Test: Preview af MSI Z77A-GD65

Bundkort, Intel d.  04. april. 2012, skrevet af freak_master 23 Kommentarer.  Vist: 31431 gange.

Korrekturlæser: rehan09
Billed behandling: svedel77
Oversættelse: rehan09

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 1549,00
Produkt udlånt af: MSI
DK distributør: DCS

Konklusion

Så fik vi på HWT også kigget lidt på Z77 chipsættet, og det har generelt set rigtig godt ud. En ting jeg er helt vild med her er den utrolige hurtige BIOS, det er noget helt andet at sidde med, og rigtig lækkert at Windows er startet på næsten ingen tid. Vi har ikke rigtig set noget nyt fra MSI's side udover chipsættet, men det de leverer til bundkortet her er stadig rigtig lækkert.

 

Innovation/Teknologi - 5
Det nyeste chipsæt kombineret med de MSI funktioner som vi alle kender og elsker. Det kan næsten ikke blive bedre.

Bundle/Tilbehør - 4
Jeg giver 4 her fordi jeg stadig savner en længere CrossFire bro, ellers synes jeg at resten af pakken er helt iorden, det er desværre bare ikke helt nok til at få 5.

Design/Layout - 5
MSI har flyttet start, reset og OC Genie knapperne, hvilket gør at de stadig kan bruges selvom der er fyldt op med grafikkort i PCIe portene. Udover dette synes jeg generelt at layoutet er som det skal være.

Software/BIOS - 5
BIOS får også 5 fra mig af. Den er utrolig hurtig, og jeg fik brugt musen denne gang. Click BIOS II har dog stadig noget med de museklik, hvor man ofte skal dobbeltklikke hvor man forventer der blot skal klikkes en gang, men den generelle hastighed trækker helt sikkert op her.

Ydelse - 5
Som jeg skrev i testafsnittet har MSI meldt ud at det nye chipsæt kan hæve ydelse af Sandy Bridge, hvilket vi også har set. Der var et par underlige resultater ind imellem, men nu skal vi også huske på at der er kørt med en meget ny BIOS, og MSI skal lige have BIOS til at styre bundkortet ordenligt. Ved overclock kunne jeg hive 100MHz mere ud af min 2600K, hvilket jeg var ret imponeret over, og måske mere, da det virkede til at være BIOS der er begrænsningen.

Pris - 4
DKR 1549.- er ikke meget for et bundkort af denne kaliber, og sætter man det op imod det DKR 100,- billigere Asus P8Z77 synes jeg man får en smule mere for pengene her, da vi får alle MSI's lækre funktioner oven i hatten.


 

UK summary

We got our hands on the Z77 chipset, and it is generally really good. One thing I absolutely love here is the incredible speed in the BIOS, it is much faster than I previously experienced and it is great that Windows started in no time. We have not really seen anything new from MSI in addition to the chipset, but the features on this motherboard are really nice.

 

Innovation/Technology - 5
The newest chipset combined with the MSI features as we all know and love. It could hardly be any better.

Bundle/Accessories - 4
I give 4 here because I still miss a longer Crossfire bridge, otherwise I think that the rest of the package is quite okay, it's unfortunately just not quite enough to achieve a top mark.

Design/Layout - 5
MSI has moved off, reset and OC Genie buttons to the top, which means that they can still be used even if the motherboard is filled up with graphiccards in the PCIe ports. Besides this, I think generally that the layout is as it should be.

Software/BIOS - 5
BIOS also get 5 from me. It is incredibly fast and I could use the mouse properly this time. Click BIOS II still has something buggy about the mouse clicks, where you often have to double clickwhere you expect to only be clicked once, but the overall speed, definitely pulls up.

Performance - 5
As I wrote in the test section, MSI has announced that the new chipset can increase performance from Sandy Bridge, which we've seen. There were a few weird results sometimes, but now we must also remember tha this is a new BIOS and MSI just need to tweak the BIOS in order to control the motherboard properly. By overclock I could pull 100MHz more out of my 2600K, which I was pretty impressed by, and perhaps even more, as it seemed to be the BIOS that was the limitation.

Price - 4
DKK 1549,- is not much for a motherboard of this caliber, and If you put it up against the DKK 100, - cheaper Asus P8Z77 I believe that you get a bit more for your money, because of the extra cool features added by MSI.

