Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til at teste kortene:
CPU: Intel E8500 @3,8 Ghz
Bundkort: Gigabyte EX38-DS4
RAM: 2x2Gb Crosshair dominator @533MHz 5-5-5-15
PSU: Corsair HX1000W
Harddisk: Samsung Spinpoint F1
Kabinet: Antec 900
Følgende grafikkort er taget med til sammenligning.
HIS HD5870 Eyefinity6 Edition 2GB
Powercolor 4890
HIS HD5750
Sapphire HD5570
Alle grafikkort i 5xxx serien understøtter DirectX11 hvilket er den nyeste standard, hvorimod 4890 kortet kun understøtter op til DirectX 10.1. Derfor har jeg valgt at undlade DirectX11 benchmarks for til gengæld at kunne sammenligne med sidste generation.
Til måling af watt forbrug er der brugt en Elworks energimåler, og der er blevet målt på computeren som en samlet enhed.
OS og drivere
- Windows Vista 64-bit fuldt opdateret
- Bundkort BIOS v6.00E
- Bundkort chipset driver 9.1.1.1020
- ATI Catalyst 10.3 driver blevet benyttet
- På His 5870 Eyefinity kortet er ATI Catalyst 10.3b blevet benyttet
Testsoftware.
- 3DMark 06
- 3DMark Vantage
- Far Cry 2
- World in Conflict
- Call of Juarez
- S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat
3DMark 06.
Jeg starter med 3DMark 06 fra Futuremark. Det er en ældre test og den kører kun med DirectX 9, men jeg finder stadig testen brugbar til at måle et grafikkorts potentiale. Der er også en CPU test med i denne, samt i Vantage benchmark, hvilket gør at CPU'en har en større indflydelse på resultaterne end hvis det havde været ren grafik test, derfor vil resultaterne variere en del fra maskine til maskine alt efter hvor kraftig en CPU der benyttes.
Her formår 5830's bedre specifikationer ikke at løbe fra 4890, så vi kan konkludere at skiftet til DX 11 har kostet noget af ydelsen under afviklingen af den ældre standard. Det er også tydeligt at kortet ikke fungerer så godt når vi sættet antialiasing på 8xAA giver et drop på 25%, 4890 har samme problem, hvorimod 5870 klarer den ekstra belastning umådeligt flot og mister kun 15%. Dette kunne tyde på at de 32 ROPs mod de to andres 16, er det der gør udfaldet, de ekstra Stream Processors og texture units på 5830 ikke giver nogen ydelses forbedring over 4890.
3DMark Vantage.
3DMark Vantage er den nyeste grafik benchmark fra Futuremark, og er kendt for at kunne presse en computer til det yderste af hvad DirectX 10 kan præstere. Vantage kører 2 tests som er visuelt meget krævende og beregnet til at presse et grafik kort til at udføre det højeste antal beregninger som overhovedet er muligt. Den kører også 2 CPU test for at teste dennes ydelse, men langt størstedelen af de point den endelige score består af, er grafikkortets fortjeneste hvilket gør særdeles Vantage nyttig til at sammeligne med.
Her begynder 5830 at vise sine kræfter frem, der løber fra 4890 og kan næsten følge med det noget dyrere 5870. Alle kort scorer højt i Entry testen, hvor vi kan se at de 3 kraftigste kort ligger utroligt tæt. Men når der blevet skruet op for grafikken begynder vi at kunne se RV870-chippens styrke. Club3D kortet klarer sig ganske godt i Performance og High, hvor den scorer henholdsvis 11788 og 8504.
Far Cry 2
Det første spil-benchmark vi skal se på er Far Cry 2. Det er et FPS (kort, for first person shooter) spil, der foregår i jungle og ørken-landskab. Spillet bruge Dunia engine, som blev udviklet til Far Cry 2, og er i stand til at lave nogle utrolig flotte visuelle effekter, såsom dynamisk ild udbredelse, storm effekter og nat og dag cyklus, disse effekter er ren guf for et højtydende grafikkort, men en katastrofe for de små kort i testen. Alle tal repræsenterer gennemsnitlig fps, hvor en score under 30 betragtes som uspilleligt.
