Test: Koolance CPU-370

Køling d.  17. maj. 2013, skrevet af RpR 13 Kommentarer.  Vist: 7264 gange.

Korrekturlæser: jmose
Billed behandling: RpR
Oversættelse: DumSkidderik

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 482,05
Produkt udlånt af: Privat
DK distributør: n/a

Test

 

Testmaskinen består af :

Corsair 800D
Intel i7 2600K
2 x Gigabyte 660 GTX Ti OC 2Gb
ASUS P8Z68 Deluxe Gen3
4 x 4gb Kingston HyperX Genesis DDR3 2133MHz
Coolermaster Silent Pro 1000W
2 x 128gb OCZ Vertex 4 i RAID0 

Køling:

1 x Koolance CPU-370
2 x Koolance GPU-220
1 x Hardware Labs Black Ice GTS Lite 360mm
1 x Hardware Labs Black Ice GTS 140mm
6 x Scythe Gentle Typhoon i push / pull konfiguration @ 1000 & 1850rpm

Til sammenligning har jeg gaflet mig et EK Supreme V1 kølehoved og et Corsair H100i komplet vandkøle kit. Nej det er ikke helt fair at sætte et plug and play vand system op mod et custom setup, men når jeg nu alligevel kunne låne det.. ;-)

Testprogrammer:

Prime95 Large FFT
Realtemp
CPU-Z
Battlefield 3 (til en mere "real life" test af systemet. De færreste gamer Prime95! Husk at der her også vil være 2 graffikort der køles af radiatorerne, undtagen i Corsair H100i testene)

Der testes i Prime95 stress test i 15 minutter, hvorefter den kerne med den højst målte temperatur aflæses.
Rumtemperaturen under alle tests har været på 22-23 grader celsius og er udført ved std. clocks og en "normal" overclock på 4,5HHz af 2600k'en
Hvorfor 4500MHz? De to eksemplarer af 2600k'en jeg har til rådighed vandt desværre ikke overclocking lotteriet! Den ene kunne 5GHz @ 1,52vcore i 6mdr, så døde den. Den anden kunne i ca. 14 dage, så krævede den helt fjollede spændinger bare for at køre 4,7GHz.

De 6 Scythe Gentle Typhoon blæsere får her lov at strække benene. Corsair H100i blæserne sættes ligeledes til højeste hastighed.
Idle viser praktisk talt ingen forskel på de 3 setups, det falder dog ud til Koolance's fordel ved belastnings testene.

 

Ved 1000rpm kan blæserne ikke høres, og er således en test for dem der ønsker et støjsvagt system. Corsair H100i kittet sættes ligeledes på laveste trin

 

Overclocking

 

 

Nu skruer vi op for varmen! Der tegner sig efterhånden et tydeligt mønster, lidt overraskende er den lidt højere idle temperatur på Corsair's H100i

 

Igen sættes blæserne ned på lydløs, temperaturne er her også tæt på hvad man kan tillade sig at køre i døgndrift. Det er tydeligt at det custom byggede (og betydeligt dyrere og mere bøvlede!) system kan rende om hjørner med det færdig samlede fra Corsair. Omvendt er der ikke meget forskel på de to kølehoveder der er testet. Bedste bud er Koolance's mikrofinne arkitektur gør udslaget!

På næste side tager vi en konklusion på dagens test.

 

tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2013 17:15:38
Svar/Indlæg:
20170/383

En skam du har brugt så meget energi på at lave en test der reelt set er ubrugelig. Ingen i dag vil jo købe dette kølehoved, da der jo er sket rigtigt meget de sidste to år. Testen kan dermed ikke rigtigt bruges som en købsguide, blot som en bekræftelse af at dem der i sin tid købte dette kølehoved, stadig har et kølehoved der køler rigtigt godt.

Og hvad er det for noget med at kalde kølevæsken for kølemiddel? Du har da ret. Men kølemiddel er jo bare en generel betegnelse som ingen bruger i disse kredse.

Du ser jo heller ingen omtale en bil som et "befordringsmiddel" -Selvom betegnelsen måske er nok så korrekt.

"Wow - Det er godt nok et lækker befordringsmiddel du har fået dig der!" ... Det lyder ikke så godt 😛 😎

Det er i øvrigt ikke en kritik af artiklen som sådan. Bare at du nok skulle have haft fokus rettet mod noget andet. Altså i mine øjne :)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 17-05-2013 17:19:23.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
17-05-2013 19:36:18
Svar/Indlæg:
4741/1690
#1

Nu var artiklen sendt ind til os, som en "prøve artikel" i forbindelse med at RpR søgte ind som ny skribent på Hwt.dk.
Og i den forbindelse, synes vi faktisk, at artiklen var godt skrevet og formuleret - så vi ville derfor give læserne mulighed for at læse den...

