmmm....det er bl.a. nævnt sammen med de nye billeder af Geforce6800 med køler!!
Men det er grundlæggende samme princip, som med GeforceFX-serien... 5800/5900 kan både fungere som en 8x0-konfiguration og som en 4x2konfiguration... det giver ydelse når der er mest brug for det. Så der er intet nyt heri... 6800-serien går bare endnu videre, og disker op med en 32 pipelines, og det er jo sindsygt!!
Men skal da prøve at finde noget om det....



kenneth_lh
 
Overclocker
Tilføjet:
10-04-2004 21:41:33
Svar/Indlæg:
13/6
Tjaa....

Nu bliver det jo spændende, for den meget omtalte 3dmark03 score på ca. 12300, som NV40 - efter hvad rygterne siger - har opnået, den kunne ati´s R420 med 12 pipelines ikke helt nå, men skulle dog ikke have været alt for langt der fra - igen i følge rygterne -.
Men hvad kan R420 med 16 pipelines så klare, ja man må jo formode mere end NV40 med 16.....? ;)

Just my 2 cents

Kenneth





red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
10-04-2004 22:13:25
Svar/Indlæg:
7881/1165
Ja, men den har gang er alle pipelines ægte...:-o
og den kan yde 32x0...altså 32pipelines i vise situationer!!
ligesom at GeforceFX5800/5900 kan lave 8pipelines nogle gang, men ofte har 4pipelines.... Jeg tror stadig at Geforce6800 har et forspring!



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2004 00:42:02
Svar/Indlæg:
2175/21
ja..men så skal man oxo ud og investere 700 kr i en ordentlig psu samtidig med :) ....køber nok ikke nogle af disse kort før om 1 års tid oder so




Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2004 01:56:20
Svar/Indlæg:
2192/67
19# det kan godt være, men det er det værd. En god PSU er nok en af de vigtigste dele du har i din computer!



Doc22
 
Superbruger
Tilføjet:
11-04-2004 03:23:52
Svar/Indlæg:
403/43
Jeg har da et gammelt 9500nopro som ligger og flyder, kan man ikke bare tag kernen af og smide den på mit 9800pro, så vil det sku da kører med 16 pipelines :e eller hvad?

Nu er jeg ik så god med en lodekolbe men hvad siger eksperterne? ?:(

Mvh Doc22 :e



Smash
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2004 18:18:54
Svar/Indlæg:
194/13
#1 - Prisen for topmodellen bliver $499.



drator
 
Superbruger
Tilføjet:
11-04-2004 18:50:45
Svar/Indlæg:
1058/61
Hvor har du det fra?? Hvis det er rigtigt, så kommer der nok gang i salget fra starten af :p



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2004 20:51:43
Svar/Indlæg:
3385/80
#23 Det var sgu billigt ! Jeg havde regnet med ca. 5k for gfx, og 6k for CPU :D fedt hvis jeg kan spare lidt penge der :e



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-04-2004 22:01:52
Svar/Indlæg:
7881/1165
...+ dansk moms😉



conrad1
 
Overclocker
Tilføjet:
12-04-2004 08:32:28
Svar/Indlæg:
3/0
Så er det jo bare at spare lidt penge sammen.
ATI R420 Radeon X800 Pro due 26th April and the faster Radeon X800 XT due 31st May. ATI R423 the PCI Express x16 version is expected around 14th June.



#27
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 11:45:15
Svar/Indlæg:
3712/44
Så, nu iger Xbitlabs at også PRO kommer med 16 pipelines :p http://www.xbitlabs.com/news/v...

Gimme, gimme, gimme. 1 stk NV40 og 1 stk R420. Far får det bedste junior det andet :e





Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2004 12:17:47
Svar/Indlæg:
194/13
#23 499$ er jo nok den forventede salgspris i USA. hvis du tager et kig på gfx (high-end) priserne i USA ligger de en hel del lavere end i DK. dette skyldes dels moms (som #26 også nævner) men også at der sælges flere high-end kort og de derfor er billigere. eks:
sapphire 9800xt:
usa: 409$*6,15dk/$ = 2500kr http://www.pricewatch.com/1/37...
dk: (edbpriser) 3250

ASUS 9800xt:
usa: 418*6,15 = 2570
dk: (edbpriser) 3380

Sapphire RADEON 9800Pro Ultimate (256mb):
usa: 323*6,15 = 1990
dk: 3570

forskellen ligger i de to første tilfælde på ca. 30%, dvs. vi kan som minimum forvente en pris på 1,3*499 = 649$ eller lige omkring 4k. men tager vi et kig på forskellen i de mere "specielle" modeller så er forskellen hele 79%. en så stor forskel er nok ikke realistisk efter kortet har været på markedet i ca ½ år, men i de første par måneder er forskelle på 75% ikke helt urealistisk (skøn), hvilket betyder en pris på ca 5400

disse beregninger er self. på ingen måde præcise, men det er blot for at understrege at kortet nok ikke kommer til at koster kun 499$, i DK også selvom prisen der nævnes i #23 er rigtig



Tiger
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 12:49:00
Svar/Indlæg:
545/13
normalt koster topmodellen ca. 4000kr. i starten for ATI, og Nvidia kan finde på at tage mellem 4-5000kr.



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 15:53:13
Svar/Indlæg:
3385/80
Skal da ha en FX 55 :e (var det ikke det den 2.6Ghz hed ?? ?:( )

Og så med at ATI gfx med PCI Express, ja så burde man være godt kørende.



Smash
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 19:07:30
Svar/Indlæg:
194/13
#29 - I "gamle" dage, da dollaren lå omkring de 8, så var den nemmeste måde at regne den danske pris ud ved at gange med 10 - det passede rimelig godt hver gang. - Nu hvor dollaren er nede omkring 6, så ganger man med ca. 8 for at få prisen i dansk kroner, efter told & skat har været der.

High-end grafikkortene har ved de seneste releases alle været prissat til $499 og det bliver de ved med, uanset kursen på dollaren. - Derfor vil "vi" kunne få kortene billigere ved lanceringen, end vi tidligere har kunnet.



Anonym2021815192642
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 22:54:27
Svar/Indlæg:
2418/151
prisen er nok 4000 kr. til at starte med også køre vi helle listen igen :00



Mathias-K
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2004 00:19:17
Svar/Indlæg:
301/14
#31
Fedt nok med 2.6GHz, men så skal du jo satme også have vild køling for at overclocke..!

Ku være man sku sende sit Geforce4 på pension :00