Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
|
Model |
Hastighed/Driver
|
Operativsys. |
Windows 7 Ultimate 64-bit fuldt opdateret |
|
Processor |
Intel Quad Extreme 9650 |
3000MHz |
Bundkort |
Gigabyte X48-DS5 |
333MHz FSB |
RAM |
Kingston Value 4*1GB PC5300 |
333MHz CL5-5-5-15 |
Strømforsyning |
Zalman ZM850 |
850 watt |
Kabinet |
Silverstone Raven RV-02 |
|
Grafikkort |
MSI N560GTX-Ti Twin Frozr |
ForceWare 270,61 |
Sammenlign. |
AMD HD 6990 |
Catalyst v. 11,4 |
|
HiS HD 5970 |
Catalyst v. 10.3 |
|
Inno3D GTX-580 |
ForceWare 270,61 |
|
HiS HD 6870 |
Catalyst v. 10.10 |
|
Inno3D GTX-570 |
ForceWare 263.09 |
|
AMD HD 6970 |
Catalyst v. 11,4 |
Testsoftware:
-
3DMark Vantage
-
3DMark 2011
-
Stalker: Call Of Prypat DirectX 11 benchmark tool
-
Unreal Tournament 3 benchmark tool
-
FurMark 1.7.0
-
Call Of Juarez DirectX 10 benchmark tool
-
Heaven benchmark 2 tool
-
Colin Mcrae Drit 2
-
Far Cry 2 benchmark tool
OBS:
Nvidia kortene er de eneste, der kan benytte PhysX teknologien, hvorfor de har en betragtelig fordel i 3DMark Vantage. Derudover skal det nævnes, at den version af HD 6870 kortet vi har benyttet er clocket 20 MHz, samt at Inno3D GTX-570 kortet er overclocket 68 MHz.
Bemærk desuden, at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarkene er kørt ved hver enkel anmeldelse, hvorfor der kan være afvigelser i den målte ydelse, kontra de tal der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark Vantage:
Benchmark fra finske FutureMark 3Dmark Vantage - finnerne kan andet end lave gode fiskeknive og woblere. Vantage er en "ægte" DirectX10 benchmark, som ikke er bagudkompatibel med DirectX 9.0c, så her er Windows Vista eller Windows 7 platformen den eneste mulighed for at afvikle testen. Vantage er flot at se på, men samtidigt også ekstremt hårdt mod grafikkortene. Stilen er ændret til en lidt mere cartoon-agtig type - hvorfor vides ikke. Jeg foretrækker selv naturtro tests, såsom Call of Juarez. Samtidigt kan jeg ikke se, hvorfor der er inkluderet CPU-tests, når det det drejer sig om, er test af grafik. Hvorom alting er, lad os se hvordan kortet klarer sig i denne test:
Som man kan se følger det lille Ti kort godt med og ligger sig lige i hælende på storebror, som man kan se er det faktisk hurtigere end HD 6970 hvilket er ganske imponerende.
3DMark 2011:
3DMark 2011 er den nyeste version af futuremarks berømte benchmark program. Programmet tester i DirectX 11, og benytter blandt andet høj og lav tesselation, post-processing, belysning med skygger, fysik simulering med "hårde" og mange objekter samt fysik med bløde objekter beregnet med DirectCompute. Jeg har testet i de 3 forud konfigurerede settings Entry, Performance og Extreme.
Helt så imponerende er kortet ikke i 2011 men det er helt igennem en solid præstation, og kortet placerer sig lige hvor man ville forvente.
Stalker: Call Of Pripyat:
Stalker:Call Of Pripyat benchmark er et DirectX 11 benchmarktool fra GSC Game World i Kiev, Rusland. Firmaet står bag STALKER: Shadow of Chernobyl, STALKER: Clear Sky og STALKER: Call Of Pripyat. Denne benchmark er baseret på den sidstnævnte og presser igennem 4 deltests, grafikkortenes evner til det yderste. De 4 deltests består af en test, hvor grafikmotoren kører om dagen, en om natten, en i uvejr med regn og torden og mange reflektioner i materialer og en i høj solskin. Dette sikrer, at grafiktesten bliver yderst omfattende, da alle kortets evner testes igennem. Da testen kører under alle de forhold man vil møde i et spil, synes jeg at det er en af de mest retvisende grafiktests der findes pt. I denne test er højere fps bedre, end lavere. I referencetestgrafen har jeg kun medtaget værdierne for Day-delen af testen, da vi ellers skulle se på 12 små billeder. Jeg har indsat graferne fra testen i Ultra Mode for alle 4 kort til sammenligning.
Vi er nu nået til en af AMDs ynglings tests, og som vi kan se er 560 Ti kortet nu nederst på listen dog er der kun 1 sølle Fps op til storebror 570 hvilket er ganske fornuftigt.
Her ser vi præcis samme billede som i DirectX 10 testen, kortet klarer sig stadig fornuftigt.