Ja, vi ved godt at det kølehoved ikke er af nyeste oprindelse.



tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2013 19:39:56
Svar/Indlæg:
20170/383
#2
Okay, Så er det jo en anden sag :)

Synes bare ikke lige det fremgik af artiklen.


Stump1221
 
Nørd
Tilføjet:
17-05-2013 21:25:32
Svar/Indlæg:
264/8
Hvorfor skulle det da også fremgå af artiklen ? :S

Jeg syntes faktisk det var en rigtig god artikel! Håber jeres nye skribent kommer til at skrive mange flere herinde! Specielt billedet med kassens indhold, var super godt.. Hvis bare alle billeder i jeres artikler holdt den standard, ville det være super :)


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2013 22:47:52
Svar/Indlæg:
20170/383
#4

fordi som jeg skriver, artiklen er rimeligt uddateret. Også selvom det jo egentlig er en ganske fin artikel.

Så synes jeg ikke det gør noget at det fremgår at det er en prøveartikel. Både at hensyn til skribenten og af hensyn til HWT's ry.


RpR
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2013 23:09:47
Svar/Indlæg:
45/3
Det hedder kølemiddel, I should know, jeg arbejder i branchen. Man kalder heller ikke en spade for en skovl vel :)
Yes det er en test artikel, bossen har sendt en stor stak kølere til mig til næste artikel!smile


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2013 23:18:28
Svar/Indlæg:
20170/383
#6

Du forstår tilsyneladende ikke helt min pointe.

Som jeg skrev, du omtaler jo heller ikke en bil i daglig tale som et transportmiddel. Det er som sådan ikke forkert. Det lyder bare ret fjollet.

Du køber jo heller ikke aftensfødevarer i brugsen. Du køber aftensmad.

Hvor jeg er ansat kalder vi heller ikke hovedmotoren for et fremdrivningsmaskineri, selvom det jo dybest set ikke er forkert. Vi kalder det for en hovedmotor.

Bare lidt undren over denne insisteren på at kalde det noget, som bare er en generel betegnelse.

Og ja, flueknepperi.

I øvrigt har jeg selv for mange år siden fået undervisning i køleteknik. Så ved godt hvad tingene hedder.

Og som tidligere skrevet. Synes bestemt ikke artiklen fejler noget :)


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af tom81 d. 17-05-2013 23:28:20.


Seth-Enoch
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2013 09:20:28
Svar/Indlæg:
94/26
Hold nu op for pokker da! Du bliver ved og ved og ved med at kværulere på trods af at redaktionen er kommet med en forklaring og skribenten har sagt fair nok.

Alle er kommet videre, men du forsætter. Kom ud i det gode vejr. Går en tur med lillemor. Slå græsplænen, polér bilen eller noget andet interessant.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2013 09:27:18
Svar/Indlæg:
20170/383
#8

Du har tilsyneladende heller ikke fanget min pointe.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2013 09:32:51
Svar/Indlæg:
7765/230
#8+9
Kør nu bare en tur i det gode vejr.....begge to.. 😛



tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2013 09:42:50
Svar/Indlæg:
20170/383
Hehe.. Ville gerne.
Men er lige mødt på arbejde igen efter 7 mdr på barsel. Så det er ikke så nemt 🙂


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2013 10:04:26
Svar/Indlæg:
7765/230
#11
Okay.....btw. så "dit" skib i tv forleden i et eller andet Troels Kløvedal program...Der gemte du dig godt...Så dig slet ikke... 🤣 🤣


#13
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2013 12:24:22
Svar/Indlæg:
3100/53
#6

Regel nummer 1 inden for skriveri af nogen slags:
Lad være med at bruge smarte betegnelser omkring ting der er et almindeligt navn for.

Hvis du arbejder i branchen bør du vide at 95% af danske enthusiaster har vænnet sig til at kalde det kølevæske.

Ved at du begynder at kalde det kølemiddel gør du ikke andet end at forvirre nye brugere som så går på coolerkit.dk og ikke kan forstå at de kun har "kølervæske".

Kunsten ved at skrive en artikkel er ikke at få det til at lyde fint, men at få det til at lyde godt og forståeligt.

Ellers en meget god artikkel. Glæder mig til at læse mere vandkølingsrelaterede artikler fra dig af:)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 20-05-2013 12:24:47.