Produktet er venligst udlånt af: http://www.Gigabyte.com.tw
Produktet distribueres i DK af: http://www.Conta.dk
Link til producentens website: http://www.Gigabyte.com.tw
Testen
Der har ikke været de store problemer med at installere kortet, men jeg har selvfølgelig prøvet grafikkortet i mit eget DFI Ultra-D, for at se om SLI virkede deri. Det havde jeg desværre intet held med, måske der skulle et SLI chipsæt til? Med et greb i baglommen fandt jeg et A8N-SLI Deluxe og fik samme resultat som med mit DFI - ingen SLI eller mulighed for at aktivere det.
Grafikkort
kan altså kun køre SLI i Gigabytes egne bundkort, en skam, men det kører nu ganske fortrinligt, når først det rigtige bundkort er fundet.
Til gengæld larmer kortet som et ondt år. Jeg troede jeg havde hørt mit med, efter jeg havde testet Sparkles Geforce 6800GT eller hørt et X850XT under opstart, men jeg tog fejl. Jeg misænker Gigabytes ingeniører for at have en fetich for små larmende blæsere og deres GV-3D1 er absolut ikke nogen undtagelse. Blæserne sænker ikke engang hastigheden når driverne er blevet installeret og er ganske uudholdelige at høre på i længere tid (spørg bare NoNig og Red_Martians). Det er ikke engang fordi kortet bliver specielt varmt, blæserne kører bare max. RPM alligevel.
Test setup: Windows XP SP2. AMD Athlon 64 FX-53. Gigabyte GA-K8NXP-SLI, 1GHz HyperTransport, 200MHz FSB. Geil 2x256MB PC4400 RAM @ 400MHz (2.5-4-4-7-1T timings). IBM 30GB PATA harddisk. Gigabyte GV-3D1, 256MB, ForceWare 77.72. Grafikkort til sammenligning: MSI NX6600GT, 128MB, ForceWare 71.84 Dual MSI NX6600GT, 128MB, ForceWare 71.89. Sparkle Geforce 6800GT, 256MB, ForceWare 71.89. Testprogrammer: 3DMark2001SE build 330. 3DMark2003 build 350. 3DMark2005. Unreal Tournament 2003. Far Cry Regulator timedemo. Doom 3 demo1 timedemo. Half-Life 2 Canal timedemo (fra Digital Daily, kan hentes her) Unreal Tournament 2003, Far Cry, Doom 3 og Half-Life 2 benchmarks er blevet kørt med max. detalje indstillinger.
3DMark 2001 SE
3DMark 2003
3DMark 2005
Unreal Tournament 2003 - Flyby
Unreal Tournament 2003 - Botmatch
Far Cry - Regulator
Doom III
Half-Life 2 Canal Noget kunne tyde på, at Gigabytes GV-3D1 er en bedre SLI løsning end 2 separate grafikkort. Ganske vidst kører det ved lidt højere clock frekvenser, men i forhold til 2 MSI NX6600GT i SLI, er der i de fleste tilfælde ydelsesforbedringer at finde, som virker for store til kun at være affødt af den ekstra clock hastighed.
Mht. til ydelsen i forhold til et Geforce 6800GT, så ligger de overall næsten lige, hvis man ser bort fra 3DMark resultaterne. Noget kunne dog tyde på, at et 6800GT er bedre til at håndtere presset fra Anti-Aliasing og Anisotrofisk Filtrering end 2 6600GT GPU'er.
I forhold til et enkelt 6600GT er der selvfølgelig en forbedring i ydelsen, men den er langt fra den dobbelte. Den bedst forbedring er stadig at finde i 3DMark03/05, men hvor mange spiller lige det?
For en gang skyld et 6600GT, der kan køre 1600x1200 + 4AAx8AF i Doom III, men man kan godt se, at kortet ikke er specielt glad for det med stort ydelsestab til følge. Til gengæld er der stadig den samme underlige sort skærm fejl i 1600x1200 + 4AAx8AF i Half-Life 2 i 6600GT SLI konfiguration og heller ikke 3DMark05 i 1600x1200 + 4AAx8AF kan fuldføres.
Overclocking
Som det plejer at være tilfældet med SLI, så virker Coolbits ikke alt for optimalt, når der skal overclockes, så jeg har i stedet brugt Powerstrip.
Stabiliteten er blevet testet med et par forskellige benchmarks og kortet er blevet betragtet som stabil, når disse kunne gennemføres uden synlige artifacts.
Efter en del roden og benchmarks opnåede jeg følgende overclock:
Core frekvens: Fra 500Mhz til 545MHz.
RAM frekvens: Fra 560MHz til 610MHz (1220MHz DDR).
Benchmarks ved disse hastigheder:
Et rimeligt overclock lige i nærheden af de 10% af både RAM og core, som efterhånden er ved at være mit gennemsnitlige overclock for grafikkort. Om de ekstra FPS og point i 3DMark er værd at overclocke for, vil jeg overlade til læserne at afgøre.