Her får jeg nogle lidt underlige resultater, uden AA ser vi igen at 5830 klarer sig lidt bedre end 4890 men med AA aktiveret, fejler 5830, her kan kortet ikke følge med og klarer kun lige 30 fps i 1920x1080 med 8xAA. Det er tydeligvis ikke RV870 GPU'en den er gal med, da 5870 stryger igennem med flotte resultater i de to test med 8xAA.
World in Conflict.
Næste spil er World in Conflict, hvor russerne forsøger at overtage verden. Det er et RTS (kort for real time strategy) spil. Krigen udspiller sig på amerikansk jord og tager dig igennem store slag i et flot by og skov miljø. Det er muligt at ødelægge næsten alt, takket være MassTech engine, der også byder på meget detaljerede enheder og et uendeligt antal eksplosioner.
Igen magter 5830 ikke at slippe fra 4890 som rent faktisk klarer sig bedre.
Call Of Juarez.
Call of Juarez er et af de få spil, der er skrevet til direkte at udnytte flere CPU-kerner end to, så her kunne den gamle e8500s 2 kerner godt blive en flaskehals. Spillet køre på Chrome engine 4
som er fjerde generation af Chrome engine, der gør Call of Juarez til et visuelt flot FPS cowboy spil. Jeg har kørt med Shadowmap 2048x2048 i alle test. Det er muligt at køre denne test i DX11, men har valgt at holde mig til DX10 så 4890 også kan være med.
Her klarer 5830 sig ganske ok og leverer en spilbar framerate selv ved 1920x1080 med 4xAA. Kortet formår endda at give 4890 et beskeden baghjul.
S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat benchmark
Call of Pripyat bruger XRAY 1.6 engine, hvilket giver mulighed for fuld DirectX 11 understøttelse. Spillet er efterfølgeren til det orginale S.T.A.L.K.E.R Shadow of Chernobyl. Denne benchmark er god fordi den tester grafikkortene i mange forskellige situationer, og det ses også på grafen nedenfor hvor der er de største udsving kortene imellem.
Her ligger Club3D kortet endnu engang lige over 4890, men det er meget beskedent. Hvis du i forvejen sidder med et 4890 og DX11 og Eyefinity ikke er et must, så er der ikke megen idé i at opgradere til et 5830 da det ikke vil give noget mærkbart ydelses boost.
Strømforbrug.
Jeg har brugt en Elworks energimåler til at måle strømforbruget med. Alle målinger er lavet på hele computeren og ikke på grafikkortet alene.
Her har AMD/ATI tydeligvis forbedret sig i forhold til sidste generation, 4890 trækker 171W i idle mod 5830 135W. I load bruger 5830 34W mindre end 4890, og det er 2 kort der yder nogenlunde ens i de fleste tilfælde.
Overclocking.
Jeg har brugt ATI Overdrive som er indbygget i Catalyst Control Center, hvilket gør det nemt for alle med et ATI kort, at skrue op for frekvenserne. Der er også en auto-tune funktion, hvor driveren selv langsomt øger frekvenserne samt tester stabiliteten. Jeg fortrækker dog at gøre det manuelt, da jeg ofte får de bedste resultater på den måde.
Club3D HD5830 Overclocked Edition er en meget passende titel til dette kort, +175MHZ på GPU og +200MHz på RAM er godt klaret. Det giver 1202 ekstra point i Vantage hvilket er knap 20% bedre end ved default indstillingerne. Club3D har brugt en fremragende køler på 5830 OC kortet, og jeg oplevede aldrig at temperaturen oversteg 50 grader, blæseren er tilmed lydsvag, selv under høj belastning. Det er muligt at øge GPU hastigheden yderligere med ATI tool, men det var ikke muligt her.