Køl din computer med madolie

Diverse d.  10. januar. 2006, skrevet af Woodgnome 20 Kommentarer.  Vist: 821 gange.



Anskaf et stk plexiglas kabinet.
Luk alle huller med lim og mere plexiglas - bortset fra toppen.
Tilføj hardware til et komplet system.
Hæld 8 gallons madolie i kabinettet.
Tænd for svinet og nyd stilheden!

Det er opskriften på en madolie-kølet PC. Gutterne på Tomshardware kan ikke være helt raske oveni hovedet for at i gang med den slags, men must see og sjovt er det da ;). Tomshardware har oveni købet været så flinke, at lave en video af projektet.

I kan finde hele artiklen og videoen lige her: http://www.tomshardware.com/2006/01/09/strip_out_the_fans/
teko
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 14:23:32
Svar/Indlæg:
873/19
Min far er gået igang med samme projekt efter jeg sendte ham linket igår, ska nok bli spas :e



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 14:26:08
Svar/Indlæg:
3214/18
Og når den så har kørt i et par dage er den klar til halbes Hänchen mit Pommes. :e



nAlen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 14:33:49
Svar/Indlæg:
687/9
Er det bare mig eller er lige præcis DET, set før ?

År tilbage, på tweakup var der da vist nøjagtig samme koncept oppe og vende.

Eller err det bare mig ?



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 14:36:11
Svar/Indlæg:
3532/303
hmm.. 1 gallon er 3.78 l. Det er altså 30,24 l eller sådan noget...
Meget sjovt projekt, får helt lyst til at gøre det. Hvem er frisk ?



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 14:38:31
Svar/Indlæg:
3214/18
#3 Ja, du har fuldstændig ret. Der var en bruger på tweakup der lavede præcis det samme mod! Selv samme mod kan iøvrigt ses her: http://www.klaus.gejl.dk/cubic...



Bostorm
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2006 15:40:17
Svar/Indlæg:
256/18
Netop det trick blev prøvet for mange år siden på flere udenlandske sites. Alle resulterede i at det mundede ud i en dårlig idé i længden, da al den olie fører en masse namseri med sig.

Men sjovt er det da.




tornberg
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2006 15:47:38
Svar/Indlæg:
480/124
Er enig med #3, 5 og 6 ret. Det er set før.



nAlen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 15:51:53
Svar/Indlæg:
687/9
Mente nok der var noget om det, og til #5, det var lige præcis den jeg mente :)

Underholdende tiltag, og hvis de har løst problematikken omkring diskene, kunne det da være værd at kigge på, en dag man keder sig :)



--DaxTeR--
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 16:23:59
Svar/Indlæg:
1089/98
Kunne vært sjovt at prøve ved sin gamle pc :p (selvom en p4 400MHz nok ikke bliver rat varm)



#10
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 16:35:27
Svar/Indlæg:
3640/1231
Koolance udstillede noget lignende på Cebit det første år jeg var afsted. Det må så være en 4-5 år siden nu, så det er absolut ikke nyt.

Stadig god underholdning syntes jeg. Men langt mere interessant når en kommer op med et system der rent faktisk virker... Også i længden :p



Anonym2021815192642
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 18:44:45
Svar/Indlæg:
2418/151
HAHA jeg vil ikke opgrader den😀 det vil tage alt for lang tid .. med alt det olie ..



pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 19:47:27
Svar/Indlæg:
531/120
ville være smart hvis man ikke skulle opgradere :), bare smide al ens hardware ned i sådan en plexiglas kasse og ligge et låg på, og en 100% lydløs comp. :)

meen sikke noget svineri bare for at skifte et GFX eller lign.. også når man skal sælge de gamle dele bagefter hehe



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 20:35:52
Svar/Indlæg:
2307/37
Hmmmm, jeg mener at kunne huske at have læst et sted, at demineraliseret eller destilleret vand kan fås i udgaver, så det ikke er elektrisk ledende. Hvis det er rigtigt, så kan det vel i princippet lade sig gøre at bruge vand i stedet for olie. Kan nogen bekræfte det, eller er det uladsiggørligt???



#14
viz
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2006 20:55:30
Svar/Indlæg:
21/14
Destileret vand ledere ikke el, deres oprindelig ide var at bruge destileret vand, men skiftede over til olie istedet. Kan ikke huske hvorfor, men læs artiklen ;]



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2006 21:27:38
Svar/Indlæg:
2307/37
#14, jeg kan se, at du har ret. Det sjove er dog, at de også havde problemer med olien, indtil de isolerede det kritiske område omkring cpu-soklen. For mig at se, prøvede de ikke dette med de-ioniseret vand. Dvs. at de måske kunne have fået succes med vand alligevel. Det ville jeg dælme gerne se forsøgt - et system nedsunket i klar væske ville da være for lækkert... ;)



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2006 23:19:09
Svar/Indlæg:
14079/622
Er der ikke noget med, at destilleret vand meget nemt bliver ledende igen ?

Men tag fx det der MCT5 som er "vand-erstatning" i vandkølesystemer. Selvom det ikke er ledende, bliver hardwaren rimelig fuckedup at se på efter kontakt med dette. Hvorfor ved jeg ikke..



SimTex
 
Superbruger
Tilføjet:
11-01-2006 00:08:21
Svar/Indlæg:
527/21
Må tilstå jeg syntes der mangler lidt fyldest gørende info for at gøre artiklen rigtig interessant.

De kunne godt have smækket nogle tal ind for forskellige væskers varmeledningsevner, f.eks. for forskellige olietyper. Derudover ville jeg også gerne vide hvor varm væsken blev efter at have kørt i længere tid, eller om overfalden er stor nok til at afgive alt varmen. Endelig syntes jeg også det er lidt af et mysterium at de bliver nødt til at isolere sokel samt de ikke kan få det til at virke med de-ioniseret vand. Godt nok kører cpuen med høje frekvenser men hvad med de resterende komponenter, og det med at det skulle være olien mellem benene der bliver ledende, syntes jeg ærlig talt lyder lidt underligt.





KillerFrog
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2006 11:11:25
Svar/Indlæg:
1950/230
Feeed at skulle deltage ved LAN, og slæbe 60 KG kabinet med.



Kristian_Wraae
 
Superbruger
Tilføjet:
11-01-2006 23:00:45
Svar/Indlæg:
61/4
Problemet med de fleste olier er at de får kapacitorerne til at svulme op og blive ødelagte. Jeg vil skyde på at der går ca 6 mdr før deres PC ikke køre længere. Der var en på 2cpu.com som lavede et eksperiment for et par år siden med mineralolie (lampeolie) og det fik nogle af komponenterne til at svulme så meget op at deres ben blev trukket ud af deres lodninger så de simplethen faldt af bundkortet.

Der findes nogle enkelte typer olier (f.eks transformator olie) som er beregnet til elektronik og som ikke har denne egenskab.

Jeg tror stadig olie køling kan være godt hvis man skal bruge tøris eller LN til et benchmark projekt for at undgå kondens.



Iceman
 
Overclocker
Tilføjet:
12-01-2006 13:52:46
Svar/Indlæg:
19/9
Mener at have læst en artikel om en gut der brugte hospitals olie,

aner ikke 100% hvad det er for en slags olie men det er ikke så grumset som madolie :e

så ligner ens pc jo ikke noget fra en alien film :e