Inden vi har fået set R520, ser det ud til at vi allerede har fået nogle rimelige fornuftige specifikationer på den næste topmodel R600.
65nm
64 Shader pipelines (Vec4+Scalar)
32 TMU's
32 ROPs
128 Shader Operations per Cycle
800MHz Core
102.4 billion shader ops/sec
512GFLOPs for the shaders
2 Billion triangles/sec
25.6 Gpixels/Gtexels/sec
256-bit 512MB 1.8GHz GDDR4 Memory
57.6 GB/sec Bandwidth (at 1.8GHz)
WGF2.0 Unified Shader
Det eneste der måske virker lidt overdrevet er 65nm teknikken. Hvilket især forstærkes af at ATi tilsyneladende har meget store problemer ved 90nm-teknologi, men der er jo 1½år til introduktionen, så mon ikke den teknologi er ved at være moden til den tid.
Kortet får 64 unified shaders, hvilket lyder ganske fornuftigt. Xbox360 får 48unified shaders. Hvilket virker mere overraskende er de 32ROPs. ATi er altså på vej ind med em fleksibel pipelines som nVidia har brugt i flere år nu. 32ROPs fortæller at trods 64pipelines kan chippen max presse 32pixels igennem per takt. En god måde at spare transistorer på.
Chippen skulle være på markedet om ca. 1½år... 4kvartal 2006
http://megagames.com/news/html/hardware/atir600specsrevealed.shtml
Den unified shaderpipeline er en rigtig spændende ting, der kan give rigtig stor fleksibilitet og skulle være en del af WGF2.0 (efterfølgeren til directX) dvs. at de gamle kendte vertex-pipelines faktisk er en del af hele pipeline-opbygningen. Derfor er 64pipelines ikke nær så imponerende, men det vil højst sandsynlig give en rigtig god udnyttelsen af chippens transistorer.
Chippens frekvens kan sagtens hænge sammen med den tynde 65nm-teknologi. De 800Mhz er ikke vildt imponerende, men sammen med 64pipelines burde det give en ydelse som ca. 6-8 Geforce6800Ultra.
2 Billion triangles/sec lyder voldsomt, men hænger rigtigt godt sammen med resten af specifikationerne. Husk at det er et grafikkort vi først får at se om 1½år, og hvor meget der er sket på 1½år den anden vej, når vi nu får Geforce7 her en af dagene, der skulle have 24pipelines og 8vertexshaders (32pipelines i alt)
256-bit 512MB 1.8GHz GDDR4 Memory lyder ganske fornuftigt, måske er det ligefrem skudt under måles. 1.8GHz 256bit ram er ikke voldsomt, og jeg havde da snart håbet på at 512bit ville finde vej til grafikkortene.
Rigtig spændende specifikationer, der dog ikke er milevidt fra dem vi har set på Xbox360, der har en meget lignende chip monteret. Xbox360 48unified pixelpipelines vil nok også give os en fornemmelse af hvad R600-chippen egentligtager er for en størrelse, men det bliver spændende og se hvad fremtiden bringer.
Xbox360 er en meget hurtig ekstern Cache, der er næsten er sat sammen med chippen. Den form for cache håber jeg også vil finde vej til fremtidens grafikkort, hvilket vil kunne booste chippens hastighed noget, og især give os fri antialiasing og anisotrofisk filtering.
Vi vil selvfølgelig følge med rygterne angående R600 og selvfølgelig også R520 der burde ligge og vente på os ude i horisonten.