 




Test: Preview af MSI Z77A-GD65
Innovation / Teknologi5
Bundle - Tilbehør4
Design - Layout5
Software - BIOS5
Ydelse5
Pris4
Samlet93%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here
gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
04-04-2012 09:34:47
Svar/Indlæg:
1001/5
Så vidt jeg ved, så bliver Intels Z77 express chipsæt først frigivet den 8. april. Hvordan kan det være i har fået lov til at poste et review af det allerede?


mikkel2833
 
Overclocker
Tilføjet:
04-04-2012 10:04:45
Svar/Indlæg:
330/19
Lækkert.

Modtog selv mit ASUS MAXIMUS V GENE Z77 M-ATX igår :)
http://www.dustinhome.dk/asus-...


MSI
 
Newbie
Tilføjet:
04-04-2012 10:26:52
Svar/Indlæg:
134/14
#1 - Der er tale om et preview og der er givet grønt lys her fra.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
04-04-2012 10:41:01
Svar/Indlæg:
1001/5
#3

Det er da vist lidt mere end et preview, når der ligefrem er bench resultater. Og eftersom der gives karakter/en score på produktet, så må det vel være et review - a.k.a. en anmeldelse.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
04-04-2012 10:42:42
Svar/Indlæg:
5258/240
#2

Håber du gider smide en tråd med lidt hands on erfaringer af den lille ny, har selv kigget meget på det bundkort.


mlohnork
 
Superbruger
Tilføjet:
04-04-2012 12:15:32
Svar/Indlæg:
44/2
Fået lov? Når butikkerne har haft det på lager i ~2 uger, hvad saaaatan skulle der så være galt med at teste det nu?


Hakan1986
 
Overclocker
Tilføjet:
04-04-2012 14:54:36
Svar/Indlæg:
424/11
God test!

#2
Den ser til gengæld mere interessant ud for mit vedkomme 🙂


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
04-04-2012 19:02:12
Svar/Indlæg:
1893/88
Hvorfor er der mon ikke 4x PCI 3.0, der da masser af plads medlem nummer 1 og 2.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
04-04-2012 19:40:23
Svar/Indlæg:
6368/477

Hvorfor er der mon ikke 4x PCI 3.0, der da masser af plads medlem nummer 1 og 2.

NicklasAPJ skrev d. 04-04-2012 19:02:12


Det er ikke PCIe lanes nok til det.


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2012 21:31:34
Svar/Indlæg:
2235/138
#2: Også mit næste bundkort 😀 ... Der er allerede kørt Superpi ved ~ 7000 Mhz på det så det OC godt 🙂


#11
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2012 22:43:43
Svar/Indlæg:
2587/91


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2012 23:38:03
Svar/Indlæg:
5874/1287
Synd, der ikke er flere PCI-lanes, når nu Intel _stadig_ nøjes med 2 SATA3 onboard controllere.

I.flg. teksten i dette preview, så kan man ikke køre med x16 (grafikkort) og x8 (hardware sata3 raidcontroller), da man højst kan køre 2 PCIe porte med x8!! (Se side 2)

Dette er, SVJV, dog ikke MSI's skyld, da de jo bare bruger Intels chipsæt. Jeg kender ikke den eftermonterede SATA3 controller, men min erfaring med Marvell-controlleren gør, at jeg bestemt ikke anser disse ekstra controllere som et alternativ til ret meget, udover en alm harddisk. Måske jeg her vil blive overrasket? 😲

Manglende Lanes er dog ikke noget som MSI kan gøre noget ved, tror jeg. Alt i alt synes jeg dette er et smukt mobo (kan godt lide den med, at knapperne er flyttet), og er det generelt, at BIOS er blevet hurtigere, samt reagerer på musetast HVER gang, så er det jo også et stort plus.

Godt "Pre"/"Re"view 🙂


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
04-04-2012 23:42:14
Svar/Indlæg:
6368/477
Intel smed heller ikke ret mange PCIe lanes til rådighed med Sandy Bridge, så jeg havde faktisk ikke regnet med andet. Nu er det jo heller ikke en X79 platform, og jeg tror Intel gerne vil have folk der bruger flere grafikkort over på den platform, så tjener de jo også lidt flere penge der 😉

Jeg synes selv det er lidt træls med så få PCIe lanes, men det er der ikke rigtig så meget at gøre ved..


