High Dynamic Range eller HDR, er det næste store spring indenfor skærmteknologi. Med mere kontrast, baggrundsbelysning og rigere farvedybde er billeder nu mere naturtro end nogensinde før.
Hvis man skal sammenfatte en stor del af CES 2017 i een sætning, vil det være faktisk være nok med et enkelt "ord" nemlig HDR. Uanset om det er Nvidia's G-Sync HDR, AMD'S FreeSync 2 eller nogen af de tilsyneladende utallige display fabrikanter, har rigtig mange fået øje på High Dynamic Range. HDR står for High Dynamic Range (stort dynamikområde) og HDRI er High Dynamic Range Imaging. Teknikken går i korthed ud på at man tager fx tre billeder, hvor et er overbelyst, et er normalt belyst og et er underbelyst, og de bliver efterfølgende sat sammen til et enkelt billede. Man har i lang tid kunne se billeder lavet af foto entusiaster, og enkelte gange har effekten været brugt på tv. Om man kan lide det, er en smagssag, men til spil, der ser det flot ud. Til naturtro billeder bryder jeg personligt ikke mig om det.
Nvidia har frigivet en ny video som beskriver præcis, hvordan HDR viser sine styrker og potentielle realisme i fremtidige spil. NVIDIA har vedtaget HDR standarden med G-Sync HDR, som opfylder HDR10 standarden med en variabel baggrundsbelysning og et farverum, som er 25% bredere end sRGB.
I Q2 2017 har Nvidia planer om at frigive G-Sync HDR skærme, og de starter ud med 4K 144Hz modeller fra ACER og ASUS. Begge har dynamisk kontrolleret baggrundsbelysning styret over 384 zoner, der giver ultra-high kontrast og rigere og mere naturlige mørke scener.
Nvidia udtaler: These G-SYNC HDR monitors also come with support for HDR10 – the HDR format being adopted for PC gaming. And in partnership with your favorite developers, NVIDIA is getting upcoming and already-released games ready for the launch of G-SYNC HDR, such as Mass Effect: Andromeda and Shadow Warrior 2. These games are brighter, more vibrant, and even more impressive and beautiful than they already were, and in Mass Effect Andromeda nebulae will take your breath away.
Det bliver lige så interessant hvilke grafikkort der skal drive 4K skærme ved 144hz. Som det er lige nu kæmper de om hvem der kan levere 60fps stabilt ved 4K. Så det må ligge mange år ude i fremtiden før et enkelt grafikkort kan drive sådan en skærm. 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 14-01-2017 09:47:50.
Har aldrig i mit liv lagt mærke til tearing før jeg fik en G-sync skærm. Spillede en runde BF1 lige nu og imens jeg sad som "sidekick" i en heavy tank så var billedet fuldstændig splittet. Godt gået Nvidididida 🤣
Synes i ikke det øverste billed ser mere ægte ud end det nederste? Jeg synes kun det er himlen der har fået en klar forbedring, resten ser psykedelisk ud, alt for meget farve og lys steder der ikke burde være det 😕
Vil give #6 ret med det valgte motiv. Måske HDR havde givet et mere positivt indtryk, hvis man havde brugt et motiv fra naturen, fra et bybillede, fra et racerspil, ja faktisk ethvert motiv fra noget vi ved hvordan skal se ud? 😕
#5 Det er ellers godt gået, hvis du indtil nu har kunnet game uden at opdage tearing 🤣 Jeg har sloges med det siden Quake 1-dagene, og jeg er mega glad for min Gsync skærm 🙂
#9 Måske fordi du ikke laver flere fps end din skærm skal bruge? Hvis din skærm kun skal bruge 100 fps så er der ingen grund til at dine GPUer kører med 100 % og måske smider 200 fps ud.
Vil personligt hellere have en 34" 1440p ultrawide med HRD end et 16:9 4K display.
#5 jamen saa lad dog vare at saette dit system op med tearing. gsync hjalper dig jo netop til at kunne saette det op til ikke at teare uden at fra fps hak.
men hvis du bare har slaet g-sync til tillader du jo stadgivaek tearing da du ikke her fikset din sync ordenligt.
gsync kan ikke rede dig fra tearing nar FPS er hoejre end hz. du skal have vsync slaaet til saa eller fast-sync (triple buffering)
jeg ville onske at G-sync og free-sync ikke kaldet sig X-sync. Det giver en masse forvirring omkring begreberne
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 14-01-2017 23:19:03.
Du skal have vsync eller fast sync slaet til SAMT G-sync
GSync betyder blot at din skaerm har en variabel Hz der venter pa et framebuffer skift. men det stopper ikke dig fra at have et framebufferskift foer din skaerm er klar til det. (fps hoejere end hz)
vsync sikre dig at framebuffer skift kun sker naar din skaerm er klar. saaledes at du aldrig kommer over dien FPS i hz og ingen tearing