Software & Test
Nu kommer vi til den sjove del for mig, men også den del, der er sværest at illustrere for jer, der læser denne test. Selve testen er udført over ca. en uges mellemrum. nogle gange, hvor jeg har testet den og derefter ladet den og testet igen med det samme, andre gange hvor den bare er blevet taget frem og brugt en enkelt gang og derefter sat til ladning. Det har været rigtig sjovt og måske en lille smule frustrerende i starten indtil man lærte den lidt at kende.
Selve softwaredelen ligner meget den software som Sanberg iConheli bruger med den undtagelse, at der ingen parring er med enheden og der ingen mulighed for optagelse af et flyvemønster er. Jeg var inde og kigge lidt på Rollei´s pressemateriale og som billedet illustrerer herunder burde der være mulighed for at optage et flyvemønster eller en "Flight Plan" som det hedder i softwaren, men den mulighed har jeg ikke kunnet finde på hverken de Android eller iOS enheder jeg har testet, så derfor tager jeg udgangspunkt i at den mulighed ikke eksisterer.
"Flight Plan" Menuen i midten forefindes ikke i det software jeg har kunnet fremdrive.
Her ses APP iconet til både SP Copter og Auto
De første valgmuligheder, der møder dig i menuen er "Play", "Hjælp" og et link til Rollei's hjemmeside.
Efter at have valgt "Play" får vi muligheden for at vælge mellem forskellige flytyper. Der var dog i dette tilfælde kun én mulighed.
Når du har valgt flytype får du muligheden for at styre den ved henholdsvis "Motion" og "Touch"
Under enten touch eller motion menuen får du helikopterens "Throttle" og styrepind frem. Derudover er der mulighed for at trimme helikopteren hvis den har en tendens til at trække lidt til den ene eller anden side. Du har også muligheden for at tilte skærmbilledet, tænde for lyset og en genvej til hjælpmenuen.
Menuerne i "Motion" og "Touch" er fuldstændig ens. Motiondelen fungerer ved, at du styrer fremover og til siden ved hjælp af din smartphones indbyggede gyroskop.
Selve Throttledelen er ens på motion, og touchdelen og fungerer ved, at du skubber slideren fremad, alt efter hvor højt du ønsker at helikopteren skal stige til vejrs.
Rollei SP Copter har indbygget gyroskop som hjælper den med at holde balancen i luften. Under testen af SP Auto hældte jeg mest til at bruge touch delen, men jeg må faktisk sige at motion delen fungerer efter min mening bedst med helikopteren.
Under settings menuen har du mulighed for at slå "Throttle auto pullback" fra, hvilket vil sige at helikopteren selv tager gassen af når du slipper "Throttlen".
Du har også mulighed for at skifte mellem motion- og touchbetjening, samt vælge om "Throttlen" skal side i venstre eller højre side af skærmen.
Under hjælp er der en grundig engelsk guide til hvordan du kommer godt i gang og hvad du gør ved eventuelle komplikationer.