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2012 01:30:02
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ja, det er jo rigtig nok, at det ikke er et X79, men det er jo en ret heftig prisforskel på mobo+CPU for at kunne benytte et grafikkort (PCIe x16) samtidig med en god hardware SATA3 RAID-controller (PCIe x8), når nu Intel mener, at 2 SATA3 porte er nok til os gamere.

Mangler endnu at se et spil der kan drage nytte af et X79 opsæt i forhold til et SB/IB (måske der kommer en dårlig konsol-konvertering på et tidspunkt????)


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
05-04-2012 01:47:18
Svar/Indlæg:
6368/477

Ja, det er jo rigtig nok, at det ikke er et X79, men det er jo en ret heftig prisforskel på mobo+CPU for at kunne benytte et grafikkort (PCIe x16) samtidig med en god hardware SATA3 RAID-controller (PCIe x8), når nu Intel mener, at 2 SATA3 porte er nok til os gamere.

Mangler endnu at se et spil der kan drage nytte af et X79 opsæt i forhold til et SB/IB (måske der kommer en dårlig konsol-konvertering på et tidspunkt????)

Burgurne skrev d. 05-04-2012 01:30:02


Jeg tror bare stadig at Intel's holdning er at 1155 er mid-end, hvor man ikke helt får så meget som på X79. X79 har jo fantastisk mange PCIe lanes, men vil man have noget halvbilligt og mulighed for mange grafikkort, så er det jo der hvor AMD kommer ind i billedet.

Hvorfor Intel gør det på den måde tør jeg ikke kommenterer på, men de kan sikkert få flere penge ud af det, da folk med Intel og mange (2+) grafikkort "skal" vælge X79, som vi jo ved er dyrt.


mikam
 
Superbruger
Tilføjet:
05-04-2012 08:22:28
Svar/Indlæg:
873/25
Forstår ikke helt det med at der ikke er USB3.0 på Z68, kun med ekstern controller. På mit Asrock har jeg da 2 USB3.0 i I/O panelet og en tilslutning på bundkortet også hvis kabinettet har stikket?


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2012 09:59:18
Svar/Indlæg:
2235/138
#11: Den hastighed som de "kun" kan vise screen af, er der kørt SuperPi ved 🙂

http://www.techpowerup.com/163...

Det sku meget fint for et mATX 😀 😀


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
05-04-2012 10:33:23
Svar/Indlæg:
1893/88
#17 Jaja, sådan en CPU er fin til 2D/gaming benchmark 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NicklasAPJ d. 05-04-2012 10:33:46.


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2012 11:23:50
Svar/Indlæg:
2235/138
#18: Kommer fra ham der benytter 3Dmark11 til at vurdere om alt er godt til alle 🤣 😛


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
05-04-2012 11:46:58
Svar/Indlæg:
1893/88
#19 Blablabla 😛
Hver sin smag, som jeg sagde er det da en fin CPU til 2d/gaming men i 3dmark vantage/11 har den svært ved at følge 🤣


OBS: Hvis jeg kun gamed ville jeg da tage en SB/IB!


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
05-04-2012 12:44:39
Svar/Indlæg:
6368/477

Forstår ikke helt det med at der ikke er USB3.0 på Z68, kun med ekstern controller. På mit Asrock har jeg da 2 USB3.0 i I/O panelet og en tilslutning på bundkortet også hvis kabinettet har stikket?

mikam skrev d. 05-04-2012 08:22:28


Det er fordi at Z68 chipsettet ikke har USB 3.0 onboard. På dit bundkort sidder en lille ekstra chip der giver mulighed for 4 USB 3.0 porte. Dette er bygget direkte ind i chipsettet på Z77.

Nogen siger at det giver en højere hastighed, men jeg kunne desværre ikke teste det da jeg ikke har nogen USB 3.0 enhed.


#22
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2012 14:07:43
Svar/Indlæg:
2587/91
#17 - Potato/Tomato.. Det kommer jo nok 😛


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2012 13:37:38
Svar/Indlæg:
3854/175
#21 Det gør det jo i SATA 6GBit/s tilfældet. De marvell controllere der bliver smidt på er jo noget ringere end Intel's native