Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
| Model | Hastighed/Driver |
Operativsys. | Windows 7 Ultimate 64-bit fuldt opdateret | |
Processor | Intel Quad Extreme 9650 | 3000MHz |
Bundkort | Gigabyte X48-DS5 | 333MHz FSB |
RAM | Kingston Value 4*1GB PC5300 | 333MHz CL5-5-5-15 |
Strømforsyning | Zalman ZM850 | 850 watt |
Kabinet | Silverstone Raven RV-02 | |
Grafikkort | MSI GTX-480 Lightning | ForceWare 260.99 |
Sammenlign. | HiS HD 5870 | Catalyst v. 10.3 |
| HiS HD 5970 | Catalyst v. 10.3 |
| Zotac GTX-480 | ForceWare 197.41 |
| HiS HD 6870 | Catalyst v. 10.10 |
| Inno3D GTX-570 | ForceWare 263.09 |
Testsoftware:
- 3DMark Vantage
- 3DMark 06
- 3DMark 2011
- Stalker: Call Of Prypat DirectX 11 benchmark tool
- Unreal Tournament 3 benchmark tool
- FurMark 1.7.0
- Call Of Juarez DirectX 10 benchmark tool
- Heaven benchmark 2 tool
- Colin Mcrae Drit 2
- Far Cry 2 benchmark tool
OBS:
Nvidia kortene er de eneste, der kan benytte PhysX teknologien, hvorfor de har en betragtelig fordel i 3DMark Vantage. Derudover skal det nævnes, at den version af Radeon HD 5870 kortet vi har benyttet er fabriksoverclocket 25 MHz, mens HD 6870 kortet er clocket 20 MHz. Slutteligt er Zotac GTX 480 kortet overclocket 50 MHz og Inno3D GTX-570 kortet er overclocket 68 MHz.
Bemærk desuden, at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarkene er kørt ved hver enkel anmeldelse, hvorfor der kan være afvigelser i den målte ydelse, kontra de tal der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark Vantage:
Benchmark fra finske FutureMark 3Dmark Vantage - finnerne kan andet end lave gode fiskeknive og woblere. Vantage er en "ægte" DirectX10 benchmark, som ikke er bagudkompatibel med DirectX 9.0c, så her er Windows Vista eller Windows 7 platformen den eneste mulighed for at afvikle testen. Vantage er flot at se på, men samtidigt også ekstremt hårdt mod grafikkortene. Stilen er ændret til en lidt mere cartoon-agtig type - hvorfor vides ikke. Jeg foretrækker selv naturtro tests, såsom Call of Juarez.. Samtidigt kan jeg ikke se , hvorfor der er inkluderet CPU-tests, når det det drejer sig om, er test af grafik. Hvorom alting er, lad os se hvordan kortet klarer sig i denne test:
I Vantage er MSI GTX-480 ikke ligeså hurtigt som GTX-570, men det scorer nu 800 points mere end et standard GTX-480.
3DMark 06:
Den ældre version af FutureMark’s 3Dmark programmer, som kun tester i DirectX 9, og er sammen med Fallout 3 den eneste benchmark i testen, der benytter den ældre API. Jeg har valgt at tage denne med, da jeg selv ofte spiller spil, der benytter DirectX 9 og fordi, der stadigvæk udkommer spil, der benytter denne efterhånden meget forældede API.
I den gode gamle DirectX 9 test er MSI lightning kortet det hurtigeste på Nvidia siden generelt klarer AMD sig dog bedre i denne diciplin.
3DMark 2011:
3DMark 2011 er den nyeste version af futuremarks berømte benchmark program. Programmet tester i DirectX 11, og benytter blandt andet høj og lav tesselation, post-processing, belysning med skygger, fysik simulering med "hårde" og mange objekter samt fysik med bløde objekter beregnet med DirectCompute. Jeg har testet i de 3 forud konfigurerede settings Entry, Performance og Extreme.
Så er vi nået til den nye og allerede ret udskældte 3DMark 2011 test, grafisk er testen enormt imponerende og i flere tests når jeg under 10 Fps. I testen er GTX-570 kortet det hurtigeste på alle fronter, og det 1400 kr. dyrere lightning kort må se sig slået.
Stalker: Call Of Pripyat:
Stalker:Call Of Pripyat benchmark er et DirectX 11 benchmarktool fra GSC Game World i Kiev, Rusland. Firmaet står bag STALKER: Shadow of Chernobyl, STALKER: Clear Sky og STALKER: Call Of Pripyat. Denne benchmark er baseret på den sidstnævnte og presser igennem 4 deltests, grafikkortenes evner til det yderste. De 4 deltests består af en test, hvor grafikmotoren kører om dagen, en om natten, en i uvejr med regn og torden og mange reflektioner i materialer og en i høj solskin. Dette sikrer, at grafiktesten bliver yderst omfattende, da alle kortets evner testes igennem. Da testen kører under alle de forhold man vil møde i et spil, synes jeg at det er en af de mest retvisende grafiktests der findes pt. I denne test er højere FPS bedre, end lavere. I referencetestgrafen har jeg kun medtaget værdierne for Day-delen af testen, da vi ellers skulle se på 12 små billeder. Jeg har indsat graferne fra testen i Ultra Mode for alle 4 kort til sammenligning.
Her ser vi at lightning kortet er hurtigere end GTX-570 med ca 3 fps.