Unreal Tournament 3 Benchmark Tool:
Der er ikke så meget, at sige om UT3-testen. Jeg har valgt UT3 fordi den fra starten af blev bygget til at være optimeret til DirectX 10.0. Med patch er der support for DirectX 10.1. og denne test er udvalgt fra benchmarkportfolioet fordi rigtigt mange spil der bruges i dag og som stadig frigives, er baseret på netop UT3's grafiske motor. Der er testet med manuelle settings til absolut højeste kvalitetsindstillinger. Vi får høje tal, da spillets grafiske elementer ikke længere er hypermoderne.
I Unreal testen klarer kortet sig godt, men som man kan se er forskellen meget lille.
FurMark 1.7.0:
FurMark er en meget brugt benchmark på flere forskellige testsider - og det er med god grund. For FurMark indeholder både en benchmark, samt en burn-in/stability testfunktion. Den kan endvidere tage screenshots undervejs ved at trykke på F9, hvilket er meget praktisk. Samtidigt skriver den løbende en temperaturgraf over GPU'ens varmetilstand og det er endnu et plus ved at benytte denne test. Ydermere er det testens eneste OpenGL-benchmark og derfor den eneste der siger noget om, hvor godt producenterne har integreret OpenGL optimeringer i GPU'erne. Dette er vigtigt at vide for dem der kører Linux, eller anden Unix eller har brug for at rendere OpenGL professionelt i applikationer, hvor selve renderingen smides ned på GPU'en. Oveni så er FurMark klart den benchmark der brænder grafikkortet allervarmest hurtigst muligt. Og det er også en fordel, når man skal finde et grafikkort's præcise smertegrænser for overclockning. Desuden er FurMark en OpenGL 2.1 benchmark og da GTX-285 kun kan køre OpenGL 2.1, mens AMD/ATI-kortene kan køre OpenGL 3.0 er denne test valgt udfra det parameter for, at kunne give en retvisende og valid sammenligning.
Som man kan se klarer kortet sig rigtig godt i Furmark, dog leverer det en meget lav minimum fps.
Call Of Juarez:
Call of Juarez er et af de få spil der er skrevet til direkte, at udnytte flere CPU-kerner end to. Der er brugt Call of Juarez benchmark tool, 32-bit udgave, sat til maximum DirectX 10 settings, 1680x1050, Shadowmap 2048x2048, Shadows High, SSAAx4, Sound On.
Igen ser vi en fornuftig fps, der ligger sig lige efter 570 og 6970 hvilket er meget fornuftigt.
Unigine Heaven benchmark 2 tool:
Heaven benchmark er den første benchmark, til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP, og de tilhørende nye features som Tesselation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ. I testen er der brugt DirectX 10/DirectX10.1, da ingen af de testede referencekort, eller det testede kort understøtter DirectX 11.
Igen ser vi at kortet placere sig få fps efter 570, og generelt klarer det sig rigtigt godt i denne test.
Her ser vi at 560 Ti lige præcis kan levere en spilbar framerate i DirectX 11, og igen placerer det sig passende efter 570 og overraskende tæt på 6970.
Colin Mcrae Dirt 2:
Colin Mcrae Dirt 2 er den nyeste version af Codemasters rallyspil, opkaldt efter den afdøde rallykører Colin Mcrae. Det første Dirt var et utrolig flot og krævende spil, en tradition de ikke har brudt, da toeren er et af de første spil på markedet til at benytte DirectX 11-grafik. Og selvom det kun benyttes få steder, så er det derudover et meget flot spil fyldt med imponerende detaljer.
I Dirt 2 klarer kortet sig fantastisk godt og overhaler både 5970,6970 og 570 dog skyldes dette formegentlig driveren.
Far Cry 2 Benchmark tool:
Far Cry 2 er Ubisofts fortsættelse på Cryteks first person shooter. Spillet forgår I Afrika og med enorme landskaber, og tonsvis af detaljer overalt ,er det et spil, der virkelig kan presse selv de dyreste grafikkort.
Her ser vi igen 560 Ti klare sig rigtig fint og lige pludselig ser et 6970 meget dyrt ud.
Overclocking
MSI 560 Ti Twin Frozor 2 er ifølge pakningen et kort lavet til overclock, jeg nåede ikke længere end 42 Mhz før artifacts indfandt sig på skærmen, dette er et meget gennemsnitligt overclock og egentligt ikke noget der er voldsomt imponerende.
GPU: Overclocket fra 880 MHz til 922 MHz
RAM: Overclocket fra 2100 MHz til 2165 MHz
Dette bliver et overclock på 4,7% på GPU'en og 3% på ram, lad os så se på hvad det gør:
Grafen snyder lidt, forskellen er kun 40 points, i Heaven Testen giver overclocket 1 ekstra fps i den højeste test.
Strømforbrug
Som man kan se bruger 560 kortet meget lidt strøm i idle, og selv under load er det ganske fornuftigt, som man kan se er der 50 watt op til 570.
Så er vi jo klar til en konklusion.