Produktet er venligst udlånt af: http://www.MSI.com.tw
Produktet distribueres i DK af: http://www.InterData.dk
Link til producentens website: http://www.MSI.com.tw
Testen
Der har ikke været nogen problemer med at installere de to grafikkort, hverken i single eller dual/SLI mode. Lydniveauet er ikke ud over det sædvanlig, men helt støjsvag kan man heller ikke kalde det, så til lidt stille kontorarbejde kan blæserne godt blive lidt belastende at høre på. Lydniveauet bliver selvfølgelig lidt højere med begge grafikkort installeret.
Med mine nye temperaturprobe placeret så tæt på kernen i bunden af kobberkøleren mellem to finner har jeg målt max. 43 grader under load - coren er selvfølgelig varmere end dette, men en fin temperatur efter min mening og bagsiden af coren har ikke mærket faretruende varm.
Test setup: Windows XP SP2. AMD Athlon 64 FX-53. Gigabyte GA-K8NXP-SLI, 1GHz HyperTransport, 200MHz FSB. Geil 2x256MB PC4400 RAM @ 400MHz (2.5-4-4-7-1T timings). IBM 30GB PATA harddisk. Singel/dual MSI NX6600GT-TD128E PCI-E, 128MB, ForceWare 71.84. Grafikkort til sammenligning: Asus Extreme N6600GT, 128MB, ForceWare 71.84 Asus Extreme AX800XL, 256MB, Catalyst 5.3. Testprogrammer: 3DMark2001SE build 330. 3DMark2003 build 350. 3DMark2005. Unreal Tournament 2003. Far Cry Regulator timedemo. Doom 3 demo1 timedemo. Half-Life 2 Canal timedemo (fra Digital Daily, kan hentes her) Unreal Tournament 2003, Far Cry, Doom 3 og Half-Life 2 benchmarks er blevet kørt med max. detalje indstillinger.
3DMark 2001 SE
3DMark 2003
3DMark 2005
Unreal Tournament 2003 - Flyby
Unreal Tournament 2003 - Botmatch
Far Cry - Regulator
Doom III
Half-Life 2 Canal I 3DMark2003/2005 viser SLI hvem der er kongen. Med næsten dobbelt ydelse i forhold til single setup fejes X800XL kortet næsten af banen. X800XL kortet haler dog ind med Anti-Aliasing og Anisotrofisk Filtrering og som sædvanlig nægter 6600GT kortene at køre 3DMark2005 testen i 1600x1200 med Anti-Aliasing og Anisotrofisk Filtrering.
I 3DMark2001 SE er SLI knap så effektivt og må nøjes med 2. pladsen næst efter X800XL kortet.
Nu er der selvfølgelig ikke så mange der spiller 3DMark eller for den sags skyld går vildt meget op i det, så jeg iler videre til nogle game tests.
UT2003 vil jeg ikke kommentere så meget, da det tydeligvis er begrænset af CPU'en bortset fra botmatch i 1600x1200 med Anti-Aliasing og Anisotrofisk Filtrering, hvor SLI giver et ekstra boost i FPS, men ikke nok til at overhale X800XL kortet. Kun i Doom 3, der fortsat er NVIDIAs hjemmebane formår dual/SLI setup'et at rydde X800XL kortet af vejen.
I forhold til et single setup kan der ses, at dual/SLI giver bedst når grafikkortene bliver presset med høj opløsning og Anti-Aliasing samt Anisotrofisk Filtrering. Det er ikke den dobbelte ydelse, men det nærmer sig, når grafikkortene kommer under pres.
Mht. den manglende benchmark i Half-Life 2, så skyldes det ikke at grafikkortene fejler i denne test, men at Remote Administrator ikke ville køre ordentligt (jeg har desværre ikke en skærm der kan køre 1600x1200, så må tage andre metoder i brug...).
Overclocking
Til at overclocke grafikkortene har jeg brugt coolbits. Det skal siges at det var nødvendigt at hente en nyere udgave af ForceWare, end den der var tilgængelig under de sædvanlige benchmarks, for at det var muligt at overclocke grafikkortet. Coolbits nægtede simpelthen at acceptere nogle ændringer i clockfrekvenser med ForceWare 71.84.
I single setup'et fik jeg disse resultater:
Core frekvens: Fra 500Mhz til 561MHz.
RAM frekvens: Fra 500MHz til 615MHz (1230MHz DDR).
I dual setup ser det ud til at det andet grafikkort har holdt en lille smule tilbage:
Core frekvens: Fra 500MHz til 558MHz.
RAM frekvens: Fra 500MHz til 610MHz (1220MHz DDR).
Benchmarks ved disse hastigheder:
Et rigtig godt overclock speciet mht. til RAM'ene. De ekstra MHz på både core og RAM viser sig da også ved en del ekstra point i 3DMark og det har også været muligt at klemme de sidste FPS ud af Far Cry/Doom 3 i både single og dual setup.