Produktet er venligst udlånt af: ..
Produktet distribueres i DK af: ..
Link til producentens website: ..
Lidt om bashøjttalere
Som man kan se under specifikationerne, så er forstærkeren i subwooferen på sølle 40watt RMS, noget der kan få en rigtig audiofil til at rynke på næsen. Men husk på at SW1 er designet til at supplere de to rørforstærkede sæt M-20 og M-30, der ikke just er bygget til høje lydtryk. Når man har et begrænset antal watt til rådighed så kan man lave lidt "akkustisk snyd" når man laver sin subwoofer. Vi tager lige først lidt teori.
Hvorfor overhovedet lave et kabinet til sine højttalere ? Enhver, der har prøvet at lade en 6½" bas/mellemtone højttaler ligge på bordet og spille musik udenfor kabinettet, vil nok give mig ret i at det lyder elendigt. Der er stort set kun mellemtone der gengives ordenligt. Det betyder ikke at højttaleren ikke spiller de dybe toner, for det gør den, men når enheden ligger frit vil den prøve at sætte luften på begge sider af membranen i svingninger, og når vi snakker dybe toner så vil vi ikke få nogen forstærkning så længe vores "kabinet" er selve rummet. Hvis vi derimod borer et hul i døren og monterer enheden der, og samtidig fylder rummet ¾ op med rockwool så har vi pludselig en resonanskasse der vil fremhæve de dybe toner når vi sætter luften i svingninger. Går vi så ud af rummet og lukker døren har vi lavet et lukket kabinet der med garanti vil kunne spille dyb bas. Nu har vi nemlig sørget for at give højttaleren en kontrolleret mængde luft som den kan sætte i svingninger, og når vi snakker lukkede kabinetter så er større bedre - dette er en meget grov forenkling, og selve enheden vil naturligvis sætte nogen grænser for hvad der vil lyde godt. Jeg har set en beregning der viste det ideelle lukkede kabinet til en 8" bas, og det var på 250L, svarende til et køleskab.
Nu er det imidlertid de færreste der afsætter de to børneværelser til højttalerkabinetter når de køber hus, så man har selvfølgelig opfundet et par lokumstricks der alle har det ene formål at snyde enheden til at tro at den sidder i et ideelt stort lukket kabinet, samtidig med at vi reducerer kassens mål til en brøkdel af et stuehjørne.
De fleste af jer har nok set højttalere med et eller flere rør monteret enten i front eller bagplade. Det er en såkaldt basrefleks konstruktion. Ideen er ligesom med det lukkede kabinet at sætte luften i kabinettet i svingninger, men nu tilføjer man så en port i kassen hvor luften bliver sat i svingninger - lidt ligesom en orgelpibe. Denne port afstemmes til en bestemt frekvens ( portresonans ) der så vil blive fremhævet lidt kraftigere.
Her er det bagsiden af en M-30 højttaler, med basrefleksport monteret midt på bagpladen.
Resultatet er at man får en mærkbar dyb bund fra et forholdsvis lille kabinet, ca den dobbelte mængde bas sammenlignet med et lukket kabinet i samme størrelse. Ulempen er at bassen bliver en smule upræcis og buldrende, men det er en af de mest brugte konstruktioner indenfor hi-fi, og hvis afstemningen passer til enheden så kan man opnå meget fine resultater.
En anden måde at fremhæve bassen på er ved at montere en ekstra højttalerenhed uden spole/magnet - i princippet en ekstra membran - det kalder man en slavebas. Denne ekstra membran vil så blive sat i svingninger af den vibrerende luft i kabinettet , og resultatet er igen en fremhævelse af bassen i et bestemt frekvensområde. Igen er ulempen, i forhold til det lukkede system, at lyden bliver lidt mere upræcis, og specielt slavebas systemer har tit en blød og ikke specielt hurtig eller kontant baslyd.
Man kan også blande principperne og lave såkaldte hybridkonstruktioner, hvor basenheden sidder i et lukket kabinet, og man udenpå det placerer et basreflekskabinet, for at få fordelene fra begge systemtyper.
Og så skal der gang i skruetrækkeren !