Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Sd-Data A/S
DK distributør: Sd-Data A/S
Produktet er venligst udlånt af: http://www.AOpen.nl
Produktet distribueres i DK af: http://www.TechData.dk
Link til producentens website: http://www.AOpen.nl

Testen



Ganske som sædvanlig var der ingen problemer med installationen og så var der en rigtig god overraskelse i vente; blæseren på grafikkortet er virkelig stille. Stik mod al forventning har NVIDIA laver et high-end grafikkort, som ikke behøves en stor og larmende køleløsning, men blot en 1-slot køleprofil og en stille radialblæser. I idle mode er blæseren stort set umuligt at høre og køre så langsomt, at man nærmest kan se den dreje rundt, mens den kun er let hørbar under full load - støjmæssigt er den flere klasser under et 6600GT og også under samtlige referencekølere på ATi X800 og 9800 modeller.

Det har selvfølgelig sin pris af højere temperaturer; 66 grader i bunden af den bagerste køleprofil og 62 grader i bunden af profilen lige over kernen - dog har der ingen problemer været med stabilitet, så det må siges at være tilstrækkelig køling. Dog ville jeg ikke have brokket mig, hvis køleprofilen fyldte 2 slots, blot blæseren holdte sig på samme lave støjniveau.

Test setup:
  • Windows XP SP2.

  • AMD Athlon 64 FX-53.

  • Gigabyte GA-K8NXP-SLI, 1GHz HyperTransport, 200MHz FSB.

  • Geil 2x256MB PC4400 RAM @ 400MHz (2.5-4-4-7-1T timings).

  • Maxtor 40GB PATA harddisk.

  • AOpen Aeolus 7800GTX, 256MB, ForceWare 77.72.

    Grafikkort til sammenligning:
  • Single MSI NX6800Ultra, 512MB, ForceWare 71.89.

  • Dual MSI NX6800Ultra, 512MB, ForceWare 71.89.

  • Sapphire X850XT, 256MB, Catalyst 5.3.


  • Testprogrammer:
  • 3DMark2001SE build 330.

  • 3DMark2003 build 350.

  • 3DMark2005.

  • Unreal Tournament 2003.

  • Far Cry Regulator timedemo.

  • Doom 3 demo1 timedemo.

  • Half-Life 2 Canal timedemo (fra Digital Daily, kan hentes her)


  • Unreal Tournament 2003, Far Cry, Doom 3 og Half-Life 2 benchmarks er blevet kørt med max. detalje indstillinger.


    3DMark 2001 SE


    I 3DMark01 er 7800GTX en tand hurtigere end de gamle topmodeller 6800Ultra og X850XT, mens det må se sig slået af 2 stk. 6800Ultra i SLI, men kun marginalt.

    3DMark 2003


    3DMark 2005


    I 3DMark03/05 øger 7800GTX markant forspringet til de gamle topmodeller, men må også se sig slået hårdt af de 2 6800Ultra kort i SLI.. Der kan dog ikke være nogen tvivl om, at AOpens Aeolus 7800GTX har masser af rå grafik ydelse at byde på, men hvordan kommer det til udtryk i spil?

    Unreal Tournament 2003

    Flyby



    Botmatch


    Unreal Tournament 2003 er tydeligt CPU begrænset, men 7800GTX formår stadig at hæve tærsklen i lille smule. Selv 2 stk. 6800Ultra i SLI må bøje sig i alle tests, på nær den mest krævende Flyby i 1600x1200 med 4xAA og 8xAF.

    Far Cry - Regulator


    Doom III


    Half-Life 2 - Canal


    I Far Cry, Doom III og Half-Life 2 ser man den samme tendens, som i Unreal Tournament 2003, om end knap så CPU begrænset.

    I den laveste opløsning 1024x768 uden AA eller AF viser stort set alle tre spil CPU begrænsning, men med 4xAA og 8xAF samt en højere opløsning viser 7800GTX virkelig muskler. Selv i Half-Life 2, som er ATi's hjemmebane, må X850XT kortet se sig slået og de 2 6800Ultra får også smæk i flere discipliner.

    Hvordan kan det nu være, når 3DMark03/05 tydeligt viser, at det er en kraftigere konfiguration? Svaret er enkelt; SLI lægger en ekstra arbejdsbyrde på CPU'en i forhold til et system med kun ét grafikkort og i de test der er mere eller mindre CPU begrænsede, vil man derfor se ringere ydelse i forhold til et 7800GTX og i de værste tilfælde også ringere ydelse i forhold til et enkelt 6800Ultra.

    En anden følge af CPU begrænsningen i 1024x768 er, at man stort set gratis kan slå 4xAA og 8xAF til.

    7800GTX har altså masser af rå ydelse og kan matche 2 stk. 6800Ultra i næsten alle tests på nær de allermest krævende, hvor grafikkortet er den største flaskehals.




    Overclocking



    Til at overclocke med er der blevet brugt den sædvanlige coolbits.reg fil, som giver adgang til ændring af clockhastighederne i NVIDIA driverne. Kortet betragtes som stabilt, når nedenstående tests kan køre uden synlige artifacts.

    Kortet begyndte at vise artifacts efter at have overclocked RAM mere 40MHz og kernen klarer sig endnu ringere, da artifacts viser sig, hvis man øger hastigheden med mere end 25MHz.
    I alt giver det følgende overclock:

    Core frekvens: Fra 450Mhz til 475MHz.
    RAM frekvens: Fra 625MHz til 675MHz (1350MHz DDR).

    Benchmarks ved disse hastigheder:



    Ikke det helt vilde overclock, men kortet kører selvfølgelig også lidt hurtigere end NVIDIAs specifikationer i forvejen. Som sædvanlig ser man ikke nogen voldsom forbedring i ydelse, men måske lige nok til at give prikken over i'et.
    THILE
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    10-08-2005 20:35:35
    Svar/Indlæg:
    110/10
    I Konklusionen:
    Støjproblemerne er stort set ikke-eksisterende og referencekøleren er faktisk den "med" lydløse jeg har hørt siden...

    Ellers endnu en super anmeldelse som altid :)



    Woodgnome
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    11-08-2005 04:43:36
    Svar/Indlæg:
    1888/560
    *bukker og takker*

    Det er da godt, der er nogle der er vågne når redaktøren ikke er ;)