Igen ser vi at lightning kortet er en smule hurtigere end GTX-570.
Unreal Tournament 3 Benchmark Tool:
Der er ikke så meget, at sige om UT3-testen. Jeg har valgt UT3 fordi den fra starten af blev bygget til at være optimeret til DirectX 10.0. Med patch er der support for DirectX 10.1. og denne test er udvalgt fra benchmarkportfolioet fordi rigtigt mange spil der bruges i dag og som stadig frigives, er baseret på netop UT3's grafiske motor. Der er testet med manuelle settings til absolut højeste kvalitetsindstillinger. Vi får høje tal, da spillets grafiske elementer ikke længere er hypermoderne.
Endnu engang ser vi at lightning kortet er rigtig højt oppe, og 3 fps hurtigere end et std GTX-480 men GTX-285 kortet er stadig bedst.
FurMark 1.7.0:
FurMark er en meget brugt benchmark på flere forskellige testsider - og det er med god grund. For FurMark indeholder både en benchmark, samt en burn-in/stability testfunktion. Den kan endvidere tage screenshots undervejs ved at trykke på F9, hvilket er meget praktisk. Samtidigt skriver den løbende en temperaturgraf over GPU'ens varmetilstand og det er endnu et plus ved at benytte denne test. Ydermere er det testens eneste OpenGL-benchmark og derfor den eneste der siger noget om, hvor godt producenterne har integreret OpenGL optimeringer i GPU'erne. Dette er vigtigt at vide for dem der kører Linux, eller anden Unix eller har brug for at rendere OpenGL professionelt i applikationer, hvor selve renderingen smides ned på GPU'en. Oveni så er FurMark klart den benchmark der brænder grafikkortet allervarmest hurtigst muligt. Og det er også en fordel, når man skal finde et grafikkort's præcise smertegrænser for overclockning. Desuden er FurMark en OpenGL 2.1 benchmark og da GTX-285 kun kan køre OpenGL 2.1, mens AMD/ATI-kortene kan køre OpenGL 3.0 er denne test valgt udfra det parameter for, at kunne give en retvisende og valid sammenligning.
I Furmark testen er lightning kortet lynende hurtigt og GTX-570 kortet får en bagsædeplads.
Call Of Juarez:
Call of Juarez er et af de få spil der er skrevet til direkte, at udnytte flere CPU-kerner end to. Der er brugt Call of Juarez benchmark tool, 32-bit udgave, sat til maximum DirectX 10 settings, 1680x1050, Shadowmap 2048x2048, Shadows High, SSAAx4, Sound On.
I Call Of Juarez er lightning kortet efter GTX-570, og selv den lavere clockede version af GTX-480 er hurtigere.
Unigine Heaven benchmark 2 tool:
Heaven benchmark er den første benchmark, til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP, og de tilhørende nye features som Tesselation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ. I testen er der brugt DirectX 10/DirectX10.1, da ingen af de testede referencekort, eller det testede kort understøtter DirectX 11.
I Heaven directX 10 testen er GTX-570 kortet hurtigere end lightning kortet dog er forskellen kun 0,5 fps.
Mønsteret gentager sig i directX 11 testen hvor GTX-570 kortet bare er den tand hurtigere.
Colin Mcrae Dirt 2:
Colin Mcrae Dirt 2 er den nyeste version af Codemasters rallyspil, opkaldt efter den afdøde rallykører Colin Mcrae. Det første Dirt var et utrolig flot og krævende spil, en tradition de ikke har brudt, da toeren er et af de første spil på markedet til at benytte DirectX 11-grafik. Og selvom det kun benyttes få steder, så er det derudover et meget flot spil fyldt med imponerende detaljer.
DiRT testen hvor vi endnu engang ser at GTX-570 er den smule hurtigere end MSI's lightning kort.
Far Cry 2 Benchmark tool:
Far Cry 2 er Ubisofts fortsættelse på Cryteks first person shooter. Spillet forgår I Afrika og med enorme landskaber, og tonsvis af detaljer overalt ,er det et spil, der virkelig kan presse selv de dyreste grafikkort.
Forskellen mellem GTX-480 og lightning kortet er slående men GTX-570 er stadig hurtigere.
Overclocking
MSI lover et stort overclocking potentiale, jeg nåede meget hurtigt 800 MHz ved at smide lidt ekstra volt på coren. Desværre kom jeg ikke meget længere, da kortet efter flere tests nåede 95-96 grader under load, og MSI vil formegentlig gerne have et funktionelt kort tilbage igen, så jeg stoppede der. Og her skulle det også vise sig, hvorfor MSI har valgt at benytte 3 strømstik, fordi under overclock testen kom strømforbruget over 500 watt, dette er som man kan se nedenfor 130 watt mere end standard!
GPU: Overclocket fra 750 MHz til 797 MHz
RAM: Overclocket fra 2000 MHz til 2118 MHz
Dette bliver et overclock på 6.2% på GPU'en og 5.9% på ram, lad os så se på hvad det gør:
Som man kan se giver de ekstra MHz ca 400 points. Derudover kan de nævnes at kortet gik fra 30.2 fps til 32 fps i heaven testen.
Strømforbrug
Som vi ved er GTX-480 et strømslugende kort og en overclocket version gør det ikke bedre. Kun HD 5970 formår at bruge mere strøm.
Så er vi jo klar til en konklusion.